Projekt: Minska elförbrukning

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Projekt: Minska elförbrukning

Inlägg av zeus »

Hej alla!

Min morbror äger en camping med ca 300 elplatser och ett ganska stort antal duschar. På ett år går det åt ca 320 000kWh per år.

Elen går åt till följande:
Värme: 20 700kWh
Varmvatten: 182 000kWh
Fastighetsel: 96 000kWh
Husvagnsel: 19 400kWh

Allt är cirkavärden

Just nu håller vi på med ett projekt med att få ner kostnaderna för all denna el som går åt. Energirådgivare har vi i staden men vi vill göra en del jobb själva. Han har gått igenom lite snabbt hur det fungerar men inget djupare arbete.

Värmebiten går inte att minska så väldigt mycket mer då vi redan har isolerat alla byggnader. och det är väldigt små ytor som är uppvärmda på vintern.

Fastighetselen beror till största delen av effekt från de frysar vi har, att byta ut dessa är inte aktuellt.

Husvagnarna drar även de så mycket el som de gör och det är svårt att göra något åt. Man akn sätta in nya boxar till en kostnad av 3000:- st, men med tanke på att det är 300 st är det inte riktigt aktuellt.

Det vi just nu mest har siktat in oss på är varmvattnet. De tankar vi har är följande:
1. Komplettera med solfångare. Men annvända de befintliga systemet som backup och om det är kallt. Det rör sig då om en kostnad på runt 100 000:-.

2. Pellets + mindre solfångare. Kostar ca 500 000:- men är väldigt mycket mer effektivt.

3. Anslutning till fjärrvärme. Kostar ca 300 000 och man sparar här lika mycket som pellets. Man får även ganska stora ytor lediga då varmvattenberedarna och elpannorna blir överflödiga.

200 000:- är igentligen den maximala budgeten. Detta på grund av att han vill tjäna in pengarna på de 5 år till han ska ha campingen.

Här kommer två bilder på dagens system och hur förbrukningen varierar. Dock är det inte exakt, toppen är ännu större på husvagnsel och varmvatten på sommaren.

http://www.barbapappa.net/zeus/Diagramel.jpg
http://www.barbapappa.net/zeus/Diagramelnuvarande.jpg (ska stå sol i vänstra hörnet.)

Vad har ni för förslag och tankar om detta? Vad ska man tänka på? Vilka ska man ta kontakt med?

All hjälp uppskattas verkligen.
Användarvisningsbild
chille
Inlägg: 2469
Blev medlem: 25 juni 2003, 20:54:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av chille »

Bränsleceller? Jag har ingen aning om vad såna kostar man jag kan tänka mig att dom är ruskigt dyra i inköp. Men du kan ju alltid kolla upp med ABB eller nån och se om det är möjligt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Om han nu ska sälja campingen i 5 år bör ju rimligtvis alternativ 2 och 3 göra att han kan sälja campingen dyrare ?

/Johan
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

en liten sak kanske , ta en del småsaker som inte kostar så mycket först

står frysarna som drar mycket ström varmt kan det göra mycket att dom får så kall luft som möjligt , gör mer än vad man tror när det börjar bli varmt


tycker budgeten för pellets allternativet är dyrt, kan du speca mera vad det innebär?

finns det lågtempduschar för badande?
`dom skulle kunna matas från enkla solfångare, mycket billigare
dom solfångarna skulle även kunna annvändas som försteg till pelletsvärmen

sådanna saker som lågenergilampor och liknade är redan gjort, eller ?
Användarvisningsbild
Nutrino
Inlägg: 134
Blev medlem: 26 december 2004, 13:58:43
Ort: Kristinehamn

Inlägg av Nutrino »

Det är platina (eller lite ovanligare palladium) som står för 25-35% av kostnaden för bränsleceller idag. Så jag tror att de är inte så jätte billiga.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

strombom: Den arrenderas bara, man får till tillbaka en del av de pengar man lagt in, men inte allt när man lägger av. Det behöver inte vara 5 år, kanske 10 eller 15 om det vill sig väl.

grym: De stora kylarna och frysarna står utomhus eller har aggregatet på utsidan, när det är varmt kyls de även med vatten. Drickakylar står på lägsta effekt och stängs av under natten.

Varför det lir dyrt med pellets är att det finns två servicebyggnader, för att ha värmen till båda måste man bygga en "kulvert" imlennan båda, det är dyrt. Sen är inte en brännare på 100kW så billig. Sen eftersom det ligger mitt i en camping ställs det höga krav på reningen av röken. Fast amn skulle kunna ha en mindre panna och ha mer solceller, blir billigare och mer miljövänligt.

Pellets är ju lite dumt om det händer något. Sen kan ju priset på pellets stiga vilket inte är så kul.

Man ska tydligen inte annvända solceller som försteg, mer effektivt att ha alla delar var för sig.

Finns bara lysrör och lågenergilampor. Endast i vanlig lampa i varje stuga, 10 st, och 2 i grillen.


Bränsleceller är uteslutet.

Det lutar nu mest åt att ta bort en värmepanna, sätta ca 80 kvadratmeter solceller och sen dra rör mellan de båda husen. Då kan amn även sälja den ena vämaren. Det gör det hela relativt billigt i inköp och eftersom det går åt mest vatten på sommaren passar solceller bra.

Men ingen som vet någon annat man kan komplettera med? Vattenvärme? Luft? Osv. campingen ligger vid vätterns strand.

Tack för alla svar.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Jag tycker att ni ska höra med eder lokala kylfirma om en värmepump som tar energi från sjövattnet.
Det kan nog kosta en del i installation, men ni sparar en hel del pengar i långa loppet.

Den pumpen skulle ni mycket väl kunna ha till både tappvatten och värme.
Iochmed att energi skulle tas från sjövattnet kan ni få ut mycket effekt även på vintern då vattentemperaturen inte sjunker så otroligt mycket på några meters djup.

Edit:
En kvick beräkning utan större eftertanke på ett driftsfall som skulle ge knappt 60-gradigt tappvatten (jag har dålig koll på vad man brukar ha), ger ett teoretiskt COP-värde på 2,6 med R134a. Det betyder om du inte visste det att om du petar in 10kW elenergi så får du ut 26kW värme.
DeeJayPA
EF Sponsor
Inlägg: 1384
Blev medlem: 4 december 2004, 21:17:57
Ort: Luleå

Inlägg av DeeJayPA »

En grej man kan göra är att logga eleförbrukningen och se om man har mycket sne belastning och se exakt hur många amper det ligger på varje fas. finns en hel del pengar att tjäna om man kan säkra ner inkommande servis. men det förutsätter ju att man bara har en servis in till anläggningen.. dvs 1 elmätare.
Effektvakter kan man oxå ha använding för ibland för att sänka dom fasta kostanaderna.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ska skriva lite till.

Det är ca 15 duchar, alla med temostat och 20-30 sec spolning per tryck. Den ena byggnaden har golvvärme som tar samma vatten som vanliga varmvattnet. vattnet ligger på ca 75 grader.


DeeJayPA: Vill du förklara det där lite mer? Vi har iaf en megamättare i ett hus, tegel 10 m2. De går i sin tur till ett flertal elskåp(sådana som brukar stå utanför varje hus). Vad behöver man för utrustning för att logga elförbrukningen? Är det något man kan göra själv?

Vi kom iaf på en som i vintras som körde en 2kW:s-fläkt på 24/7 och säkert gjort det i minst en månad. Han förklarade att han vill ha varmt i sitt förtält, i januari!!

Igentligen är inte elförbrukningen på allt förutom varmvattnet något problem, men det går åt på tok för mycket till just vattnet.

Kan man få ut över 50kW ut vattenvärme,luftvärme eller bergvärme? Ska helst ligga på ca 100kW. Vad komemr det isf att kosta? i första fasen är det runt 100 000 som ska läggas.
Användarvisningsbild
PaNiC
Inlägg: 2565
Blev medlem: 15 augusti 2003, 22:16:15
Ort: Skånelandet

Inlägg av PaNiC »

Det är inga problem att få ut 100kW ur sjön. Värtaverket i Stockholm tar ut drygt en Megawatt ur sjön där. Eller om det är en flod kanske.

Behöver vattnet ligga på just 75 grader eller det går med lite lägre?
Jag ändrade driftsfallet till att ge knappt 70-gradigt vatten och får nu 2,4 i COP.
Värmepump är rätta vägen i min mening.
Priset är väl en annan femma dock. Jag kollade Ahlsellkatalogen och hittade någon kompressor som eventuellt skulle kunna göra jobbet för 150000kr. Så mellan 120-150000kr får man nog räkna med för bara kompressorn. Sedan är det ju en massa annat också för att inte tala om arbetet.
Dyrt, men bra :).
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

jag håller med Panic, måste varmvattnet vara 75 C ? Kan man inte sänka vattentemperaturen ? Obs, tänk på vattenburen smitta (legionella)
Man måste inte duscha jättevarmt på sommaren...

Detta kan komunens miljökontor hjälpa till med.

Får man ta värme ur en sjö hur som helst? Har för mig att det krävs tillstånd e t c => tar tid... (kommuner och landsting kan vara grymt ineffektiva ibland, ibland jättesmidiga)

Kan man inte ta extra betalt för duscharna? :) Bara lite, men samtidigt sänka platsavgiften lite? => användaren betalar principen...

Om man investerar i en vattenvärmebaserad värmepump, kan man inte spara mycket pengar på att lägga ner värmebärarslinga(gräva e t c) et c själv? själva kompressorinstallation och inkoppling till värmenätet måste ju en fackman utföra?

/rickard
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Det måste ligga på minst 70, just med tanke på bakterier. Sen så kommer tankarna för varmvatten vara för små om man sänker tempen.

150 000:- är väldigt mycket pengar, sen är det inte billigt med allt det andra som ska till... Bra lösning, men lite dyr.

Möjligen kan man ha en mindre kompressor och sen komplettera med el-patron och solvärme. Man kan även göra så att kompressorn förvärmer till säg 60 grader och sen ökar man till 75 grader med elpatronen.

Avgift för duscharna är ut tiden och folk väljer campingplats till viss del efter var det inte kostar något. Det är även en oerhörd omständig hantering me alla mynt som blir. Vi har lagt på 10:-/natten och då är alla nöjda och glada.

Min morbror är väldigt händig, så visst kan han göra en del jobb själv, men samtidigt tror ajg att han uppskattar sin ledighet väldigt mycket, blir ju lätt 14-18 timmars jobb om dagen nu på sommaren.

En kul grej är att den kulvert som måste byggas mellan de två byggnaderna(100+50 meter) går på 120 000:-, inga småsummor det rör sig om.

Någon som vet hur många watt man får ut per kvadratmeter solfångaryta? har ca 70m2 i söderläge och 150m2 i sydväst eller sydöst.

Ska nu kolla upp lite mer om sjövärme. Även om man kan få ut något av den bäck(Stor) som går utmed campingen.

Ös på med mer tankar, allt uppskattas.
henkebenke
Inlägg: 515
Blev medlem: 31 maj 2003, 10:42:37
Ort: Helsingborg

Inlägg av henkebenke »

Har ni installerat snålmunstycken i duscharna? Ger bättre tryck i strålarna med mindre vatten. Kan spara 30% tror jag. Och vattenmängden upplevs som den samma. Kostar typ 75 spänn styck så det är en bra investering.
Krawk
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 maj 2005, 12:43:09

Inlägg av Krawk »

Vattenmängden upplevs inte som samma...
Och visst kommer där mindre vatten men folk duschar också längre. För tjejer med långt hår funkar det dessutom inte alls... Omöjligt att skjölja ur schampoo
Johan.o
EF Sponsor
Inlägg: 2386
Blev medlem: 18 juni 2003, 01:08:50
Ort: Jönköping

Inlägg av Johan.o »

Har mest grummlat igenom tråden lite, men hur var det
med gästernas elförbrukning? Får dom betala för den el dom gör av med?
Skriv svar