T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Inlägg av BER »

Hej

Jag önskar att få hjälp med att planfräsa två befintliga balkar enligt ritning 1D men där planhet och vinkelräthet är utanför satta värde. Nu är alla ytor bågformade så att balken har en smalare midja på mitten om ca 0,2 mm per yta, viss vridning finns också.

Ett annat alternativ skulle kunna vara nytillverkning av två balkar helst då enligt ritning 1C.

Infogar en liten bild där balkarnas funktion kan ses.
Undersida.jpg
Om det inte är uppenbart så är det till min hobby CNC-maskin. Så jag hopas på att det finns någon kunnig och erfaren fräsopperatör här på forumet som är villig att göra jobbet till en kostnad som passar en hobbybudget.

Den som är intresserad kan skicka förslag på pris och när de skulle kunna göra jobbet i PM till mig, eller här i tråden.
BALK_1690-01_1C.PDF
BALK_1690-01_1D.PDF
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Inlägg av Fräsen »

Intressanta måttsättningar på ritningen. Längden är +-0,5 och hålbilden i ytterkant (de två hålen) är +-0,25 från YTTERKANT, detta kan slå rejält ifall man utnyttjar max/min-måtten till din nackdel, dvs. 0.75 mm från den tänkta placeringen. Du ska säkert dra i M8 i dessa hål, men då gäller det att det är bättre toleranser på motsvarande bit. Bättre att att ange alla mått från en och samma baslinje.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Inlägg av BER »

Tack Fräsen att du tog dig tid att titta på ritningen.

Angående måttsättningen så kan det vara så att jag tänkt lite för mycket. De två yttre hålen som inte är genomgående igenom hela balken refererar till ytterkant då dessa skall användas för att fästa vinkeljärn (ett vinkeljärn i balken och ett vinkeljärn utanpå för respektive sida) som skall fungera som maskinfötter. Därav spelar balkens längd mindre roll för dessa hål.

Har inte en aning om man brukar måttsätta ett sådant beroende, men jag gjorde i alla fall enligt ritning.

Jo 10 mm hålen är avsedda för M8 så det kanske är lite väl gått om plats. Har generellt sätt försökt vara så generös som möjligt med toleranserna för hålen, för att i stället få fokus på planhet och vikelräthet.

En annan "Intressanta måttsättningar" kanske är den av M5 hålen. Där är de inbördes förhållandena viktiga men inte lika viktigt var mönstret hamnar på balken längs led.

Tänker jag helt galet?
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Inlägg av Fräsen »

Tanken med måttet från kanten kan jag NU förstå vara rätt. Ändå ska man utgå från principen ENKELHET. För en operatör som gör hålen är risken att hålen blir fel betydligt större när han måste räkna längd minus 11,5, speciellt när längden inte är så noggrann.

För M5 hålen så fungerar kedjemåttsättning. Men eftersom det just är kedjemåttsättning så krävs tolerans på varenda mått för att hålbilden ska bli korrekt. Vettigare vore det att använda ett enkelt mått till första hålet och därefter lägestolerans mellan hålen.

Har inte djuplodat i din ritning så jag kan inte uttala mig om de övriga måttsättningarna, även om det SER bra ut, vid ett snabbt ögonkast.
Användarvisningsbild
BER
Inlägg: 395
Blev medlem: 9 mars 2005, 00:02:10
Ort: Östergötland

Re: T: Planfräsning av två balkar 1 m långa

Inlägg av BER »

Fräsen: Angående M5 hålen menar du att man kan lägga en in toleransrektangel med lägesriktighet i hjälptexten för håltagningen? I så fall så bör väll måttsättningen bytas till kedjemåttsättning, men blir det så enkelt då? Kör man på en manuell maskin blir risken för felräkning väldigt hög.
Skriv svar