Radial/centrifuglfläkt i kartong
- Guldancistrus
Radial/centrifuglfläkt i kartong
Hej allihopa!
tänkte dela med mig lite av mitt projekt: att bygga en centrifugalfläkt i kartong
Jag har klippt ut de två sidorna till fläkthuset och de två runda bitarna till fläkthjulet. jag hade tänkt göra bakåtriktade böjda fläktblad.
Mer om projektet kommer ikväll och då hoppas jag att jag är klar med min 3d modell av den.
Sen när jag har byggt klart själva fläkten så ska jag fixa en motor till den också och eventuellt lite annan styrning. Kan en stavmixermotor funka?
lite fakta om radialfläktar:
http://energihandbok.se/x/a/i/10120/Radialflakt.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_fan
tänkte dela med mig lite av mitt projekt: att bygga en centrifugalfläkt i kartong
Jag har klippt ut de två sidorna till fläkthuset och de två runda bitarna till fläkthjulet. jag hade tänkt göra bakåtriktade böjda fläktblad.
Mer om projektet kommer ikväll och då hoppas jag att jag är klar med min 3d modell av den.
Sen när jag har byggt klart själva fläkten så ska jag fixa en motor till den också och eventuellt lite annan styrning. Kan en stavmixermotor funka?
lite fakta om radialfläktar:
http://energihandbok.se/x/a/i/10120/Radialflakt.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_fan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Radial/centrifuglfläkt i kartong
Den blir väl rätt svår att balansera?
Re: Stavmixer är nog inte tänkt att köra längre stunder men annars funkar det nog.
Re: Stavmixer är nog inte tänkt att köra längre stunder men annars funkar det nog.
Senast redigerad av mcrj 24 april 2012, 09:41:51, redigerad totalt 1 gång.
Äh, funkar ju med sax 
I en bok om modellgasturbiner såg jag en radialkompressor tillverkad av tunn plywood. Den blev lite förkolnad längst ute i kanterna, men funkade gjorde det!

I en bok om modellgasturbiner såg jag en radialkompressor tillverkad av tunn plywood. Den blev lite förkolnad längst ute i kanterna, men funkade gjorde det!

- Guldancistrus
Jo det har jag tänkt på men jag hade inte tänkt köra den särskilt fort och det spelar ingen roll om den låter mycket.mcrj skrev:Den blir väl rätt svår att balansera?
Kanske en elvispmotor skulle funka bättre? har ni något förslag?
- Guldancistrus
Hade faktisk tänkt göra en i plywood sen men jag har ingen bra såg så jag måste fixa det först.Walle skrev:Äh, funkar ju med sax
- Guldancistrus
om någon vet en bra sida om radialfläktar så tar jag gärna en länk 

-
Walle skrev:Äh, funkar ju med sax
Fläkt woods levererar fläktar för olika industriella applikationer med kolfiberimpellers...
http://www.flaktwoods.fi/fda74bba-249a- ... 1074b78192
Ï övrigt ett coolt projekt.
elvispmotorn låter bättre.
- Guldancistrus
Tack
håller på att rita upp var bladen ska sitta nu
håller på att rita upp var bladen ska sitta nu
Är du ute efter högt tryck ska du ha bakåtsvepta lameller, är du ute efter flöde ska du ha framåtsvepta lameller. Raka lameller är dock en bra kompromiss, industriellt används raka lameller ofta där man pumpar luft med högt partikelinnehåll, eftersom de är "självrensande" s.a.s. I kartong är nog raka bäst, eftersom man offrar styvhet annars. Har du tänkt att ha kartong på båda sidor om lamellerna för ökad stabilitet? Det ser ut så på bilden ovan, som att du har tänkt att göra en rund skiva där du skär ut den inre ringen, och motstående sida där skivan är hel? Vad hade du tänkt limma med? Smältlim kan nog flexa lite för mycket, eller?
Edit: FläktWoods är märket på min värmeåtervinningsanläggning f.ö. Fast där är lamellerna av tunn förzinkad plåt. Jag undrar vad man vinner på att göra dom av kolfiber? Känns som att det borde bli ganska dyrt, och vikt brukar sällan spela någon roll i industriella sammanhang, såvida inte fläkten ska sitta i ett flygplan.
Edit: FläktWoods är märket på min värmeåtervinningsanläggning f.ö. Fast där är lamellerna av tunn förzinkad plåt. Jag undrar vad man vinner på att göra dom av kolfiber? Känns som att det borde bli ganska dyrt, och vikt brukar sällan spela någon roll i industriella sammanhang, såvida inte fläkten ska sitta i ett flygplan.
Troligtvis vinner man hållbarhet och styrka om man pressar upp fläktarna i extrema hastigheter, där även låg vikt är att föredra... men jag vet ärligt sagt inte 

- Guldancistrus
1. Ok då gör jag raka istället för rundade det blir enklare då. men ska jag göra dem enligt bild 3 eller ska jag göra dem raka fast fortfarande vinklade? gör det nån skillnad? det viktigaste är nog att den blåser mycket, alltså lite tryck men mycket flöde antar jag.Walle skrev:Är du ute efter högt tryck ska du ha bakåtsvepta lameller, är du ute efter flöde ska du ha framåtsvepta lameller. Raka lameller är dock en bra kompromiss, industriellt används raka lameller ofta där man pumpar luft med högt partikelinnehåll, eftersom de är "självrensande" s.a.s. I kartong är nog raka bäst, eftersom man offrar styvhet annars. Har du tänkt att ha kartong på båda sidor om lamellerna för ökad stabilitet? Det ser ut så på bilden ovan, som att du har tänkt att göra en rund skiva där du skär ut den inre ringen, och motstående sida där skivan är hel? Vad hade du tänkt limma med? Smältlim kan nog flexa lite för mycket, eller?
2. japp jag har tänkt ha kartong på båda sidorna med en inre ring och för att få det ännu stabilare så ska den andra ringen också sitta fast i pinnen i mitten(ska fixa bilder när jag kommer dit så fattar du nog vad jag menar

3.jo jag hade tänkt använda smältlim tror nog att det går bra. ska som sagt köra ganska lugnt med den. men om jag bygger en till så kanske jag ska fixa något annat lim.
Jag tror inte det gör så stor skillnad på låga varvtal om bladen går rakt från centrum eller lite snett utåt, jag kan ha fel dock, det är bara en känsla jag har.
Jag har faktiskt själv tänkt att göra en liknande, har en dator som gärna blir lite för varm, men som jag inte vill lägga några som helst pengar på. Har testat att lägga en golvfläkt framför det öppna chassiet, och då håller den sig till lagom temperatur, så det behövs inte mycket flöde alls. Jag tänkte använda någon lagom liten 12V DC-motor som jag har liggande för att driva den.
Jag har faktiskt själv tänkt att göra en liknande, har en dator som gärna blir lite för varm, men som jag inte vill lägga några som helst pengar på. Har testat att lägga en golvfläkt framför det öppna chassiet, och då håller den sig till lagom temperatur, så det behövs inte mycket flöde alls. Jag tänkte använda någon lagom liten 12V DC-motor som jag har liggande för att driva den.
- Guldancistrus
ok
det jag menade med att inte köra så fort är att inte köra så fort så att det lossnar delar eller att den vibrerar sönder.
det jag menade med att inte köra så fort är att inte köra så fort så att det lossnar delar eller att den vibrerar sönder.
- Guldancistrus
Nu har jag klippt ut och satt fast alla bladen! 
funderar på vad jag ska använda som lager, har ni några tips?

funderar på vad jag ska använda som lager, har ni några tips?

Gör en ring som stabiliserar vingarna annars blir det nog sallad av allt.

Nån typ av plastbussning.

Nån typ av plastbussning.