Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av elförb

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av elförb

Inlägg av berga »

Hejsan!
Jag har tänkt att bygga en energisnål enhet för mätning av energiförbrukning,temperaturer samt lagring av data i en liten webserver.

Detta är min första tråd här på forumet och jag har försökt söka igenom liknande trådar men jag hittar inte riktigt nån som samlar allt de jag funderar på. (kan ju också vara så inte förstår. :)

Åter till projektet.
Kravspecifikation:
- Energisnål och låga kostnader.
- Mätning av elförbrukning samt temperaturer
- Anslutning till omvärlden via ADSL (funderar på en trådlösrouter)
- Webserver
- Lagring av data

Mina kunskaper är ganska små,kan lite programmering samt lite webutveckling i php och MSQL. Men vad jag har läst så bör detta projekt inte vara så svårt att genomföra.

Jag behöver lite råd och tips om vad ni tror är lämplig hårdvara och mjukvara.
Funderar på följande alternativ (från elmätaren till webbsidan):

Led pulsdetektor - DS2423P - DS9490B - TrådlösADSL-router - Någon form av lagring av data - Webserver
(Kommentarer: Kanske strömsnålaste alternativet? Inbillar mig att arduinon drar mer. Men dessa komponenter kostar ju en hel del.)

1wire - ArduinoUno - TrådlösADSL-router - Någon form av lagring av data - Webserver (Kommentarer: Billigaste alternativet,drar mer ström men kanske enklare.)

1wire - Raspberry pi? -TrådlösADSL- Lagring av data -Webserver (Kommentarer: lär dra mer ström, vet ej om det ens är möjligt?, lång väntan på hallondatorn.)

Vad tror ni? Vilken mjukvara är enklast att lära sig samt lirar bra tillsammans? Storleken på datan lär ju rymmas på ett SD-kort eller en USB-sticka elle?
Alla tips är välkommna! :)

Hälsningar/Berga
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av mrfrenzy »

Välkommen till forumet!

Minst energiförbrukning, och antagligen billigast är om du helt enkelt byter din router mot en som kör openwrt och har usbportar, så kan du koppla in din DS9490 och ett usbminne direkt, samt köra webserver på routern.

Annars går ju göra mycket roligt med en raspberrypi eller arduino tex.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av sodjan »

Eftersom du nämner ADSL "mitt i", ska mätningen resp lagring/webserver
vara, så att säga, på olika sida av ADSL anslutningen? Och i så fall,
ska lagring/webserver gå in via ADSL anslutningen och hämta data eller
ska mätprylarna själva ansluta till lagring/webserver prylarna?
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Oj, här var de snabba svar!

Ska förtydliga lite:
Jag valde att skriva Trådlös-ADSL router eftersom jag tror att koppla 1wire-nätet direkt i adslroutern borde ge den strömsnålaste "setupen". Det går ju att använda sig av någon mindre dator men jag tror att det skulle ge ett mer energikrävande system. Men de kanske skulle vara lättare för en nybörjare som jag?

sodjan, tanken är att 1-wire-näten ska vara kopplat till den trådlösa-ADSL routen. Lagringen av data skall ske typ i ett usb-minne. Webservern ska ligga i routen och sedan skall jag kunna läsa av informationen från en trådlösdator. Blir lite av en envägs kommunikation. :) Möjligt att jag även lägger till en lcd display i 1wire-nätet.

Nu när vi är inne på trådlösa-ADSL routrar. Finns de några ni kan rekommendera?


Angående "setupen":

Kollar jag på m.nu så kostar de första alternativet med Led pulsdetektor, DS2423P, DS9490B ca 1200kr.

Medans andra alternativet med Arduinon uno (249kr),Fototransistorn(2,61 kr),NPN-transistorn(0,74 kr) är betydlig billigare.
Källa: http://www.sweclockers.com/galleri/9123 ... r-plotting

Men stämmer det att arduino setupen drar med ström? Är de möjligt att koppla en arduino till en adsl-router? Jag har heller inte nämnt att jag samtidigt vill koppla in temp-givare till samma arduino enhet, går det?
Svåra val då jag inte riktigt vet hur mycket programmeringskunskaper för de olika hårdvaran/mjukvaran kräver.
Senast redigerad av berga 25 mars 2012, 17:21:05, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av sodjan »

> den trådlösa-ADSL routen.

Fabrikt/modell?
(Aja, såg senare att du ju själv frågar om det... :-) )

Om du ska göra något "eget" i den så lär det inte fungera med de
olika standardmodeller som finns t.ex i en Telia butik eller liknande.
Sen så finns det ju de som "hackas" med egen programvara o.s.v,
sannolikt något Linux baserat. Är det det som du är ute efter?

Det jag undrade var hur "ADSL" kommer in i bilden. Då talar vi ju
om trafik ut/in mot ditt lokala nät från "Internet". Eller ska det som
tråden handlar om enbart fungera "internt" och bara ha ADSL-modem
som en praktiskt burk att köra det hela i? Eller ska det hela även
vara tillgängligt "externt"?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av mrfrenzy »

Led pulsdetektor var ganska dyrt för en plastlåda med fotodiod och en transistor.
Oavsett om du väljer räknaren med DS2423P eller arduinon så behöver du en fotodiod.
I båda fallen kan du välja på att bygga själv för 3kr, eller att köpa den färdiga plastlådan för 399kr.

Såhär har jag byggt:
Fototransistor 75-224-69 4kr
1wire-räknare $28 = 196kr
DS9490R $27 = 189kr
Frakt 50kr och moms/tull 122kr för båda ovanstående

Sedan behöver man bara koppla sin DS9490 i någon internetansluten apparat med USB, tex en Raspberry PI eller en router (finns från 300kr och uppåt men jag undviker dom billigaste).
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

till sodjan

Hmm..tror jag förstår vad du är ute efter.

Tanken är att skapa en webserver på adslroutern och skydda hemsidan med hjälp av inloggning i php.

ADSL-routern hade jag även tänkt att denna även skall fungera som en vanlig router d.v.s vara kopplad till internet där flera datorer ska kunna ansluta trådlöst.
Nu kanske jag sitter och drömmer men detta är väl fullt genomförbart? :) Jag hoppas att det även finns färdig opensource mjukvara som jag kan använda mig av.
Senast redigerad av berga 25 mars 2012, 17:44:21, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av AndLi »

Min konfiguration hade byggt på den fotodiodpulsmätare jag byggt tidigare (sök i några år gammal trådar så finns schema och diskutioner runt den)
Kopplat till ett kort med en ATmega som vaknat på interupt från fotodioden och en timer en gång i minuten för temperaturen. Denna hade varit kopplad mot världen med wiznet W5200 (ett ethernet chip med inbyggd tcp/ip stack). ATmegan hade postat uppdateringar via http till en webserver på något webhotell.

Ethernetkabeln är bara att ansluta till switchen i adsl modemet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av mrfrenzy »

Ja, det är fullt görbart med grejerna jag länkade ovan.

Exempel på mjukvara: openwrt+owfs+php+valfri webserver
nifelheim
Den första
Inlägg: 2330
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av nifelheim »

Billigaste och förmodligen strömsnålaste lösningen, som dock kräver lite programmering :)

arduino 2009 på ebay ca 140:-
enc28j60 ethernetkort till ovanstående ca 50:- på ebay
sensorer enligt ovanstående inlägg som väcker cpu med avbrott.
regga ett gratiskonto på google appengine (google låter dig köra program gratis på deras servrar)
installera tex nimbits se nimbits.com
vill du göra det enklare kan du regga ett gratis konto på nimbits.com men då missar du nöjet med att sätta upp en egen server :wink:

alla ovanstående delar finns publicerade massor med gånger på nätet, du behöver "bara " få ihop det i ett program :)

en av många guider:
http://nimbits.blogspot.se/2010/07/data ... -data.html

Kanske enklare att köpa w5100 ethernetshield för 150:- istället, för det finns mer "färdig kod" till den på nätet om man vill vara lite lat.
Min personliga uppfattning är nog att man ändå bör läsa den "färdiga kod" man använder,
och då har det hittills varit ganska enkelt att porta den till mitt ethernetkort.
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Jag får tacka alla för tipsen!

Vad jag kan anta efter lite googling så verka många ha svårt med att få openwrt att fungera i en trådlös adsl router. Lösningen för att komma runt det verka vara att lägga till fler komponenter i systemet, dvs adslmodem med openwrt + trådlösrouter. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig.

Ska se över nifelheim's förslag. Bävar lite för progammeringen. fast man vet ju inte förens man provat. ;)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av Micke_s »

w5100 är nog bättre än ENC28 chippet, w5100 har hardwired tcp/ip m.m. Då slipper du massa programmering.

Denna skulle kunna vara intressant.
http://www.sparkfun.com/products/10536
berga
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 mars 2012, 11:52:44

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av berga »

Funderar vidare utan detta ska spåra ur nu..

Jag tror ändå att jag ska gå på mrfrenzy's linje och komplettera med en raspberry pi. Så att de hamnar på en rimlig nivå i programmeringen och med någorlunda få komponenter.

I raspberry pi forumet diskuterar det lite om det är möjligt att implementa ett 1-wire nät direkt på raspberry pajen. Det verka dock finnas fördelar med att använda usd dongeln, DS2490.

Citerat från raspberry pi forumet:
"A couple of points on the gpio / i2c / usb discussion. It really depends on whether you want an application or you want to tinker with bits. The advantage of the USB devices is that (a) they use libusb, thus no kernel recompilation is involved and (b) they are supported by the Dallas public domain 1w interface library. ".
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17169
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av AndLi »

Är det verkligen en vettig ide att föreslå en produkt som bara sålt i 10 prototypexemplar (för väldigt mycket pengar), där det finns hundra tusentals preorders på och ingen fungerande tillverking? Och där de två tilltänkta leverantörerna/tillverkarna nu väntar på de första EMC mätningarna eftersom de anser att de behöver CE märka produkten för att sälja den?(Rasberry Pi själva ansåg att det var ett evaluation card och inte en färdig produkt, alltså behövdes ingen CE) De ska alltså klara dessa prov UTAN kapsling? det är dömt att misslyckas...
ronnylov
Inlägg: 987
Blev medlem: 23 februari 2012, 12:06:19
Ort: Borås

Re: Energisnål mätenhet för Webserver,ADSL och mätning av el

Inlägg av ronnylov »

Intressant tråd det här!

Finns det något liknande W5200 för trådlöst nätverk?
Man kanske har sina enheter utspridda över huset och inte vill dra kabel överallt.
Skriv svar