gOry hemautomatiserar!
gOry hemautomatiserar!
Har börjat sätta upp ett webb gui för att styra lite funktioner i hemmet.
Inget jätteavancerat än så länge, men kul kvällspyssel.
Lite om hårdvaran.
IBM T23 laptop som "server"
Tellstick
Litet 1-Wire "nät" med tempsensorer.
Mjukvaran är
Eventghost.
LogTemp.
+ Lite hemma knåp för vissa funktioner.
Edit Höll på att glömma för att komma igång kan man spana in http://sebastiannilsson.com
Så här ser webbplatsen ut, bygger på jquery mobile. Det jag önskar nu är att få tellsticken skicka rf till min rf till ir-extender så jag även kan styra TV, Receiver, Box osv..
Annars får man väl sätta ihop en USB-UIRT, men de skulle passa bättre att skicka RF till extendern...
Inget jätteavancerat än så länge, men kul kvällspyssel.
Lite om hårdvaran.
IBM T23 laptop som "server"
Tellstick
Litet 1-Wire "nät" med tempsensorer.
Mjukvaran är
Eventghost.
LogTemp.
+ Lite hemma knåp för vissa funktioner.
Edit Höll på att glömma för att komma igång kan man spana in http://sebastiannilsson.com
Så här ser webbplatsen ut, bygger på jquery mobile. Det jag önskar nu är att få tellsticken skicka rf till min rf till ir-extender så jag även kan styra TV, Receiver, Box osv..
Annars får man väl sätta ihop en USB-UIRT, men de skulle passa bättre att skicka RF till extendern...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av gOry 25 januari 2012, 16:47:52, redigerad totalt 1 gång.
Re: gOry hemautomatiserar!
Ser kanon bra ut
Tog mig friheten att modifiera lite så jag kan använda det tillsammans med Girder. Funkar skapligt men jag får med ett unikt nummer med varje AJAX event som jag ej vet hur jag ska få bort.....men, men, det löser sig säkert bara jag får lite tid med systemet. Tyvärr så är man ju inte något vidare bra på java etc.....
tackar

Tog mig friheten att modifiera lite så jag kan använda det tillsammans med Girder. Funkar skapligt men jag får med ett unikt nummer med varje AJAX event som jag ej vet hur jag ska få bort.....men, men, det löser sig säkert bara jag får lite tid med systemet. Tyvärr så är man ju inte något vidare bra på java etc.....
tackar
Ser jättesnyggt ut! Jag har länge velat köra AJAX på min motsvarande hemsida för att styra hemmet. Men kan inte. Jag kör cgi och perl istället som anropar shellkommandon i ubunut. Har kopplad till en webcam också som kommer upp på min styrsida.
Jag har kopplat in så jag kan styra ventilation, bilvärmaren och bevattning ute utöver lite belysning här och där. Har delar så jag skall kunna koppla in bergvärmepannan också, men de har inte blivit inkopplade än. Till att börja med tänkte jag iaf kunna läsa av pannan, men både teoretiskt och praktiskt går det att styra pannan med. Vette fan om jag vill det dock, det är dumt att fu**a upp värmesystemet när man är på kanarieholmarna eller nått.
Har tittat lite på att kunna koppla in så man kan styra TV och stereo med via IR, men inte hittat någon lösning jag kännt skulle funka bra än.
Jag har kopplat in så jag kan styra ventilation, bilvärmaren och bevattning ute utöver lite belysning här och där. Har delar så jag skall kunna koppla in bergvärmepannan också, men de har inte blivit inkopplade än. Till att börja med tänkte jag iaf kunna läsa av pannan, men både teoretiskt och praktiskt går det att styra pannan med. Vette fan om jag vill det dock, det är dumt att fu**a upp värmesystemet när man är på kanarieholmarna eller nått.
Har tittat lite på att kunna koppla in så man kan styra TV och stereo med via IR, men inte hittat någon lösning jag kännt skulle funka bra än.
Jag har en MODBUS 40 och inte den där RCU 11. Nu har jag inte hunnit läsa alla inläggen ännu, men det borde ju vara tämligen enkelt att avkoda kommandona till iaf min MODBUS 40 eftersom det följer med en programvara som man kan styra och läsa med. Bara att sniffa på vad det säger när man skickar olika kommandon. Så länge det inte är krypterat, men det tvivlar jag på.
Men åter lite till vad denna tråd handlar om. Såhär enkelt ser mitt interface ut. Och mellan varje knapptryckning så måste sidan laddas om vilket gör interfacet ganska så segt. Det jag föredrar med mitt interface jämfört med skaparen av tråden är att mitt är kompakt, jag kommer åt fler knappar utan att behöva scrolla. Men istället saknar jag tex dimmining också.
Jag tolkar automatiskt av config-filen med mitt script, så jag behöver inte göra några ändringar på interfacet när jag lagt till/tagit bort en enhet.
Men åter lite till vad denna tråd handlar om. Såhär enkelt ser mitt interface ut. Och mellan varje knapptryckning så måste sidan laddas om vilket gör interfacet ganska så segt. Det jag föredrar med mitt interface jämfört med skaparen av tråden är att mitt är kompakt, jag kommer åt fler knappar utan att behöva scrolla. Men istället saknar jag tex dimmining också.
Jag tolkar automatiskt av config-filen med mitt script, så jag behöver inte göra några ändringar på interfacet när jag lagt till/tagit bort en enhet.
Oj, behöva ladda om sidan för varje lampa man tänder?? Jag laddar aldrig om sidan, allt är ett enda html-doc 
Kan slänga upp den på en server så kan du få se hur de ser ut...
Kan inte komma på ett bra ord istället för "Mode" för alla förvalda lägen...

Kan slänga upp den på en server så kan du få se hur de ser ut...
Kan inte komma på ett bra ord istället för "Mode" för alla förvalda lägen...
"Aktivitet" har jag för mig att en del universalfjärrar kör med.
edit: Och det har du ju skrivit i första bilden ser jag nu
edit: Och det har du ju skrivit i första bilden ser jag nu

Ja, man kanske ska köra de igen...
http://www.vagott.nu/va/jq/ Så här ser de ut, ses bäst i mobilen så man inte missar alla animeringar
Sidan är inte kopplad till något så ni kan klicka runt hur mycket ni vill utan att jag får ett epilepsianfall här hemma
Osäker på hur den funkar i IE har aldrig testa och bryr mig egentligen inte så mycket om de heller. Om den inte funkar så är de ett gratis klåparfilter
http://www.vagott.nu/va/jq/ Så här ser de ut, ses bäst i mobilen så man inte missar alla animeringar

Sidan är inte kopplad till något så ni kan klicka runt hur mycket ni vill utan att jag får ett epilepsianfall här hemma

Osäker på hur den funkar i IE har aldrig testa och bryr mig egentligen inte så mycket om de heller. Om den inte funkar så är de ett gratis klåparfilter

Senast redigerad av gOry 25 januari 2012, 16:44:49, redigerad totalt 1 gång.
Jag får ju pröjsa för varmvattnet här hemma, så jag börja fundera på ifall man skulle kunna läsa av förbrukningen automatiskt.
Hittade mätaren i badrummet Kanske dumt att läsa av flera gånger i veckan, batteriet i den lilla stackarn lär väl då inte räcka sina lovade 10år enligt tillverkaren. Men skulle man kunna göra nån slaggs passiv avläsning som tar upp datan när värden läser av?
Hittade mätaren i badrummet Kanske dumt att läsa av flera gånger i veckan, batteriet i den lilla stackarn lär väl då inte räcka sina lovade 10år enligt tillverkaren. Men skulle man kunna göra nån slaggs passiv avläsning som tar upp datan när värden läser av?
-
Jag har monterat sånna där mätare. Dock med M bus mätning (kabel) är 2-4 kablar i en sådan där kontakt. var av endast vi använde. Du kan dela på den och undersöka. tror inte det larmar något.
-
Webbkamera och lite bildbehandling borde fungera utmärkt utan att slösa på batteriet 

Känns rätt meckigt att få de fungera, siffrorna snurrar ju runt, ibland är dom bara halva.
Kanske ska börja med att försöka läsa av elförbrukningen...
Sen ska jag bygga lite Ethernet till 1-Wire adapterar så man kan plugga in tempsensorer i de befintliga nätverksuttagen.
Kanske ska börja med att försöka läsa av elförbrukningen...
Sen ska jag bygga lite Ethernet till 1-Wire adapterar så man kan plugga in tempsensorer i de befintliga nätverksuttagen.