Sida 1 av 1

Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 1 februari 2012, 23:55:00
av Avle
Hej!

Detta är mitt första inlägg här på forumet, det första av många jag hoppas för jag tycker verkligen det är roligt med elektronik. Jag håller på med några små projekt hemma, trial and error men nu har jag kört fast.

Jag har plockat isär ett 18v NiMH batteri och tagit bort en del av cellerna för att få ett 12v NiMH batteri. Batteriet ni ser på bilderna (jag vet att jag inte är världsbäst på att löda och min 30w penna gör inte saken bättre) har nu en spänning på 12.06v

Jag har planerat att använda batteriet till en hemmagjord ficklampa, har en H4 sockel lampa 50/100w men när jag ansluter lampan till + respektive - får jag inte något ljus.

Har jag lött ihop batteriet fel, eller var är det som är fel?

+ respektive - är anslutningspunkterna ni ser på batteriets ovansida, den svarta kabeln är nog för att kolla batterispänning vid laddning (men jag vet inte)

Lampan är hel.

Tack på förhand
Avle

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 09:07:35
av jars
Dina batterier är strömlösa :(

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 09:46:15
av SM7CZR
Batterierna tålde nog inte värmen från lödkolven.
Mät varje batteri för sig!

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 12:47:19
av Avle
Har nu mätt upp varje battericell och alla värden är mellan 1.09-1.2, är 1.09 ett dåligt värde för NiMH batterier?

Batteri cellerna jag lött på hade högst värden konstigt nog.

Kan jag ha lyckats koppla h4 sockel'n fel? Bild det verkar konstigt.

Tack på förhand
Avle

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 13:00:19
av FormerMazda
Har du en svagare lampa att testa med? Typ nån från instrumentpanelen?
Gissningsvis så är nån cell körd och dör så fort den belastas, tyvärr.

Men det finns ju billiga batteripaket på ebay och DX mfl.

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 13:06:07
av xxargs
har du laddat batterierna ?
är batteri-cellen 1.09 Volt så låter det som att den är urladdad.

Nästa steg är att du har kallödningar - det ser ut att det sitter fast men bryter du lite på lödningen så ramlar det bort plötsligt vilket indikerar att du aldrig har haft någon riktig kontakt. att göra bra lödningar är inget man lär sig på en kafferast - sedan måste man också ha passande lödverktyg för uppgiften. Innan du börja vicka på dina lödningar så kan du prova att ladda batteriet med ca 1.6 Volt per cell och strömbegränsat till 1 ampere och se om det går igenom någon ström alls - om inte - antingen beror det på en trasig cell som hindrar strömmen (cellen med högst spänning över sig) eller så har du en kallödning (spänning mellan sladden du lött dit och plåten under punkten du lött på)

sedan när man löder sådant här så skall man het stor lödkolv med mycket termisk massa i spetsen som värmer snabbt men ytligt just där det skall lödas - vi pratar om ett par sekunders lödtid totalt - inte mer.

med en 30 Watt så har du säkert eldat på batteriet i mer än 30 sekunder för att det övh. skall smälta och detta kan skada batteriet ordentligt då det är mycket plast invändigt.

---

Det som är intressant för H4-lampan är vilken spänning du har under last.

det betyder att dina batterier tappar en del spänning när du drar ut dryga 4 ampere ur batteriet och det kan i praktiken innebära att några av dom celler du har tagit bort faktiskt behövs för att hålla spänningen tillräckligt högt med lampan inkopplad - vad batteriet har för spänning utan last spelar mindre roll, det är när den är lastad som ger det intressanta spänningen.

Har batteriet relativt hög inre resistans (gammal utsliten) så kommer batteripacket också bli varm medans du använder lampan.

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 17:50:23
av Gustav180
Jag brukar testa accar lite mer vårdslöst genom att testa med en A-meter. Om en AA-cell konstant kan ge någon A under ca 1 s, så är den frisk och laddad. Är den dålig går strömmen ner direkt. AA-celler klarar nog inte att driva 50W. Den drar drygt 4A.

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 2 februari 2012, 20:09:08
av Avle
tack allihopa för era informativa svar och speciellt xxargs för sitt lite längre inlägg!

Jag laddade batterierna innan jag plockade isär cellerna.

Jag vet inte hur jag ska ladda batteriet nu, kan jag använda 12v laddaren för mina bilbatterier att ladda med, den måste ju ladda med mycket mindre än 1A? Måste jag ladda alla cellerna separat med tanke på att batteriet är rätt obalanserat som det är nu? Kan jag kanske använda 18v laddaren till det ursprungliga batteriet på något sätt?

Har ingen fancy laddare hemma men ska ta och köpa lite bättre utrustningen hemma snart. Jag försökte minimera lödtiden på batterierna men jag behövde relativt lång tid för att få fast allt ändå, kanske en 20 sek per cell och jag blev lite förvånad över hur varm cellen hann bli under den relativt korta tiden.

xxargs den högre spänningen över cellerna jag har lött på kanske visar på att jag lött sönder de cellerna, visste inte att spänningen kunde bli högre över cellen om cellen var trasig.
Intressant det där med spänning under last som du säger, nu lär ju inte det vara problemet då lampan inte lyser alls. Men finns det något sätt jag i framtiden kan räkna ut hur mycket spänningen minskar då jag belastar mitt 12v batteri med exempelvis 4A och då kompensera för det i förväg?
Om jag ska mäta spänning under last så lägger jag bara på en last och mäter spänningen med batteriet belastat, eller gör jag fel då?

Jag har testat batteriet på det av Gustav 180 föreslagna sätt och hela batteriet börjar med att leverera 1.3 ampere som sedan minskar snabbt, vilket jag då tolkat som att batteriet troligen är sönder. Gustav 180 är AA-celler = 1.2v Celler? Och vad menar du med att AA-celler nog inte kan driva 50W, har de för låg C rating?
_______________________________
Tack på förhand, väldigt vad många frågor det blev :/
Avle

Re: Från 18 till 12 volt, batteri till en ficklampa

Postat: 3 februari 2012, 16:47:41
av Gustav180
Inne i varje cell finns en resistans som vi kallar för cellens inre resistans. Den kommer att ligga i serie med den last du lägger på polerna. Varje energikälla består av två delar, elektromotorisk kraft EMK och inre resistans Ri. EMK:n kan betraktas som konstant om cellen är frisk. Om du mäter cellen med en voltmeter och utan last, så mäter du EMK (förutsatt att du har en modern elektronisk voltmeter). Om du mäter med last, så mäter du polspänningen (U) och den varierar med den last som hängs på polerna. Polspänningen är alltid lägre än EMK och spänningsförlusten uppkommer i Ri.

Låt oss säga att du har en normal AA-cell på 1,5 V. Det är EMK. Den kan ha en inre resistans, Ri =1 ohm. Om den ansluts till en resistor Ry på 5 ohm, så blir den totala resistansen, Ry + Ri = 5 + 1 = 6 ohm. Strömmen genom kretsen blir 1,5/6=0,25 A. Polspänningen U = I*Ry = 0,25*5 = 1,25 V.

Seriekopplar du ett antal celler, så seriekopplas cellernas Ri. Vi kan se vad som kan hända med dina 1,2 V accar. Accar har lägre Ri än primära celler. NiMH kan ligga på ca 0,4 ohm. Om du seriekopplar 10 celler får du EMK = 12 V och Ri = 4 ohm.

Om du ansluter din 50 W lampa så har den brinnresistans på ca 3 ohm. R=U^2/P =12^2/50 = 2,9 ohm eller ca 3 ohm. (Startresistansen är ca 10 gånger lägre, ca 0,3 ohm.) Det är samma sak som att koppa en last på 3 ohm till batteriet. Totala resistansen blir 4 + 3 = 7 ohm. Ström = 12/7 = 1,7 A. Spänning över "lampan" = 1,7 * 3 = 5,1 V. Det blir bara månljus.

Verkligheten är värre än så, lampan skall också startas, dvs. fås att glöda för att resistansen skall öka. Då blir totala startresistansen 4 + 0,3 = 4,3 ohm. Strömmen = 12/4,3 = 2,8 A och spänningen över lampan 2,8*0,3 = 0,84 V. På den spänningen kan lampan aldrig glöda upp och höja sin egen resistans. Men dina celler blir varma.

Nu har jag på några rader försökt beskriva något som anses svårt, så om du inte förstår allt, så är du inte ensam.