HHO generator

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

HHO generator

Inlägg av teljemo »

En polare har hittat lite klipp på youtube som visar folk som byggt HHO generatorer till sina bilar och sänker bränsle förbrukningen..

Ganska simpel teknik.. bakpulver, vatten och EL...

Tänkte på att eftersom att detta forum är fullt av mkt kompententa människor kanske nån har funderat på nåt sånt här eller sitter på lite värdefull kunskap om detta...

tänkte jag skulle testa en prototyp av en gammal sylt burk.. återkommer mer med detta..
funderar på om man kopplar direkt på bilbatteriet? och om man ska ha hög amp batteri?
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: HHO generator

Inlägg av svanted »

tror inte det där funkar....
i varje fall blir inte bilen snålare...
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: HHO generator

Inlägg av metric »

Något säger mig att i en perfekt värld så får man ut som mest det som går åt för att spjälka upp vattnet.
Rätta mig om jag har fel.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av cyr »

Finns en viktig formel att komma ihåg i sammanhanget:

HHO = BS
metric
Inlägg: 766
Blev medlem: 16 maj 2010, 11:04:52

Re: HHO generator

Inlägg av metric »

Vad menar du med det?
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av teljemo »

cyr skrev:Finns en viktig formel att komma ihåg i sammanhanget:

HHO = BS
haha.. den formeln skall jag lägga på minnet...
Jag är självklart oxå mkt skeptisk till att detta skulle göra några större under för resekassan..
men det är en kul grej att testa.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: HHO generator

Inlägg av v-g »

cyr skrev:HHO = BS
:mrgreen: Mycket bra minnesregel!

All sån här skit är nästintill 100% bluff.

Tex bränsletillsatser, magneter man sätter lite överallt ex.vis på bränsleslangen. Tillsatser _kan_ fungera om tex spridarna är igensatta samt om man behöver blya sitt bränsle. För att minska förbrukningen är det BS.

En bra sak som blir regel inom EU är att däck skall energimärkas det får :tumupp: av mig!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av Glenn »

Tillsatser kan även fungera om dom är oktanhöjande, och man har en bil vars styrsystem kan höja upp tändning/turbotryck för att utnyttja detta.

Dock brukar det aldrig löna sej ändå efterssom tillsatser som höjer oktantalet brukar vara ganska dyra.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av TomasL »

Alternativt är ju att tanka 98 istället för 95, vill minnas att det gjorde ett par % på förbrukningen på min XM.
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av teljemo »

de har jag också hört att 98 minskar förbrukningen pga att förbränningen är effektivare..
detta dom menar att förbränningen skall bli effektivare med HHO gasen..

kollade runt lite på google tidigare.. sökte lite på bakpulver + vatten och elektrolys..
skulle vara spännande att veta om det verkligen bildas HHO gas till att börja med..

Hittade nån sida där dom menade att det ända som bildas är koldioxid?..
sitter inte på nån utrustning för att testa gas.. :P

får kanske leta upp nån forum.. undrar om det finns nåt "svenska Kemiforumet" :P
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av TomasL »

Bakpulver+vatten= CO2
Ger garanterat inget extra till en motor.
Elektrolys, av vad, mig veterligen kan man inte göra elektrolys på gaser.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: HHO generator

Inlägg av Mizzarrogh »

Mmm... Inte för att jag vet exakt vad man förväntas åstadkomma med detta, men Bakpulver består väl främst av bikarbonat (natriumvätekarbonat), samt enligt wiki "en syra såsom natriumpyrofosfat (E450) och något ämne som motstånd mot fukt, till exempel majsstärkelse."
Bakpulver ger såvitt jag (och wiki) vet koldioxid. (Ren bikarbonat ger naturligtvis också koldioxid.)
Wiki nämner också trotjänaren hjorthornssalt, som ju dock även avger amoniak om det upphettas (därav stanken då man tex bakar drömmar...). :)

Edit, Tomas han posta medan jag rättade stavfel. :)
Användarvisningsbild
teljemo
Inlägg: 1622
Blev medlem: 5 februari 2011, 12:08:13
Ort: Getinge
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av teljemo »

va kan de vara för vätska dom använder då.. i detta klipp och på deras sida (http://www.hho4free.com) hittar jag inte nåt annat än att dom bara använder vatten (väldigt skitigt vatten)


ett annat klipp..
How to make A Hydrogen Generator Cell From Household
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: HHO generator

Inlägg av TomasL »

Elektrolys är väl inga konstigheter, det lärde vi oss i grundskolan.
Problemet är att elektrolysen kräver mer energi än vad man får tillbaka (som i alla energiomvandlande processer, helt i enlighet med gällande lagar).
Dvs inga nyheter.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: HHO generator

Inlägg av MiaM »

Nu hakar jag på den här tråden med risk att köra den i diket:

Kan man kanske spara energi eller åtminstone öka effekten genom att tillföra viss fuktighet?

Vad jag minns från en släktings galna bilfärder (på en för denne släkting mycket väl känd väg, för långt över en preskriktionstidsenhet sen) var att när det var en viss "rå fuktig" luft så presterade bilen en gnutta mer än vanligt. Skillnaden var inte försumbar. Säg att det gick att komma upp mot 160 på hastighetsmätaren (med viss glädjevisning) i normalfallet men nära 180 dessa speciella få dagar.

Teorin är att luften är lagom fuktig för att värmen i motorblocket ska förånga fukten i luften och därmed bidra till tryckökningen som driver fram motorn.

Det verkar förresten som att det inte bara är en teori, det används tydligen på riktigt i vissa motorer:
http://www.redpowermagazine.com/forums/ ... opic=50745

Frågan är vad detta gör för bränsleförbrukningen. Rimligtvis borde det kunna löna sig så länge motortemperaturen håller sig hög nog.
Skriv svar