Sida 1 av 1

behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 18 februari 2012, 09:12:49
av Granit
Hej, läser just nu en kurs utan handledning så jag skulle behöva lite hjälp att förstå detta..

http://imageshack.us/photo/my-images/208/imag0196d.jpg/

Där är det påbörjade förbindningsschemat som jag ska färdigställa. All information jag har fått är.

"Rita färdigt det påbörjade förbindningsschemat utförd med enkelbaserade sektioner (10k EOL). Sabotageskydda plintarna (01 - 02 i ställ AA och SPL) och anslut slingan till Z1. Magnetkontakterna 62/1 och 62/2 ska seriekopplas och anslutas till Z2." resten förstår jag men just den delen där jag ska sabotageskydda plint 01 - 02 och spridningsplinten förstår jag inte riktigt hur jag ska göra. Finns inga konkreta exempel i boken heller. Det finns exempel på sabotageskydd som helt enkelt är en brytande kontakt någonstans i kretsen men hur man kan göra för att sabotageskydda alla 3 plintarna förstår jag inte.

Skulle någon som förstår detta kunna peka mig åt rätt håll så skulle det vara extremt uppskattat.

Mvh

Re: behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 18 februari 2012, 10:17:37
av prototypen
Mitt larm har en brytare som trycks in av locket. Ta av locket så störs balanseringen i någon krets.

<<utförd med enkelbaserade sektioner>>
Ska det inte stå enkelBALANSERADE sektioner?

Protte

Re: behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 18 februari 2012, 10:24:55
av Granit
Jo det ska stå Enkelbalanserade. Slarvfel :P

Ok, hur ska man kunna rita ut det på det aktuella förbindningsschemat? Räcker det med att dra en slinga mellan de tre plintarna med en brytande kontakt på slutet? eller ska jag kanske skriva nån markering också?

En extra fråga bara. Om det står att det ska vara enkelbalanserade sektioner. Ska låsförbikopplaren också ha ett motstånd då?

Re: behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 19 februari 2012, 20:38:03
av prototypen
Balanserat går väl ut på att det sitter ett motstånd i centralen och ett i brytaren, är spänningen på halva drivspänningen så är allt OK. Kortslutning eller avbrott ger larm.

En halvdålig sabotage lösning är tre NC brytare i serie klämda under locket och ett motstånd på slutet.

Bättre är en krets för varje så man ser vilken plint som är pillad med, men det beror på vilken skyddsgrad man vill ha.

Protte

Re: behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 19 februari 2012, 20:55:13
av sysop
Jag har inget att tillföra huvudfrågan, men :
prototypen skrev:Balanserat går väl ut på att det sitter ett motstånd i centralen och ett i brytaren
Nej. Det är nog inget vedertaget sätt att göra installationer på.

Enkelbalanserat; En resistor i serie eller parallellt med kontakten. Varierar mellan olika fabrikat/tillämpningar.

Dubbelbalanserat är vanligast i nyinstallationer. En serie, och en parallellresistor med kontakten.

Dessa skall alltid placeras omedelbart vid givaren/kontakten etc. (Om vi inte pratar terminerade bussystem, men det är ovanligt än så länge.)



mvh ./

Re: behöver hjälp att förstå ett förbindningsschema (larm)

Postat: 20 februari 2012, 08:26:31
av Nerre
10k EOL tolkar jag som att det skall sitta 10k resistor "längst ut" i slingan.

Sitter resistorn i centralen fyller den ingen funktion eftersom då märks inte om man kortsluter slingan.

Som det står så ska plintarna sabotageskyddas som en sektion (Z1), en brytare i varje plint och så ett slutmotstånd i den sista (längst från centralen)?

MEN, jag har ingen aning om hur man ritar det, det finns kanske nåt speciellt sätt att rita sabotagebrytaren för plintarna?

Huruvida förbikopplaren skall ha motstånd eller inte beror väl hur den är kopplad? Normalt sitter de väl så de sitter parallellt med aktuell kontakt, då ska den såklart inte ha nåt extra motstånd. Men på moderna centraler så har man väl inte såna enkla fbk utan den är kopplad direkt till centralen och då får man väl kolla vad centralen vill ha.