Sida 1 av 1

Tempgivare som termostat!

Postat: 18 juli 2005, 11:05:05
av Bosen
Hej!
På min bil så finns det en tempgivare som med hjälp av en tempmätare visar hur varm motorn är. Tempmätaren är jordad över tempgivaren och resistansen sjunker ju varmare bilen blir. Nu till min fråga:

Jag vill använda denna tempgivare för att starta en fläkt vid ett förinställt värde. Altså: Med en potentiometer vill jag välja ett gränsvärde. När resistansen är under detta värde så skall ett relä slutas och när resistansen går över detta värde så skall relät öppnas igen.

Finns det någon som har något förslag på hur jag skall göra. Jag vill ha konstruktionen så enkel som möjligt, altså så lite komponenter som möjligt.

Jag har även en annan bil där givaren funkar tvärtom, d.v.s. resistansen höjs ju varmare bilen blir. Det hade varit intressant med ett förslag till den givaren också, men det är inte det juag är ute efter just vid detta tillfället.

Tacksam för alla svar!

Postat: 18 juli 2005, 11:10:07
av Noddan
Du borde kunna använda en vanlig operationsförstärkare utan återkoppling (komparator) för detta, du lägger in temperaturgivarens spänning (om jag förstår det hela rätt) på den den ena ingången och en referensspänning (som du kirrar med hjälp av spänningsdelning i potentiometern). Då kommer utsignalen att bli en etta eller en nolla beroende på om spänningen är högre eller lägre än referensen.

Sedan är det bara att lägga komparatorns utgång till en transistor av lämplig typ och ansluta denna till fläkten.

Eftersom jag går på värktabletter kommer jag bara att säga fel angående vilket som är på och av, men det kan säkert någon annan svara på!

Postat: 18 juli 2005, 11:18:55
av Bosen
Det låter ju faktist precis som en sådan enkel konstruktion som jag är ute efter. Finns det någon som kan hjälpa mig med ett schema på denna kopplingen?

Postat: 18 juli 2005, 11:20:47
av AndLi
I teorin går det bra att göra så, problemet är att man behöver nån typ av hysteres mellan till och frånslag.
Annars kommer fläkten ligga och slå till och från väldigt tätt när är och börvärdena är samma.

En possitiv återkoppling är väll vad som behövs för att få till detta?

edit: Du hittar kopplingen på sidan 13 i dennapdf

Postat: 18 juli 2005, 12:07:02
av Bosen
ok, men det verkar ju som att man kan få en hysteres genom att använda dubbelsidig matning. Men då måste jag väl ha 2 potentiometrar eller?? Går det på något sätt att ha ett "fast" påslag som ökar och minskar beroende på vilket påslag man ställer in???

Postat: 18 juli 2005, 13:18:23
av Icecap
Hysteresens funktion kommer via ett enkelt motstånd, inte med dubbelt matning eller sånt.

Du kan helt enkelt göra denna komparator-koppling som ju är enkel av bara tusan och sedan placerar du ett relativt högohmigt motstånd mellan utgången på op-ampen/komparatorn tillbaka till + ingången.

Detta gör att man får den nödvändiga hysteres. Värdet på motståndet beror på de omgivande komponenter, önskat hysteres osv så där måste man veta "allt" för att ge ett exakt värde men räkna 10-100 gg den impedans som + ingången "annars" ser in i, då har du ett utgångsläge.

Postat: 18 juli 2005, 13:24:23
av AndLi
två potentiometrar?

En för att ställ temperaturen och en för att ställe hysteresen menar du?

Visst kan du ha det, men det går lika bra att ha ett fast motstånd för hysteresen, eftersom denna borde inte påverkas nämnvärt av inställningen på temperaturen.

Dubbelsidig matning ser jag inte riktigt hur det ensamt ska klara hysteresproblemet. Inte heller varför det ska vara nödvändigt med dubbel matning i detta projekt. Fast det finns säkert nån upplyst OP expert här som kan förklara...

edit: ibland är man för slö på tagenterna...

Postat: 18 juli 2005, 15:27:05
av metanolic
varför inte bara sätta dit en vanlig termokontakt till elfläktar då? :humm:

Postat: 30 juli 2005, 09:31:30
av Bosen
Termokontakt är inte heller justerbar, och sen så sitter ju redan denna givaren på motorn så det är bättre om man strävar efter en orginalliknande instalation, bilen är nämigen en cadillac från 1964!

Postat: 30 juli 2005, 13:15:24
av Icecap
Först tycker jag att du ska mäta att spänningen är stabil, på vissa biler finns den en stabilisering med en sorts primitiv PWM med bimetall och skit, då kommer den att pulsa, ganska långsamt förvisso men ändå.

Säkra dig att den inte gör det, sedan är det lugnt.

Postat: 31 juli 2005, 10:18:43
av Bosen
Ok, det ska jag göra. Vilket tycker du är det enkalste sättet att mästa så att spänningen är stabil?

Postat: 31 juli 2005, 16:27:34
av Icecap
Jag använder oftast ett voltmeter......samt ett eller två ögon.

Postat: 18 juli 2007, 21:17:30
av Bosen
Jag tar upp denna gammla tråd igen. Jag har ännu inte testat om kopplingen funkar, men vi förutsätter detta....
...Då har jag kommit på att jag gärna skulle vilja har styrning i 3 steg.... ja lite mer avancerat blir det ju men ändå :D

Jag vill att fösta steget funkar som vi har sagt innan... d.v.s att en fläkt går igång vid en viss resistans och stängs av igen när resistansen ökar.
Sedan skulle jag vilja ha 2 fläktar till som startar vid 2 lägre resistanser MEN dessa vill jag att dom skall forsätta gå till steg 1 stängs av.

Finns det någon som förstår vad jag menar?? :D
Finns det någon som har ett tips på hur man löser detta enklast???