Isel FB2 (fd Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
DW
Inlägg: 2497
Blev medlem: 9 september 2007, 20:34:04
Ort: Knallestaden invid Wiskan-elfven
Kontakt:

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av DW »

välkommen till EF grabben!!
Kanske finns det lite info att hämta här http://www.ebay.com/itm/SONY-SERVOMOTOR ... 0439170412
eller allmänt här
http://www.ebay.com/sch/i.html?_nkw=ser ... acat=26225

Lycka till!
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Tack för alla synpunkter!

Börjar inse att jag nog ska vara ganska nöjd med att dessa motorer satt monterade. Åkte dit i tron, säljarens uppgifter, att det var stegmotorer som satt monterade. Nu är jag riktigt taggat att köra servon :)

H.O: Tack för infon, har inga planera eller behov att maxa nånting, inte än så länge i alla fall. Mitt mål just nu är att få maskinen att fungera bra och lära mig CNC flödet. Sen får jag börja jaga hastigheter :wink: Det lilla jag läst om de olika drivarna så verkar DG2S-08020 ha mer inbyggda funktioner så som snyggare kopplings-linterface och någon sorts mjukvara för att analysera signaler. Är "Logic supply current min 100mA" på cncdrive motsvarande "Encoder Supply Current max 50 mA" på Geckon? Kommer alltså i vilket fall som helst behöva separat matning till encodern? Finns det någon anledning att ändå välja Gecko 320X? Priset verkar ju bli ungefär detsamma.

X-IL: Jo, såg priserna som Solectro säljer dom för, det verkar helt enkelt dyrt att köpa färdiga maskiner! Ringde dessutom och snackade med Solectro innan jag åkte och köpte maskinen, då i tron att det var stegisar, för att höra om det var några konstigheter att styra dessa. Svaret jag fick var att jag kunde köpa drivelektronik från dem för min 15 000 kr, men han rekommendera egentligen något för det dubbla om jag ville ha bra funktionalitet. Efter att ha sett alla era byggen på forumet så tänkte jag bara, "så svårt/dyr ska det väll ändå inte behöva vara".
Det är den vänstra modellen i PDF:en. Enda skillnaden som jag märkt är motorerna och fötternas infästning, annars ser dom utifrån exakt lika dana ut. Det är alltså linjärskenor och kulskruvar på alla axlarna. Kvaliteten på dessa ska jag inte uttala mig om.

Har även hunnit mäta mig fram till vilka stift som är vad i kontakten. Detta gjorde jag genom att buzza mellan stiften på differential driver och pinnarna i kontakten. En av pinnarna går till ändlägesgivarkontakten.

Har tyvärr inte lyxen av att ha garage i hemmet men jag ska försöka fota lite när jag är där nästa gång.

Till historien hör även att det visade sig att säljaren hade en till av samma fabrikat men med artbetsområde gissningsvis 1000x1000 mm, denna var isärmonterad så vet inte exakt vilken typ det är än men förmodligen nått i stil med http://www.isel-germany.de/products/pro ... =en&ID=p92.
Jag fick feeling och köpte båda :roll: Men planen är alltså först att få igång den lilla och sedan ta ställning till vad jag gör med den stora.

Långa inlägg blir det, hoppas jag inte tråkar ut er!
Nu var det visst natt för länge sen, får ta straffet i morgon!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

På DG2S-08020 så har du två olika matningar till drivern, en för själva motorn och en (Logic Supply) för att driva elektroniken. Så Logic Supply Current min 100mA betyder att den strömförsörjning du använder måste kunna leverera minst 100mA. På G320X tas spänningen till enkodern och den inbyggda elektroniken direkt från motorspänningen (via en regulator såklart) det är effektförluster i den interna regulatorn som sätter max strömuttag till enkodern.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Oj två ISEL-maskiner! Törs man fråga vad du fick betala? Sätt igång med en projekttråd nu, bilder bilder bilder (ja jag tjatar, så gatt du hade en bit till maskinen, men glöm inte bort att ta bilderna när du är där :) )
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Vågade inte göra nått mer inlägg innan jag hade några kort att visa :wink:

Både jag och säljaren var nog väldigt nöjda, jag åkte hem med mer saker och lite mer fattig än jag tänkt.

Har riktat in mig på DG2S-08020 som driver, mest för att jag tycker man verkar få fler featuers på den än på 320X. Men då stöter jag ju genast på nästa problem. Det verkar vara ont om nätagg som levererar 75V. Motorspecen säger:
75V, 200W, nom 2,1A, peak 11,3A.
En av dom få jag hittat är http://damencnc.com/en/components/elect ... r-supplies men måste jag då räkna med att köra ett sånt nätagg till varje driver för att kunna använda motorerna på ett bra sätt? Eller går det att komma undan på något klurigt sätt?

Som ni ser på bilderna är det lite trång just nu där jag har grejerna, men det kommer förhoppningsvis bli bättre bättre i veckan som kommer. Min plan är att först och främst få på fötter på maskinen, få upp den på en bänk, och sedan plocka isär, rengöra och smörja allt jag kommer åt.

Här kommer ett gäng bilder med dålig kvalitet på diverse prylar.På bilderna kan man även se delar till det aluminiumplockepinn den större maskinen består av.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Med tanke på bubblorna, var du på Mantorp i helgen? Jag var där, synd med regnet bara.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Nope, men han jag hyr in mig hos var det. Jag själv är ingen bubbla fanatiker men har ändå lyckats bli indragen i renoveringen av -56:an :)
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Har börjat inse att det inte verkar finnas något "lätt" sätt att lösa strömförsörjningen. Tog för givet att det fanns grejer att köpa för ändamålet men så lätt verkar det inte vara.
Om intresse finns så har jag några G320X och andra prylar att sälja, se följande inlägg i Köp och sälj.
Har satt mig in i vad de flesta av grejerna du säljer är och inser att det är ju ett sådant kitt jag kommer behöva för att lösa min strömförsörjning.
H.O: Vad räknar du med för data ur ditt kitt? (specat som vanliga nätagg)
Är detta ett något man tar sig an som nybörjar elektriker?

Eller finns det någon enklare lösning som jag missar?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av X-IL »

Har du kollat eBay efter switchade aggregat från Kina? just 75V verkar svårt, men 60V finns det gott om.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Du bör kunna ta ut i runda slängar 12A (840VA/70V) kontinuerligt och minst det dubbla kortvarigt - räcker mer än väl till dina motorer.

Att sätta ihop en nätdel av en trafo, likriktarbrygga och kondingar är inget komplicerat. Det innefattar dock anslutningar till nätspänning så man måste veta och förstå vad man håller på med.

Enklare är ju såklart att köpa färdigt, t.ex från =1]Antek, de har även med flera spänningar (exempelvis en 12V och en 5V) som kan vara väldigt bra att ha till resten av systemet. DG2S-08020 vill ju t.ex ha en separat 12V matning, utöver motorspänningen.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Tack för länken och infon H.O. Förstår inte hur svårt det ska vara att hitta rätt på nätet ibland, har sökt och sökt efter det du precis länkade till.

Försöker sammanställa en inköpslista på vad som kommer behövas, som den ser ut nu skulle det bli
PS-8N70R5R12 3 st Nätagg 70V 11,4A (12V, 5V)
DG2S-08020 servo drive 3st Driver 80V 20A
BRKC-180 braking circuit 3st Breaking circuit 180V
Breakoutkort 1st Cncdrive:s breakoutkort (begriper inte alla funktioner men gillar iden med riktiga kabelanslutningar till motorerna)

Tänker jag rätt när jag specar 3 st nätagg, alltså en per motor/driver? Dessa skall även mata drivern med 12V och encodern med 5V är tanken.
Är det bättre att köra 70V istället för 77V då motorerna är specade 75V? Antek har just 70V eller 77V att välja på.
Läste denna artikel om att köra motorer med lägre volt. Finns alltså en risk att motorn drar för hög ström vid lägre volt som jag tolkar det. Är detta något egentligt problem för mig tror ni?

Åsikter mottages gärna om allt och inget!

Tack för nu!
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Dina motorer är specade till ~2.5A kontinuerligt (om jag inte minns fel) och nätdelen du tittar på klarar gott och väl 3 sådana motorer. Således behöver du ett sådant aggregat och en bromschopper. Lägre spänning gör att motorn inte kan snurra lika fort som med en högre spänning, i detta fallet skulle jag välja 70V aggregatet, 77V är onödigt nära 80V som är max för DG2S-08020 - även om du har bromschoppern.

Jag förstår inte din kommentar beträffande breakoutkortet. Det sitter mellan datorn och drivstegen, motorerna ansluts till drivstegen och inte till breakoutkortet.
andershannu
Inlägg: 46
Blev medlem: 6 november 2011, 19:25:59
Ort: Västerås

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av andershannu »

Ok, jag tog höjd och dimensionerade efter "spitzenstrom" (peak ström) på 11.3 A. Men det är alltså att överdriva att dimensionera efter detta? Det är i så fall till glädje för mig då 1 st är ungefär 1/3 del så dyrt :D

Angående breakoutkortet så vart det bara fel, menade alltså bara att det kändes bra med riktiga kabelanslutningar, och då mot drivstegen så klart, istället för de skruv plintar många brukar ha. Detta då drivstegen också kör med kontakter så ser jag framför mig en snygg inbyggnad. Men detta är också kanske att lura sig själv och göra det onödigt komplicerat. Är det någon egentlig skillnad på olika tillverkare av dessa kort eller fyller alla samma funktion?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av labmaster »

OT: Är cncdrive.com ett europeiskt företag som levererar från EU eller vart håller de till? Tänkte närmast på om tullavgift tillkommer på priserna.
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Gamla borstade DC motorer VS nya stegmotorer

Inlägg av H.O »

Ungern.
Skriv svar