El gokart
El gokart
Hej!
Jag studerar till energiingenjör på högskolan i Halmstad. Jag och fyra andra studenter har valt en kurs som heter fördjupningsprojekt. Där har vi valt att bygga en egen el gokart. Nu har vi kommit så pass långt att vi har provkört för första gången. Tänkte dela med mig av lite bilder och så.
Motor: 36 V DC-motor Sepex. 2,1 kW
Batteribank: 6 st 12 V batterier (20 Ah styck)
Motorstyrning: Curtis Instrument (PWM)
Gaspedal: Även den från Curtis Instrument
Motorstyrning är väldigt kul då det går att ställa in allt från acceleration, regenerativ bromsning och massa mer.
Såhär såg den ut i innan kabeldragningen och innan vi fäste gaspedalen.
Kommer lite uppdateringar sen om hastighet, räckvidd osv om det finns något intresse =)
Jag studerar till energiingenjör på högskolan i Halmstad. Jag och fyra andra studenter har valt en kurs som heter fördjupningsprojekt. Där har vi valt att bygga en egen el gokart. Nu har vi kommit så pass långt att vi har provkört för första gången. Tänkte dela med mig av lite bilder och så.
Motor: 36 V DC-motor Sepex. 2,1 kW
Batteribank: 6 st 12 V batterier (20 Ah styck)
Motorstyrning: Curtis Instrument (PWM)
Gaspedal: Även den från Curtis Instrument
Motorstyrning är väldigt kul då det går att ställa in allt från acceleration, regenerativ bromsning och massa mer.
Såhär såg den ut i innan kabeldragningen och innan vi fäste gaspedalen.
Kommer lite uppdateringar sen om hastighet, räckvidd osv om det finns något intresse =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- Lennart Aspenryd
- Tidigare Lasp
- Inlägg: 12607
- Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
- Ort: Helsingborg
Re: El gokart
Klart att det är intressant, all utveckling av elektrisk styrning är intressant!
Kommer ni dessutom på något fiffigt sätt att lagra energi är det ändå roligare.
Klargör gärna lite om hur ni tänkte för chassit också
Kommer ni dessutom på något fiffigt sätt att lagra energi är det ändå roligare.
Klargör gärna lite om hur ni tänkte för chassit också
Re: El gokart
Med risk att bli anklagad för att vara petimeter så vill jag bara påpeka att en gokart är byggd med rörram. Ni har nog byggt en lådbil snarare, dock en utvecklad variant med ratt.
Re: El gokart
Lasp: Chassit tänkte vi väl inte direkt så mycket med. Vi ritade upp några olika modeller i Catia och valde den som lämpade sig bäst för batterier och förarstol.
StenD: Då vet jag . Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
StenD: Då vet jag . Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
Re: El gokart
I så fall är den täckt av plåt. Styrsnäckan tyder inte på att ni knyckt nått från ett kartchassie heller. Hjulen verkar komma från nån gräsklippare också. Nu har ni ju kommit igång redan men annars hade det varit mycket enklare att få tag på nått beg kartchassie att bygga på så att mer tid kan ägnas åt motorstyrningen. Men men, ni har ju kommit vidare så det är bara att köra påZaky89 skrev:StenD: Då vet jag . Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
Extra info: Tror det finns i holland (eller belgien) en tillverkare av kartar som gör el varianter med pankaksmotorer, återkommer om jag hittar dom.
Re: El gokart
Allt är nu kopplat och vi har provkört litegrann.. Har dock stött på ett problem så fort vi släpper gasen så låser sig däcket... Först trodde vi att det hade med regenerativ bromsning att göra... Men den hade vi ställt ner till lägsta värdet dvs. 50 A. Går inte att ställa av regenerativ bromsning helt och hållet tydligen.. Men sen visade det sig att axeln inte var helt centrerad i rotorn så det gick väldigt trögt.. Bilen gick inte ens att rulla när den var avstängd.. Så axeln måste fixeras i mitten med hjälp av lagerbock eller liknande. Så lite tråkigt att det var mekaniskt problem och inte elektriskt..
Såg att någon hade kommenterat angående broms.. Haha, än så länge finns det faktiskt ingen. Vi tänkte börja med rätt kraftig motorbromsning för att bara provköra lite så allt fungerat. En broms kommer att fixas bromsskiva är redan på plats men ingen vajer än..
Såg att någon hade kommenterat angående broms.. Haha, än så länge finns det faktiskt ingen. Vi tänkte börja med rätt kraftig motorbromsning för att bara provköra lite så allt fungerat. En broms kommer att fixas bromsskiva är redan på plats men ingen vajer än..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: El gokart
En riktig man skiter i bromsar, han hoppas på att backen är tillräckligt hög så att man inte åker över
Re: El gokart
Vad håller i axeln idag om ni inte har några lagerblock? I mitten av vad? Självklart måste axeln vara lagrad, på endera sätt.Zaky89 skrev:Allt är nu kopplat och vi har provkört litegrann.. Har dock stött på ett problem så fort vi släpper gasen så låser sig däcket... Först trodde vi att det hade med regenerativ bromsning att göra... Men den hade vi ställt ner till lägsta värdet dvs. 50 A. Går inte att ställa av regenerativ bromsning helt och hållet tydligen.. Men sen visade det sig att axeln inte var helt centrerad i rotorn så det gick väldigt trögt.. Bilen gick inte ens att rulla när den var avstängd.. Så axeln måste fixeras i mitten med hjälp av lagerbock eller liknande. Så lite tråkigt att det var mekaniskt problem och inte elektriskt..
Re: El gokart
Axeln skjuts in genom splinds i rotorn. Se bild nedan. Det verkar dock inte räcka eftersom kedjan trycker ner axeln som i sin tur trycker ner rotorn.. Det kanske var självklart för er att lagerblock eller liknande behövdes behövdes men inget vi tänkte på. Axeln måste alltså fixeras i mitten av rotorn så det inte finns någon möjlighet att den trycks neråt. Hoppas detta gav någon klarhet =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: El gokart
Är Taylor-Dunn motorn en series wound DC motor?
D.v.s den accelererar oavbrutet om den körs utan last....tills den event sprängs av centrifugalkraften.
D.v.s den accelererar oavbrutet om den körs utan last....tills den event sprängs av centrifugalkraften.
Re: El gokart
Honk: Motorn på bilden ser ut att vara separatexciterad? F1/F2 låter som terminaler för fältlindningen och namnet SepEx hintar lite om det också.
Re: El gokart
Själv hade jag nog iofs monterat på en ordenlig broms och ett nödstopp innan jag ens tänkte på provkörning
Kul projekt annars, vore skoj att bygga nåt sånt hemma.
Kul projekt annars, vore skoj att bygga nåt sånt hemma.
Re: El gokart
Med andra ord, en series wound DC motor, även om inte TS väljer att koppla fältlindningen i serie med rotorlindningen.calmar skrev:Honk: Motorn på bilden ser ut att vara separatexciterad? F1/F2 låter som terminaler för fältlindningen och namnet SepEx hintar lite om det också.
Re: El gokart
Med andra ord INTE en series wound DC motor.
Om det är en SeparatExiterad motor så skall man överhuvud taget inte tänka på att seriekoppla den.
Strömmarna i fält och armatur på en SepEx brukar ligga i förhållandet mellan 1:20 och 1:100.
Medans en serielindad DC ligger på förhållandet 1:1 mellan fält och armatur. (Ganska självklart då dessa är kopplade i serie.)
En sak i bilden som pekar på att det är en SepEx motor förutom beteckningarna är faktiskt F1 och F2 terminalernas storlek.
De är mindre än armaturens, för att Fältet drivs med lägre ström.
Mvh
/Per
Om det är en SeparatExiterad motor så skall man överhuvud taget inte tänka på att seriekoppla den.
Strömmarna i fält och armatur på en SepEx brukar ligga i förhållandet mellan 1:20 och 1:100.
Medans en serielindad DC ligger på förhållandet 1:1 mellan fält och armatur. (Ganska självklart då dessa är kopplade i serie.)
En sak i bilden som pekar på att det är en SepEx motor förutom beteckningarna är faktiskt F1 och F2 terminalernas storlek.
De är mindre än armaturens, för att Fältet drivs med lägre ström.
Mvh
/Per