El gokart

Berätta om dina pågående projekt.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Hej!

Jag studerar till energiingenjör på högskolan i Halmstad. Jag och fyra andra studenter har valt en kurs som heter fördjupningsprojekt. Där har vi valt att bygga en egen el gokart. Nu har vi kommit så pass långt att vi har provkört för första gången. Tänkte dela med mig av lite bilder och så.

Motor: 36 V DC-motor Sepex. 2,1 kW
Batteribank: 6 st 12 V batterier (20 Ah styck)
Motorstyrning: Curtis Instrument (PWM)
Gaspedal: Även den från Curtis Instrument

Motorstyrning är väldigt kul då det går att ställa in allt från acceleration, regenerativ bromsning och massa mer.

Såhär såg den ut i innan kabeldragningen och innan vi fäste gaspedalen.

Kommer lite uppdateringar sen om hastighet, räckvidd osv om det finns något intresse =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: El gokart

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Klart att det är intressant, all utveckling av elektrisk styrning är intressant!
Kommer ni dessutom på något fiffigt sätt att lagra energi är det ändå roligare.
Klargör gärna lite om hur ni tänkte för chassit också ;-)
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: El gokart

Inlägg av stenD »

Med risk att bli anklagad för att vara petimeter :) så vill jag bara påpeka att en gokart är byggd med rörram. Ni har nog byggt en lådbil snarare, dock en utvecklad variant med ratt.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

Re: El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Lasp: Chassit tänkte vi väl inte direkt så mycket med. Vi ritade upp några olika modeller i Catia och valde den som lämpade sig bäst för batterier och förarstol.

StenD: Då vet jag ;). Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: El gokart

Inlägg av MiaM »

Kul!

Ser jag fel eller finns det ingen bromspedal? Kan vara bra att ha :vissla:
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1350
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: El gokart

Inlägg av stenD »

Zaky89 skrev:StenD: Då vet jag ;). Hur vet du att denna inte är byggd med rörram?
I så fall är den täckt av plåt. Styrsnäckan tyder inte på att ni knyckt nått från ett kartchassie heller. Hjulen verkar komma från nån gräsklippare också. Nu har ni ju kommit igång redan men annars hade det varit mycket enklare att få tag på nått beg kartchassie att bygga på så att mer tid kan ägnas åt motorstyrningen. Men men, ni har ju kommit vidare så det är bara att köra på :-)

Extra info: Tror det finns i holland (eller belgien) en tillverkare av kartar som gör el varianter med pankaksmotorer, återkommer om jag hittar dom.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

Re: El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Allt är nu kopplat och vi har provkört litegrann.. Har dock stött på ett problem så fort vi släpper gasen så låser sig däcket... Först trodde vi att det hade med regenerativ bromsning att göra... Men den hade vi ställt ner till lägsta värdet dvs. 50 A. Går inte att ställa av regenerativ bromsning helt och hållet tydligen.. Men sen visade det sig att axeln inte var helt centrerad i rotorn så det gick väldigt trögt.. Bilen gick inte ens att rulla när den var avstängd.. Så axeln måste fixeras i mitten med hjälp av lagerbock eller liknande. Så lite tråkigt att det var mekaniskt problem och inte elektriskt..

Såg att någon hade kommenterat angående broms.. Haha, än så länge finns det faktiskt ingen. Vi tänkte börja med rätt kraftig motorbromsning för att bara provköra lite så allt fungerat. En broms kommer att fixas bromsskiva är redan på plats men ingen vajer än..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor
Inlägg: 2676
Blev medlem: 21 oktober 2005, 20:46:45
Ort: Utanför Växjö

Re: El gokart

Inlägg av Stolleman »

En riktig man skiter i bromsar, han hoppas på att backen är tillräckligt hög så att man inte åker över :wink:
Användarvisningsbild
Walle
Moderator
Inlägg: 7660
Blev medlem: 14 december 2004, 10:32:18
Ort: Stockholm

Re: El gokart

Inlägg av Walle »

Zaky89 skrev:Allt är nu kopplat och vi har provkört litegrann.. Har dock stött på ett problem så fort vi släpper gasen så låser sig däcket... Först trodde vi att det hade med regenerativ bromsning att göra... Men den hade vi ställt ner till lägsta värdet dvs. 50 A. Går inte att ställa av regenerativ bromsning helt och hållet tydligen.. Men sen visade det sig att axeln inte var helt centrerad i rotorn så det gick väldigt trögt.. Bilen gick inte ens att rulla när den var avstängd.. Så axeln måste fixeras i mitten med hjälp av lagerbock eller liknande. Så lite tråkigt att det var mekaniskt problem och inte elektriskt..
Vad håller i axeln idag om ni inte har några lagerblock? I mitten av vad? Självklart måste axeln vara lagrad, på endera sätt.
Zaky89
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 november 2011, 11:46:54

Re: El gokart

Inlägg av Zaky89 »

Axeln skjuts in genom splinds i rotorn. Se bild nedan. Det verkar dock inte räcka eftersom kedjan trycker ner axeln som i sin tur trycker ner rotorn.. Det kanske var självklart för er att lagerblock eller liknande behövdes behövdes men inget vi tänkte på. Axeln måste alltså fixeras i mitten av rotorn så det inte finns någon möjlighet att den trycks neråt. Hoppas detta gav någon klarhet =)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: El gokart

Inlägg av Honk »

Är Taylor-Dunn motorn en series wound DC motor?
D.v.s den accelererar oavbrutet om den körs utan last....tills den event sprängs av centrifugalkraften.
Användarvisningsbild
calmar
Inlägg: 540
Blev medlem: 23 november 2005, 13:14:41
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: El gokart

Inlägg av calmar »

Honk: Motorn på bilden ser ut att vara separatexciterad? F1/F2 låter som terminaler för fältlindningen och namnet SepEx hintar lite om det också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: El gokart

Inlägg av Glenn »

Själv hade jag nog iofs monterat på en ordenlig broms och ett nödstopp innan jag ens tänkte på provkörning :)

Kul projekt annars, vore skoj att bygga nåt sånt hemma.
Användarvisningsbild
Honk
1 Anmärkning
Inlägg: 455
Blev medlem: 18 november 2010, 10:13:15

Re: El gokart

Inlägg av Honk »

calmar skrev:Honk: Motorn på bilden ser ut att vara separatexciterad? F1/F2 låter som terminaler för fältlindningen och namnet SepEx hintar lite om det också.
Med andra ord, en series wound DC motor, även om inte TS väljer att koppla fältlindningen i serie med rotorlindningen.
pm_dawn
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 april 2009, 12:45:19

Re: El gokart

Inlägg av pm_dawn »

Med andra ord INTE en series wound DC motor.

Om det är en SeparatExiterad motor så skall man överhuvud taget inte tänka på att seriekoppla den.
Strömmarna i fält och armatur på en SepEx brukar ligga i förhållandet mellan 1:20 och 1:100.
Medans en serielindad DC ligger på förhållandet 1:1 mellan fält och armatur. (Ganska självklart då dessa är kopplade i serie.)

En sak i bilden som pekar på att det är en SepEx motor förutom beteckningarna är faktiskt F1 och F2 terminalernas storlek.
De är mindre än armaturens, för att Fältet drivs med lägre ström.

Mvh
/Per
Skriv svar