MendelMax-bygge (RepRap)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hej!
Jag har hängt här av och till ganska länge, men inte varit särskilt aktiv på senare år.
Nu tänkte jag det ska bli ändring på det, första projektet (av förhoppningsvis flera) blir att bygga en MendelMax.
För er som inte redan vet är det en RepRap-variant, dvs en 3d-"skrivare" som är konstruerad att (i viss mån) kunna skriva ut sig själv.
Den bygger på Prusa Mendel, men är konstruerad med aluminiumprofil istället för gängad stång.

Än så länge har jag inte börjat bygga, men det har visat sig vara ett helt projekt i sig bara att hitta alla delar, så jag tänkte tjuvstarta tråden med att dokumentera inköpen.
MendelMax är relativt ny och det finns vad jag vet inga kompletta kit att köpa ännu. Om man får vara efterklok hade det nog varit enklare att vänta på ett färdigt kit, men jag vill ju ha den nu! ;)

En någorlunda komplett BOM finns att tillgå. Det som saknas är egentligen bara detaljinfo för extrudern.

Jag har nu suttit i en vecka och letat delar, och det är inte lätt alla gånger kan jag säga. Det mesta har jag hittat nu, men jag har fortfarande några lösa trådar kvar.
Efterhand tänkte jag sammanställa var jag fått tag på delarna i en egen, komplett, BOM. Här är en sammanfattning så länge.

Stomme:
Plastdelarna och bussningar har jag beställt från http://techpaladin.com/. Valde att lyxa till det med en spolhållare också. Egentligen behövs den inte, man kan ju skriva ut en när man byggt resten av maskinen. Efter jag la min beställning har dom också börjat sälja z-kopplingar och trapetsskruvar. Funderar på att lägga till trapetsskruvar på min order, det verkar inte lätt att hitta med 8mm diameter, lite dyrt dock... Med lite tur kan man fixa delarna från någon som redan har en reprap i närheten.

$114 för ett komplett set (inkl "Greg's" extruder-delar), 12 bussningar och spolhållare. $129.39 inkl.frakt, men eventuellt tillkommer tull och moms, så det kan ju springa iväg...

Aluminiumprofil och "T"-muttrar har jag köpt på http://www.motedis.com. Misumi som rekommenderas i BOMen säljer inte till privatpersoner i Europa. Profilerna har 5,5 mm centrumhål så de behöver gängas till M6 och inte M5 som byggbeskrivningen anger. Någon vettig svensk leverantör har jag inte hittat.

€30,84 för samtliga profiler + 100 "T"-muttrar (egentligen bara M5-gängade 6mm plåtbrickor, €18!). €52,20 inkl moms och frakt (€3 rabatt för nya kunder via voucher-kod)

Aluminiumplåt och M8-stång har jag köpt på Bauhaus. De har bara upp till 1,5 mm tjock plåt som egentligen är för klent. Jag tänker dock använda glasbädd istället för plåt, aluminiumplåten ska bara agera värmespridare, så i mitt fall duger det. Gängstången tror jag egentligen inte jag behöver om jag kör trapetsstång men BOMarna var något diffusa när det gäller M8-biten i extrudern. Den kostade 12,95 så det får väl vara hänt. Körde förzinkad iom att jag inte ska ha den för z-axeln.

Alu-plåt 109 kr (250x500x1,5mm) + gängad stång M8 1000mm 12,95 kr. Vill man ha tjockare plåt finns det på maskindelen.

Skruv/beslag mm:
Det mesta har jag köpt på Hornbach, men några prylar var jag tvungen att åka till Bauhaus för.
Har kört galvat där det funnits i rätt storlek. Bauhaus är antagligen billigare, de har ~99 kr/kg på alla skruv/muttrar/brickor som inte är rostfritt/syrafast. Hornbach fjantar med specifika priser per skruvtyp, så det blir en jävla massa påsar att väga...

Ungefär 340 kr summa summarum, men då har jag 100 st av några av de mindre grejerna som inte såldes i lösvikt. Har även tagit minst ett par extra av varje sort så man kan tappa nån skruv utan att behöva ta en extra vända till järnhandeln. Har köpt med insex-skalle så långt det varit möjligt.

M3 x 35 hittade jag inte så det blev M3 x 40. Inte heller M4 x 60 med hex-skalle fanns, det fick bli med philips-skalle. (Bauhaus)

Har fortfarande inte hittat 6mm självgängande skruvar med platt huvud för blindförbanden på profilerna (omnämns som Misumi HTJ5, men jag behöver 6mm). Tror jag skiter i dom och gängar istället, förstår inte vitsen riktigt... Det kanske klarnar när jag börjat bygga.

Även 8mm M3 stoppskruv har visat sig lögn i helvete att hitta. Kan eventuellt hitta nåt hemma hos farsan... I värsta fall kan nog en kort/kapad vanlig M3-skruv funka.

Mekanik:
Z-kopplingar köpte jag på E-bay för $9,86 inkl. frakt. I dagsläget hade jag nog tagit dom via techpaladin istället.

Remmar och remhjul går att hitta lite varstans, men jag vill hemskt gärna ha GT2/GT3 för bästa precision. Jag väntar med spänning på svar angående pris på dessa från [url=
http://www.oem-motor.se ]OEM Motor[/url]. Remmarna bör inte vara superdyra, men är lite rädd att remhjulen kan bli det (de görs på beställning). I värsta fall får det bli någon billigare historia.

Axlar har jag hittat på Maskindelen. Riktigt billigt, men frakten (och eventuellt postförskott) går på en del:
78 kr för axlarna,frakten svider, 228 kr totalt (betalade i förskott iom att den inte rör sig om någon större summa).

Kullager vetefan, tror jag köper på biltema bara, så slipper jag frakt o stök. Tror inte det kommer bli några större laster. Möjligtvis att jag uppgraderar senare för att minska ev. glapp.

4mm fjädrar fanns på Ironbill.se, köper även ett gäng 5mm fjädrar för att fjädra plattformen (för att undvika skador på "hot-end" om olyckan är framme), och 4 kullager till x/y-axlarna. Ska bli kul att se om SKF är dubbelt så bra som biltemas förmodade skitlager.
25kr för ett 10-pack fjädrar, 39 kr/st för lagren. 313 kr inkl moms, frakt och exp. avgift.

Distanser är jag inte säker på att jag behöver om jag kör fjädrat bord. Går ju att fixa i trä om det kniper.

8mm trapetsgängad stång/mutter verkar vara svårt att hitta, åtminstone i Sverige. Det är väl inget som inte en natts googlande kan lösa iofs... Tips mottages tacksamt, det minsta jag hittat är 10x3.


Elektronik:
Jag valde RAMPS, dels för att den verkar hyfsat billig och kapabel, dels att jag skulle vilja göra ny Raspberry Pi-baserad elektronik vad det lider. Då skulle jag kunna återvinna Arduinon till något annat.

Har köpt från reprapworld.com. Valde ett DIY-kit för att få ner kostnaden något och få lite lödövning :). Har även köpt lite annat blandat härifrån då de verkar ha humana priser. 5 st stegmotorer, kompletterande stepstick-drivare + kylfläns, två små spolar PLA, kablar, microswitchar till ändlägena och en termistor. Allt som allt gick detta på € 241.85 inkl. moms och frakt. Tycker det känns klart godkänt.

"Hot-end" har jag inte köpt ännu, men det blir en J-head av något slag.

Puuh... tror jag fått med allt. Det som återstår att lösa är väl egentligen rem/remhjul, trapetsskruv och bordvärme + glasskiva (helst borosilikat). Tips mottages tacksamt.

(PS, vet inte om det blev så läsbart, orkar inte snygga till just nu, det här tog musten ur mig...)
/Andreas
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Hittade trapetsskruvar på E-bay. Är de nåt att ha tror ni?
De ser ut att vara belagda, eller så är de bara jäkligt svarta... Muttern verkar ju trevlig åtminstone. Stigningen 20 tpi är ungefär samma som M8, som brukar användas i de här maskinerna, så det borde inte vara katastrofalt fel. Bra eller dåligt? På Z-axeln antar jag att det inte behövs någon fart att tala om, precisionen bör väl vara viktigare?

Det kändes som om dom gav mer för pengarna än techpaladins, men vad vet jag, kan inte mycket om sånt. De kräver ju tyvärr lite kapning, men det får va hänt. Sen får jag se om muttern passar i x-vagnen, men det bör om inte annat gå att åtgärda.

/Andreas
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8266
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av X-IL »

Men då är det väl "nästan" lika billigt med kulskruvar, overkill på en reprap helt klart. Men om du kan tänka dig att lägga nästan 300kr på en skruv så är det ju inte långt till kulskruv. Kolla t ex linearmotionbearings eller nån annan säljare på eBay.
Användarvisningsbild
LHelge
Inlägg: 1772
Blev medlem: 2 september 2007, 18:25:31
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av LHelge »

Den där ser otroligt trevlig och stabil ut!

Vad ska du ha för att printa ut en till när din är färdig? :D
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

X-IL: Jo visst blir det lite overkill, men de kulskruvar jag sett hittills verkar gå för ungefär det tredubbla. Nu är det i vilket fall försent, blev lite "trigger happy", E-bay är farligt :).
Samtidigt känns det lite fjantigt att spendera såpass mycket pengar, och sen snåla några hundralappar där det räknas och missa den där lilla extra precisionen. Jag ska ju skriva ut yoda ju :D

LHelge: Kan absolut tänka mig att printa delar. Vad jag ska ta för besväret har jag inte en susning om just nu, råmaterialet kostar ju inte många spänn, men kan tänka mig att det är lite pill att få ordning på utskrifterna. Får återkomma när bygget är klart och intrimmat.

/Andreas
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Amenvafan... Nu när jag läser närmare om trapetsskruvarna är de specade till "~9.6mm" ytterdiameter, var han fått 5/16" eller 8 mm från undrar man ju... Ändfräsningen kanske?
Det där kommer garanterat bli problem i X-infästningen, dom är bara gjorda för 15 mm mutter. Redan 8mm KHD-mutter är tydligen drygt 20 mm diameter, vad denna kan vara på vill jag inte ens spekulera i, men för stort lär det ju vara... Man ska inte surfa E-bay efter läggdags, så är det bara. Vi får väl se när de anländer, kanhända kommer det upp en säljtråd med billiga trapetsskruv inom en snar framtid :D. Eller så får jag modda X-fästena krafitgt, men jag är tveksam till att det finns tillräckligt med gods.

I vilket fall har jag gjort slag i saken och beställt en J-Head Mk IV-B Den verkar genomtänkt, inte lika klumpig som konkurrensen och framförallt lite billigare.

Har räknat fram att kalaset hittills gått på ungefär 5650 kr inkl alla fraktkostnader. Kanhända det tillkommer lite tull & moms om jag har otur.

Nu är det bara kullager och remmar/hjul kvar att inhandla. Plattform blir nog något provisoriskt till att börja med, tills jag får tag på vettigt glas. Strömförsörjning har jag en på lut som borde vara mer än tillräcklig. Sen ska ju all bröte komma fram med, det lär dröja ett tag innan jag kan börja bygga på allvar.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av zeus »

decker
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 januari 2012, 08:11:43
Ort: Stockholm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av decker »

Trevligt att se att någon håller på med liknande projekt. Jag har dock valt att gå en liten annan väg både vad gäller chassikonstruktionen och modellen (som är ett eget derivat av en prusa), jag tänkte lämna in en dxf för laserutskärning i 8mm akryl/plexi. Jag har också valt RAMPS v1.4 från http://www.reprapworld.com, wade extrudern skriver jag också ut i akryl/plexi tillsammans med chassit. Jag änvänder även SC8UU lagerbockar som jag köpt på ebay
Bild
Senast redigerad av decker 17 januari 2012, 09:11:38, redigerad totalt 1 gång.
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av danielpublic »

Den där listan rätt mycket som Bengt Frithiofsson och hans viner. Notera ochså att den är skrivskyddad av någon märklig anledning, när de flesta printers i regel utvecklas via RepRaps IRC-kanal, wiki eller forum. Givetvis YMMV, tills användaren/utvecklaren känner att denne har något på fötterna osv osv... En annan jämförelse skulle vara mellan en dslr och en vanlig point and shoot kamera, men framför allt frågan om och hur ang bildbehandlingen efteråt. "Smart med en sökmotor, snygg med GIMP" som det gamla djungelordspråket lyder.

För att bidra något till tråden...

Om du ska köra med PLA till en början. (Hittas billigt här förresten.)
Köp en bit polykarbonat och skriva på. Verkar räcka rätt länge den ytan. Hittar du inte dito där du bor, kan du t.ex köpa en A4 2mm PC-skiva på ebay eller så.

Så länge du köper kopplingen mellan dina axlar på motorerna och Z-gängade stängerna är det mindre noga med hur pass raka de gängade stängerna är. För dom måste tyvärr vara förbannat raka nämligen, men det kan man ofta uppnå genom att köpa lite grövre än M8 i princip.

Samma sak med X & Y axeln.
Köp några billiga pulleys = slipper backslash/steg skippandet där. Man får ändå spänna bältet emellanåt. Kolla dock på alternativet nedan...

Mendelplattformen är designad för att vara enkel att komma igång med. Dvs delar som finns i princip vart man än befinner sig på planeten och är tillgänglig för människorna/bina som ser till att RepRaps/blommorna blir fler i världen.

Grattis till tillskottet i familjen förresten! ;)
Eller nästan iaf... se gärna mitt inlägg här mest ang syncromesh alternativet till bälten.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av dar303 »

decker skrev:Trevligt att se att någon håller på med liknande projekt. Jag har dock valt att gå en liten annan väg både vad gäller chassikonstruktionen och modellen (som är ett eget derivat av en prusa), jag tänkte lämna in en dxf för laserutskärning i 8mm akryl/plexi. Jag har också valt RAMPS v1.4 från http://www.reprapworld.com, wade extrudern skriver jag också ut i akryl/plexi tillsammans med chassit. Jag änvänder även SC8UU lagerbockar som jag köpt på ebay
Bild
Väldigt snyggt ritad och snyggt rendrerad, ser fram emot att se ett foto på den också!
decker
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 januari 2012, 08:11:43
Ort: Stockholm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av decker »

Tackar tackar...

Har pillat lite med min x axel sammansättning, även jag kommer att använda mig av en J-Head hotend, lägger upp en rendering på den också.
Bild

Har inte börjat bygga ännu men har skickat efter elektronik och testkört alla axlar, plus att SC8UU lagerbockarna är på väg.
Jag kommer absolut att posta "riktiga" bilder när bygget är klart.

Kanske lättare att se utan renderingskraffset.
Bild
danielpublic
Inlägg: 280
Blev medlem: 21 oktober 2011, 17:18:41
Ort: Krabbledes kring dig. *snap* *snap*

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av danielpublic »

decker skrev:..8mm akryl/plexi... ...J-Head hotend...
Nice! Sett Prusa Air?
Din x-släde kommer bli mycket tung! Men jag antar att allt inte är 8mm plexi?
Om möjligt, försök byt ut det mot t. ex en polykarbonatbit som tål tuffare tag/temperaturer eller gärna en aluminiumskiva.

Hm... detta kanske kan vara matnyttigt för Er ang extruder/hotend-val. Man tjänar dels några centimeters med rostfritt samt släden inte blir så rackarens baktung = snabbare. Dock kostar t. ex en arcol v.4 svinmycket. €98!!!

Nä.. då kommer Ni billigare och bättre undan med t. ex en sådan rostfri-design om Ni använder Er av en aluminium-platta som släde(kombo som kylfläns för Er hotend) med hål och fäste för lager och dito. Lägg hellre pengar på att skaffa ett eller flera bra hotends/munstycken! Ett större och ett mindre Ni kan alltid höra om det finns någon kunnig cnc/svarvare etc här eller om Ni känner någon som kan göra en coldend åt Er att fästa munstyckena i. Extruders kan man ju alltid skriva ut nya av.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för alla länkar, byggen (snyggt decker!) och kommentarer. Speciellt tack för länken till PLA-leverantör i Sverige! Billigare än reprapworld och frakten lär ju knappast vara dyrare heller!

Polykarbonat är nåt jag funderat på, var inne på http://www.hammerglass.se/ och snokade runt lite, verkar lovande... Frågan är hur deras ytbehandling (nån form av kiseloxid) påverkar "klibbet" när man extruderar, med lite tur kan det ju funka som det är. Det skall tåla bl.a. scotchbrite och aceton, så det bör inte bli problem med repor/tvätt. Främsta anledning att jag vill köra glas är att slippa hålla på och mecka med kaptontejp och liknande. Jag vill ha en yta som funkar med minimalt underhåll. Visserligen råder det lite delade meningar om glas, vissa har inte fått det att funka så bra. Ett alternativ skulle kunna vara rostfritt eller aluminium, men även där varierar resultaten.

Syncromesh har jag också sneglat på, det verkar intressant, men har väl (misstänker jag) samma problem som GT2/GT3-remmar, vart ska man få tag på't? Har för övrigt inte hört något angående remmar/hjul från OEM-motor ännu (mailade i fredags), lite dåligt tycker jag. Även om min order är för liten för att bli vettig för dom (2 remmar + 2 hjul är inte mycket att hänga i gran) kunde dom ju hört av sig och meddelat det. Ball&chain kan ju vara ett billigt alternativ tills jag fått tag på remmar. Finns som metervara på Bauhaus bl.a.

Har förresten fått profilerna från Motedis, så jag var ju tvungen att öppna och kolla, de ser mycket bra ut. Måtten verkar helt ok (såvitt jag kan mäta med mätband, max nån tiondels mm fel, mest på kortsidorna), snitten är snygga och dom är raka och fina. Även muttrarna ser fina ut, har dock inte öppnat påsen. Under en veckas leveranstid från tyskland får väl också anses klart godkänt.

PS alla ritningar och info kring mendelmax finns öppet tillgängliga via github, thingiverse etc. Han bakom har bara valt att publicera mestadelen av instruktionerna på något annorlunda sätt än som är gängse i reprap-kretsar, men det tycker jag inte är någon större nackdel. Det finns även IRC-kanal och google-group dedikerad till modellen, så det är ingen brist på kontaktyor. Varför BOM är låst kan jag bara spekulera i, han kanske haft problem med vandaler...
decker
Inlägg: 5
Blev medlem: 17 januari 2012, 08:11:43
Ort: Stockholm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av decker »

Kul att profilerna verkar stämma Andreas, och tack för berömmet.
Bra synpunkter där daniel, hade faktiskt tänkt skriva ut allt i 8mm plexi/akryl, men jag får väl tänka om lite vad gäller designen av x-släden.
Jag har nog mest ritat på och tänkt det där löser sig säkert med kullager och glida på fint även om det blir lite kompakt och tungt. Funderar nu på att holka ur lite med nån slags honeycomb struktur på en del av "nivåerna" för att lätta upp. Bifogar min lasercutting layout som innehåller rubbet som jag behöver plus lite extra delar, bla 3 upplagor av wades extruders för att utnyttja skärytan på flaket som är 1200mmX1000mm så mycket som möjligt.
Bild
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Forskade lite tull-/momsbestämmelser och det visar sig att mina importer går under lågvärdesförsändelser och bör därmed bli tullfria. Det enda jag har över €150 är inom EU (reprapworld). Momsen är en annan femma, där kan jag nog åka på lite... Har just plöjt igenom stora delar av nophead's blog, riktigt mycket intressant där! Det mesta man behöver veta om felscenarior, igenkorkade extruders, heated beds, ytmaterial mm. Rekommenderas varmt till alla presumtiva reprappare.

/Andreas
Skriv svar