HHO generator
HHO generator
En polare har hittat lite klipp på youtube som visar folk som byggt HHO generatorer till sina bilar och sänker bränsle förbrukningen..
Ganska simpel teknik.. bakpulver, vatten och EL...
Tänkte på att eftersom att detta forum är fullt av mkt kompententa människor kanske nån har funderat på nåt sånt här eller sitter på lite värdefull kunskap om detta...
tänkte jag skulle testa en prototyp av en gammal sylt burk.. återkommer mer med detta..
funderar på om man kopplar direkt på bilbatteriet? och om man ska ha hög amp batteri?
Ganska simpel teknik.. bakpulver, vatten och EL...
Tänkte på att eftersom att detta forum är fullt av mkt kompententa människor kanske nån har funderat på nåt sånt här eller sitter på lite värdefull kunskap om detta...
tänkte jag skulle testa en prototyp av en gammal sylt burk.. återkommer mer med detta..
funderar på om man kopplar direkt på bilbatteriet? och om man ska ha hög amp batteri?
Re: HHO generator
Något säger mig att i en perfekt värld så får man ut som mest det som går åt för att spjälka upp vattnet.
Rätta mig om jag har fel.
Rätta mig om jag har fel.
Re: HHO generator
haha.. den formeln skall jag lägga på minnet...cyr skrev:Finns en viktig formel att komma ihåg i sammanhanget:
HHO = BS
Jag är självklart oxå mkt skeptisk till att detta skulle göra några större under för resekassan..
men det är en kul grej att testa.
Re: HHO generator
Mycket bra minnesregel!cyr skrev:HHO = BS
All sån här skit är nästintill 100% bluff.
Tex bränsletillsatser, magneter man sätter lite överallt ex.vis på bränsleslangen. Tillsatser _kan_ fungera om tex spridarna är igensatta samt om man behöver blya sitt bränsle. För att minska förbrukningen är det BS.
En bra sak som blir regel inom EU är att däck skall energimärkas det får av mig!
Re: HHO generator
Tillsatser kan även fungera om dom är oktanhöjande, och man har en bil vars styrsystem kan höja upp tändning/turbotryck för att utnyttja detta.
Dock brukar det aldrig löna sej ändå efterssom tillsatser som höjer oktantalet brukar vara ganska dyra.
Dock brukar det aldrig löna sej ändå efterssom tillsatser som höjer oktantalet brukar vara ganska dyra.
Re: HHO generator
Alternativt är ju att tanka 98 istället för 95, vill minnas att det gjorde ett par % på förbrukningen på min XM.
Re: HHO generator
de har jag också hört att 98 minskar förbrukningen pga att förbränningen är effektivare..
detta dom menar att förbränningen skall bli effektivare med HHO gasen..
kollade runt lite på google tidigare.. sökte lite på bakpulver + vatten och elektrolys..
skulle vara spännande att veta om det verkligen bildas HHO gas till att börja med..
Hittade nån sida där dom menade att det ända som bildas är koldioxid?..
sitter inte på nån utrustning för att testa gas..
får kanske leta upp nån forum.. undrar om det finns nåt "svenska Kemiforumet"
detta dom menar att förbränningen skall bli effektivare med HHO gasen..
kollade runt lite på google tidigare.. sökte lite på bakpulver + vatten och elektrolys..
skulle vara spännande att veta om det verkligen bildas HHO gas till att börja med..
Hittade nån sida där dom menade att det ända som bildas är koldioxid?..
sitter inte på nån utrustning för att testa gas..
får kanske leta upp nån forum.. undrar om det finns nåt "svenska Kemiforumet"
Re: HHO generator
Bakpulver+vatten= CO2
Ger garanterat inget extra till en motor.
Elektrolys, av vad, mig veterligen kan man inte göra elektrolys på gaser.
Ger garanterat inget extra till en motor.
Elektrolys, av vad, mig veterligen kan man inte göra elektrolys på gaser.
- Mizzarrogh
- Inlägg: 20344
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: HHO generator
Mmm... Inte för att jag vet exakt vad man förväntas åstadkomma med detta, men Bakpulver består väl främst av bikarbonat (natriumvätekarbonat), samt enligt wiki "en syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse."
Bakpulver ger såvitt jag (och wiki) vet koldioxid. (Ren bikarbonat ger naturligtvis också koldioxid.)
Wiki nämner också trotjänaren hjorthornssalt, som ju dock även avger amoniak om det upphettas (därav stanken då man tex bakar drömmar...).
Edit, Tomas han posta medan jag rättade stavfel.
Bakpulver ger såvitt jag (och wiki) vet koldioxid. (Ren bikarbonat ger naturligtvis också koldioxid.)
Wiki nämner också trotjänaren hjorthornssalt, som ju dock även avger amoniak om det upphettas (därav stanken då man tex bakar drömmar...).
Edit, Tomas han posta medan jag rättade stavfel.
Re: HHO generator
va kan de vara för vätska dom använder då.. i detta klipp och på deras sida (http://www.hho4free.com) hittar jag inte nåt annat än att dom bara använder vatten (väldigt skitigt vatten)
ett annat klipp..
How to make A Hydrogen Generator Cell From Household
ett annat klipp..
How to make A Hydrogen Generator Cell From Household
Re: HHO generator
Elektrolys är väl inga konstigheter, det lärde vi oss i grundskolan.
Problemet är att elektrolysen kräver mer energi än vad man får tillbaka (som i alla energiomvandlande processer, helt i enlighet med gällande lagar).
Dvs inga nyheter.
Problemet är att elektrolysen kräver mer energi än vad man får tillbaka (som i alla energiomvandlande processer, helt i enlighet med gällande lagar).
Dvs inga nyheter.
Re: HHO generator
Nu hakar jag på den här tråden med risk att köra den i diket:
Kan man kanske spara energi eller åtminstone öka effekten genom att tillföra viss fuktighet?
Vad jag minns från en släktings galna bilfärder (på en för denne släkting mycket väl känd väg, för långt över en preskriktionstidsenhet sen) var att när det var en viss "rå fuktig" luft så presterade bilen en gnutta mer än vanligt. Skillnaden var inte försumbar. Säg att det gick att komma upp mot 160 på hastighetsmätaren (med viss glädjevisning) i normalfallet men nära 180 dessa speciella få dagar.
Teorin är att luften är lagom fuktig för att värmen i motorblocket ska förånga fukten i luften och därmed bidra till tryckökningen som driver fram motorn.
Det verkar förresten som att det inte bara är en teori, det används tydligen på riktigt i vissa motorer:
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... opic=50745
Frågan är vad detta gör för bränsleförbrukningen. Rimligtvis borde det kunna löna sig så länge motortemperaturen håller sig hög nog.
Kan man kanske spara energi eller åtminstone öka effekten genom att tillföra viss fuktighet?
Vad jag minns från en släktings galna bilfärder (på en för denne släkting mycket väl känd väg, för långt över en preskriktionstidsenhet sen) var att när det var en viss "rå fuktig" luft så presterade bilen en gnutta mer än vanligt. Skillnaden var inte försumbar. Säg att det gick att komma upp mot 160 på hastighetsmätaren (med viss glädjevisning) i normalfallet men nära 180 dessa speciella få dagar.
Teorin är att luften är lagom fuktig för att värmen i motorblocket ska förånga fukten i luften och därmed bidra till tryckökningen som driver fram motorn.
Det verkar förresten som att det inte bara är en teori, det används tydligen på riktigt i vissa motorer:
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... opic=50745
Frågan är vad detta gör för bränsleförbrukningen. Rimligtvis borde det kunna löna sig så länge motortemperaturen håller sig hög nog.