MendelMax-bygge (RepRap)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av dar303 »

Bra jobbat och fint dokumenterat!
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1537
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Cano »

Jag tror inte det är så bra för fettet i lagret att värma upp det med lödkolv, men det är ju så små belastningar att det kanske inte gör något på livslängden.
Fästa med epoxy tror jag är bättre.
Trevligt bygge! :tumupp:
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av LHelge »

Riktigt trevligt bygge! Du har lyckats smitta mig iaf, jag har börjat beställa delar till en Prusa Mendel.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av malx »

Cano skrev:Jag tror inte det är så bra för fettet i lagret att värma upp det med lödkolv, men det är ju så små belastningar att det kanske inte gör något på livslängden.
Fästa med epoxy tror jag är bättre.
Trevligt bygge! :tumupp:
Iomed att det är PLA så behöver man inte värma upp den så mycket/länge. Jag tryckte mer eller mindre mina lager rätt ner utan att vänta. Men å andra sidan var detta lager för en spindelställning att mata material med så jag hade klarat mig bra med ungefär vad som helst. (Har satt "broms" på den nu för den rullade för lätt)

Det här med 3dskrivare var lite beroende... jag som bara behövde ett hjälpmedel till RC-hobbyn. Nu har jag moddat dit buzzer, LCD, bluetooth och tänkte just börja med autoprobe för z-axeln... När ska jag få klart multikoptern som var anledningen jag skaffade skrivaren :).
Användarvisningsbild
Groover
Inlägg: 483
Blev medlem: 31 december 2004, 16:50:18
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Groover »

Har också blivit väldigt sugen men tänkte ta en annan väg, nämligen bygga en printrbot laser när de väll släpper ritningarna. Känns smidigt att kunna laserskära ut alla strukturella delarna.

http://www.printrbot.com
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för berömmet!

Det där med att värma kullagren är nog inte så dumt, men i mitt fall är jag rädd att det inte finns så mycket gods kvar att värma :).
Efter borrningen är det mest luft runt lagret, tippar på att det är ungefär 25% "infill" i delarna. Jag kör med expoyfyllning tills vidare, det borde åtminstone fylla ut och staga upp lite, även om det kanske inte fäster så bra i ABS:en (?). När bygget är klart blir det kanske att skriva ut nya fästen i PLA med anpassade hål, vi får se.

Ja det här med 3d-skrivare lär nog bli beroendeframkallande. Jag har redan vaga planer på att laserexponera kretskort, ny elektronik baserad på Raspberry Pi, pelletsextruder mm. :)
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Förresten, detta är anledningen att axelkopplingarna dröjer:

Kod: Markera allt

							
Delivery Time
Working Days (not including holiday)  5-7   8-10 11-14 15-19  20-22  >25
Working Days + Saturday + Sunday	   5-9  10-14 15-20 21-25  26-30  >35
Country		 	
United States  Rate (item arrived)	  9%	50%	21%	13%	  7%	Refund or Resend
United Kingdom Rate (item arrived)	 10%	62%	20%  3.5%	4.5%	Refund or Resend
Australia	   Rate (item arrived)	 23%	50%	13%	 8%	  6%	Refund or Resend
France		   Rate (item arrived)	1.5%	20.5% 45%	23%	 10%	Refund or Resend
Germany		  Rate (item arrived)	5.5%	25%	35%	19%  15.5%	Refund or Resend
Canada		   Rate (item arrived)	0.0%	44%	35%	18% 	 3%	Refund or Resend
Spain			 Rate (item arrived)	1.5%	25%	50%	14%	9.5%	Refund or Resend
Detta är alltså ungefärliga leveranstider från Hong Kong enligt försäljaren ci_tynight209 (behöver jag nämna att jag rekommenderar nån annan?). Lägg till kinesiskt nyår till sörjan också...
Återigen är det så att man ska lusläsa E-bay-annonser... 99.5% nöjda kunder hjälper inte mig om det tar ett år att få leveransen.

De skickade 9:e jan, så om jag inte fått kopplingarna på måndag borde jag kunna göra återkrav. Frågan är om jag orkar vänta, tålamodet börjar tryta.
Det hade ju varit käckt att kunna lägga en beställning nu (hos nån annan såklart), så jag har dom senare i veckan eller åtminstone nästa vecka. Lite gambling kanske... Kanske ska passa på att skaffa 5-10mm kopplingar, så slipper jag svarva...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11365
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag tror inte att du ska skylla på säljaren, han har garanterat skickat för längesen, det är nog posten som tar tid.

Det är så det är när man handlar från Asien, har man tur går det på en vecka, otur så över en månad. :)
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nä det är nog sant, får väl omformulera till att rekommendera någon lite närmare europa :).
5-10mm axelkoppling verkar förresten inte vara jättevanligt, blir nog till å svarva ändå...
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av malx »

Med över trettio! beställningar från Kina förra året så börjar jag ha lite erfarenhet. Leverans kan ta allt från en vecka till sex, oftast något däremellan. Lite roligt i sammanhanget är att jag brukar få beställningarna i "klump", men inte nödvändigtvis exakt samma dag. dvs. beställer jag en sak vecka 1, ena annan vecka 2 och en tredje vecka 3 så kan jag få dem allihop mån-tis vecka 5... (De skickar oftast varan dagen efter beställning om det nu inte är Kinesisk nyår). Det verkar som postkontoren samlar ihop paket som ska ungefär till samma ställe i några veckor innan de skickar dem.

Så detta är inget unikt för denna försäljare. SAMTLIGA kinesiska leveranser tar den tiden om du inte betalar extra för annan postgång. Så du ska istället ge credits till de som faktiskt skriver ut sanningsenliga leveranstider.

Tyvärr med det Kinesiska nyåret så du får räkna med att din beställning kan vara upp till två veckor försenad. INGEN jobbar i Kina under denna högtid (som är enda säkra ledigheten de har varje år) vilket inkluderar deras postgång. Detta innebär också att de får ännu mera att göra direkt efter nyåret. Detta kan inte försäljaren göra något åt, ÄVEN om han själv skulle offra sin enda årliga ledighet.

Kom på ett annat knep om man vill montera något värmekänsligt i PLA-plasten. Att värma plasten försiktigt med hetluft (smd-lödutrustning) och sedan snabbt trycka dit komponenten borde går bra.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av MarcusUmeå »

Groover skrev:Har också blivit väldigt sugen men tänkte ta en annan väg, nämligen bygga en printrbot laser när de väll släpper ritningarna. Känns smidigt att kunna laserskära ut alla strukturella delarna.

http://www.printrbot.com
Menar du filerna som de nyss lade upp här? http://www.thingiverse.com/thing:16990 :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Meduza »

Nej det där är den printade Printrboten, han menar "Printrbot Laser" som är laserskuren i stället :)
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av MarcusUmeå »

Aha, jag ser. :)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Inlägg: 10718
Blev medlem: 30 april 2005, 22:48:05
Ort: Ekerö, Stockholm
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Meduza »

Såhär ser dom för övrigt ut:

Printad:
IMG_0122b-1024x764.jpg
Laserskuren:
iphone-20111209162059-1.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Den ser ju mycket trevlig ut!
Förresten, finns det några direkta nackdelar med att den inte "sitter ihop" i toppen på z-axlarna?
Det jag kan tänka mig är att det blir svårare att få räta vinklar på z-axlarna, men med tillräckligt kraftiga fästen i botten är det nog inga problem.
Skriv svar