Program för rita kablage sökes.
- ChristianS
Program för rita kablage sökes.
Sitter med ett antal kablage som behöver tillverkningsunderlag.
Är inte van att rita mek.ritningar förutom på papper. Så om det finns ett program som har hjälpmedel eller bra bibliotek för detta så tar jag tacksamt emot tips.
Mest för jag inte är så intresserad av att lära mig program som jag väldigt sällan behöver.
// Chrisitian
Är inte van att rita mek.ritningar förutom på papper. Så om det finns ett program som har hjälpmedel eller bra bibliotek för detta så tar jag tacksamt emot tips.
Mest för jag inte är så intresserad av att lära mig program som jag väldigt sällan behöver.
// Chrisitian
Re: Program för rita kablage sökes.
Kablage är en kabel med kontakter. Jag skulle gissa på att du menar koppling eller krets?
Iaf för kablage gäller nog ett 2D CAD-program. För kopplingar finns det redan flera trådar
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=37598
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=31770&
Iaf för kablage gäller nog ett 2D CAD-program. För kopplingar finns det redan flera trådar
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=37598
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 10&t=31770&
Hej Chrisitian!
Med ledning av rubriken och texten i ditt inlägg går det inte att ge ett svar utan att gissa. Du måste göra en tydligare beskrivning av vad du vill åstadkomma.
Med ledning av rubriken och texten i ditt inlägg går det inte att ge ett svar utan att gissa. Du måste göra en tydligare beskrivning av vad du vill åstadkomma.
- ChristianS
Nu har jag inte tillgång till nåt andra cadprogram än altium eller eagle för det är det jag sysslar med.
En kabel ritning för mig ser ut så här ungefär. Då med material lista och kopplingslista. och kanske lite med färger på trådarna om det nu behövs.
Tror denna är ritad i Solidworks men jag har inte jobbat med sådana program förut och finns det erbjuder genvägar är det ju ett naturligare val.
En kabel ritning för mig ser ut så här ungefär. Då med material lista och kopplingslista. och kanske lite med färger på trådarna om det nu behövs.
Tror denna är ritad i Solidworks men jag har inte jobbat med sådana program förut och finns det erbjuder genvägar är det ju ett naturligare val.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
För sådana här ritningar behöver du ett 3D-CAD. Det finns ett gäng sådana både dyra och billiga. Det är bara att leta på det berömda nätet och testa. Se bara till att det kan prata med det stora programmen om något skall tillverkas efter din ritning. Om det bara är för att dokumentera kan du ta det du trivs bäst med.
- ChristianS
Jag var inne på 3D program provade solid men fattade noll så tänkte innan jag lägger för mycket tid, men det hade varit smidigt om det fanns nåt bra program som var gjort för det liksom eagle är anpassat för PCB design.
Lade mest ut frågan här om någon hade stött på något sådant.
Det lutar mot att jag får lära mig nåt 3D program helt enkelt.
Lade mest ut frågan här om någon hade stött på något sådant.
Det lutar mot att jag får lära mig nåt 3D program helt enkelt.
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Är det någon speciell anledning som dessa kablage måste ritas i 3D för produktion? Vanligaste är ju 2D ritningar för tillverknings underlag av kablage.
Inventor har ju funktionen "Cabel and Harness" om det är 3-D du är ute efter, annars är det väl Autocad/Elprocad som gäller, typ.
- ChristianS