Sida 1 av 2
Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 06:46:03
av libbresse
Letar efter tändspolar som har en helt separat primärlindning utan gemensam jord. Var hittar man sådant ?
/Anders
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 08:13:25
av TomasL
Du får nog leta efter spolar för "Wasted Spark" gissar jag.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 08:19:40
av Variosboy
Varför då? Waste spark betyder ju bara att man använder en spole till två cylindrar samtidigt.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 08:33:19
av TomasL
Därför att dessa tändspolar har helt skilda primär och sekundärlindningar till skillnad mot i princip alla andra.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 08:50:31
av Variosboy
Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?
Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 09:01:24
av prototypen
Enligt mitt bondförnuft så borde alla moderna bilar/spolar ha skilda lindningar för att kunna vara minusjordade och får minuspol på tändstiftets mittelektrod.
Men mitt bondförnuft kan ju ha fel.
Protte
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 09:16:15
av Variosboy
Menar du att mittpolen på stiften har -30kv (eller vad nu tändspänningen är) på sig i tändögonblicket eller hur menar du?
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 10:17:41
av prototypen
Enligt mina kunskaper i svetsning så fördelar sig värmen i ljusbågen som 70% vid positiva polen och 30 i negativa.
Någonstans har det getts som anledning till plusjordade bilelsystem att det sliter mindre på stiften.
Gamla hederliga spolar var ju en lindning med ett uttag där brytaren var ansluten, på så sätt utnyttjade man flybacken även från primären.
Idag med modernare grejor så har det mindre betydelse med några varv extra på sekundären.
Protte, men vad vet jag
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 10:39:55
av Repen
Beroende vad det ska vara till, Harley har sådana spolar om det kanske kan passa, finns med olika beroende om man har brytare eller elektronisk tändning.
(Felstavn.)
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 10:39:56
av TomasL
Variosboy skrev:Jo, fast det har ju inget med Waste spark funktionen i sig att göra. På alla andra motorer med en spole per cylinder fungerar det väl likadant som på en med wastespark alltså att primär och sekundär är åtskilda?
Om det är något unikt med spolar för Waste spark så kan jag medela att Volvo V40 2.0T har detta på -99 års modell....
Nja, alla spolar jag sett, även på moderna bilar är "sparkopplade" dvs gemensam jord för primär och sekundär.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 11:28:31
av Noxin
Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 21:08:57
av libbresse
Ah när man har wasted spark så måste det vara separata lindningar. Tack för tipset

Tittade (efter tips i denna tråd

) på MC sidan och hittade bla HD-spolar wasted-spark som såg vettiga ut.
Det jag funderar på är att MSD:n har kapacitiv tändning. Medans MC/Bil har Induktiv tändning, spelar det någon roll måntro ?
Snöskotrar har också Capacitiv tändning, primärlindningens resistans låg på ca 0.5 ohm. HD-spolarna ligger på ca 3 ohm.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 21:10:18
av TomasL
Nej det spelar ingen roll.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 21:12:16
av TomasL
Noxin skrev:Alla 4-cylindriga MC som ej har spolen direkt på tändhatten använder sådana spolar som du efterlyser. Skulle tro att även många 2-cylindriga gör det.
Nej det har de inte, mina har "vanliga" sparkopplade tändspolar.
Re: Tändspolar utan gemansam jord primär/sekundärlindning
Postat: 29 februari 2012, 22:38:13
av Glenn
Varför skulle det spela nån roll om man har wastespark eller ej ?
Däremot finns det ju spolar med olika resistans, så även om dom flesta är utbytbara med varann är inte alla det.