El gokart

Berätta om dina pågående projekt.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Hej!

Jag studerar till energiingenjör på högskolan i Halmstad. Jag och fyra andra studenter har valt en kurs som heter fördjupningsprojekt. Där har vi valt att bygga en egen el gokart. Nu har vi kommit så pass långt att vi har provkört för första gången. Tänkte dela med mig av lite bilder och så.

Motor: 36 V DC-motor Sepex. 2,1 kW
Batteribank: 6 st 12 V batterier (20 Ah styck)
Motorstyrning: Curtis Instrument (PWM)
Gaspedal: Även den från Curtis Instrument

Motorstyrning är väldigt kul då det går att ställa in allt från acceleration, regenerativ bromsning och massa mer.

Såhär såg den ut i innan kabeldragningen och innan vi fäste gaspedalen.

Kommer lite uppdateringar sen om hastighet, räckvidd osv om det finns något intresse =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: El gokart

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Klart att det är intressant, all utveckling av elektrisk styrning är intressant!
Kommer ni dessutom på något fiffigt sätt att lagra energi är det ändå roligare.
Klargör gärna lite om hur ni tänkte för chassit också ;-)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: El gokart

Inlägg av stenD »

Med risk att bli anklagad för att vara petimeter :) så vill jag bara påpeka att en gokart är byggd med rörram. Ni har nog byggt en lådbil snarare, dock en utvecklad variant med ratt.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

Re: El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Lasp: Chassit tänkte vi väl inte direkt så mycket med. Vi ritade upp några olika modeller i Catia och valde den som lämpade sig bäst för batterier och förarstol.

StenD: Då vet jag ;). Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
MiaM
Inlägg: 9990