Sida 1 av 1

Varvtalsmätare

Postat: 28 juni 2005, 21:02:17
av Malm
Tänkte bygga en varvtalsmätare till min Volvo 240, men jag vet inte riktigt hur jag bäst detekterar motorns varvtal. Jag vet att det finns färdiga mätare på bland annat Biltema som endast ansluts till bilens elsystem och sedan därigenom kan känna av varvtalet på något sätt. Har någon en aning om hur detta går till?

En annan lösning hade kanske varit att linda en "spole" runt ena tändkabeln och på så sätt detektera en svag ström en gång per motorvarv? Är detta ens tekniskt möjligt?

Tacksam för svar och nya idéer :)

Postat: 28 juni 2005, 21:56:51
av AndLi
Det vanligaste är att man plockar signalen från tändspolen. (12V nivå på pulsen då) Biltemas funkar så, nog enklast.

Det finns nån här på forumet som mixtrade med att plocka signalen från en spole runt en tändkabel...

Postat: 28 juni 2005, 22:01:46
av Malm
Var exakt brukar man plocka den pulsen från tändspolen?

Postat: 28 juni 2005, 22:13:18
av AndLi
Du har tre anslutningar på den.

En är stor och rund och går till fördelarlocket, den pulsar iof men med lite många volt. INTE koppla in sig på...

Sen har du två flatstift/skruvanslutningar. En på var sida av den tjocka runda kabeln. På ena sidan har du konstant 12V, inte direkt intressant.

Däremot på andra sidan sitter en anslutning som pulsar vid varje gnista på tändstiften. Detta är 12V och den signal du är ute efter. Denna signal borde vara dubbla antalet pulser än antalet varv på motorn... (eller blir det 4 ggr så många pulser....)

Postat: 28 juni 2005, 22:51:30
av Malm
Ah, det där blir metoden helt enkelt :)

Borde den inte ge 4 pulser per varv? En per cylinder.

Postat: 28 juni 2005, 23:05:47
av AndLi
Men en fyrtaktsmotor tänder ju bara varannan gång cylindern är i topp...
Altså borde vevaxeln snurra två varv när rotorn i fördelaren snurrat ett...
Och ett varv på fördelaren ger 4 pulser vid tändspolen. Altså borde det bli två pulser per varv på vevaxeln.

Postat: 28 juni 2005, 23:10:00
av Malm
Så sant, så sant. Tackar för hjälpen så långt.

Postat: 29 juni 2005, 03:50:23
av metanolic
finns ju volvo original varvmätare till 240.. varför kladda till det med nått hemmagjort i onödan? när ändå skrotarna är fulla av fina originalmätare..

Postat: 29 juni 2005, 08:39:57
av björn
För att man kan? :)

Postat: 29 juni 2005, 20:45:22
av Syntex
Man kan ju göra en egen digital mätare. Om man samplar.. nå latchar/flip-flopar ett räknevärde var fjärde sekund så kan man sen "förskjuta" det 2 bitar till räknare så att det visar rätt. Om det ska delas med 4 gånger, det blir ju 2 bitar.

Postat: 29 juni 2005, 22:25:52
av slowfly
HEJ allesammans...
Denna länk kanske är till hjälp http://www.jetronic.se/Led_varvraknare.htm
Kanske kan vara något iallafall ;)

//Elias

Postat: 29 juni 2005, 22:42:59
av Andy
När man monterar en original varvräknare i en 240 så kopplar man bara in den på befintlig kontakt på baksidan av mätartavlan. Kolla på ett el schema vilken tråd det är som ger pulsen till varvräknaren, den kan du förmodligen använda till din egen konstruktion också.

Postat: 30 juni 2005, 12:21:01
av cykze
Andy: Den röd-vita kabeln finns bara färdigdragen på nyare årsmodeller av 240. Den är kopplad till minusanslutningen på tändspolen.