MendelMax-bygge (RepRap)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu har jag tvätta kortet ordentligt, inspekterat och gjort ett snabbt funktionstest.
Jag blev lite misstänksam när jag såg en lödbrygga på två pinnar på ft232-kretsen på arduionon, men jag kollade upp det och det verkar ok, båda pinnarna skall vara anslutna till jord. De kanske bara missat något i layouten.

Jag hade inget 5A 12V agg tillgängligt, så jag nöjde mig med ett 2A för testet. Jag körde ju bara en drivare och stegmotor, och ingen värmeslinga, så det borde vara lugnt.
Körde med testkoden här. Det verkar funka bra, har bara hunnit testa en position på drivkortet. Lysdioderna blinkar och stegmotorn snurrar, och ingen magisk rök slapp ut, så allt verkar normalt. Ska en vända och köpa några skruv jag missat, sen blir det mer utförlig test på alla positioner och mätning på mosfet-utgångarna.

/Andreas
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

#¤%&##@*!
Hittar inga M6-skruv som funkar för "blinda" infästningar i profilerna. Hann iofs bara till Hornbach, så Bauhaus återstår, men hoppet är inte på topp.

Skulle behöva en M6-skruv på minst 10-15 mm med lågprofilskalle och nån form av invändigt ingrepp (utvändig sexkant går bort, verktyget ska föras igenom ett hål borrat i profilen).
Jag köpte några testvarianter, men försänkt skalle gick knappt i och deformerar profilen (det får inte plats någon bricka), och den "ostskalle" jag hittade är för tjock.

Det kulle funka med en fasad överkant på skallen, men det har jag inte hittat med passande gänga.
Kanske blir det till att testa svarven... Fattas bara att de jäkla ostskallarna är i rostfritt... och spårskruv borde väl gå hårt åt frässtålet kan jag tänka.

Annars kanske en variant med M6-stång och t-mutter kunde funka, men jag är inte säker på om man kan rotera de berörda profilerna när det är dags att dra ihop dom...
En annat sätt vore kanske att gänga hålen (för bättre fäste), klämma i "kemisk metall"/epoxy och sen dra i självgängande mindre skruv i klägget.
Jag tror den sistnämnda lösningen blir enklast, hoppas det håller bara.

Självgängande i större dimension/M6 med lämplig skalle verkar ju vara lika sällsynt som solbadare på nordpolen, om man ska döma av de större kedjornas utbud.

Hade ju varit skönt att lösa det här innan plastdelarna kommer, så man slipper sitta där och slita sitt hår när det ska till och byggas...
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av X-IL »

Kolla i IKEAS skruvbar om du har möjlighet, där köper jag lite udda-skruvar då och då!
Chaf
Inlägg: 698
Blev medlem: 9 februari 2008, 11:05:31
Ort: Stockholm

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Chaf »

Hej
Kolla här http://www.sifvert-skruv.se/
M.v.h
Chaf
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av zeus »

Kan du ta några bilder på profilen och skriva lite mått?
Kan ta en snabbtitt på det.
Användarvisningsbild
CPMS
Inlägg: 1517
Blev medlem: 6 december 2010, 20:34:36
Ort: Långsele, Västernorrland

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av CPMS »

Gängpressande skruvar M3-M16: sök efter Taptite 2000

Svensk generalagent verkar vara:
Bulten AB
August Barks Gata 6B
Box 9148
400 93 Göteborg
Tel 031-734 59 00
Fax 031-734 59 39

Produktbrochyr: http://www.acumentnorthamerica.com/prod ... e_2000.pdf
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack för tipsen!

Profilen ser ut enligt nedan:
Bild
Spåret där skallen ska passa är ungefär 12,2 mm brett på delen som är närmast öppningen. Den smalaste änden närmast centrum är ungefär 6,7 mm bred.
Höjden mellan spårets fläns och centrumkvadraten är ungefär 4,3-4,4 mm (svårt att måta där, flänsen slutar ungefär i höjd med slutet på vinkeln).
Höjden i ytterkant är ungefär 1,5 mm. Vinkeln är såklart 45 grader.

Jag har sett flera självgängade skruv som skulle passa som en smäck, tänk insex/torx med fasad skalle, men de verkar alltid vara för klena.

Ska ta en titt på Sifvert skruv, IKEA och Bulten imorrn när jag är mindre trött.
De har säkert nåt som funkar, men de verkar inte så lättillgängliga...

PS Aah, hittade skruvbutiken också, de har webbshop! Får undersöka närmare imorrn...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7009
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av lgrfbs »

Kanske skulle en vagnsbult fungera i den profilen om man filar av lite på sidorna om den har för stor diameter.
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av zeus »

http://www.bufab.com/Portals/0/bumax_sve.pdf

Kolla sidan 23 och framåt, tycker det borde passa.
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Tack!
Bumax 88-MKT eller likvärdig borde funka. Torx vore perfekt, då kan man få igenom en smal mejsel i ett 6mm hål.
Har inte fått klart för mig om Bulten är återförsäljare eller inte, men det borde gå att hitta nån nånstans i närheten tycker jag.
Bulten/Bufab/Bumax/Taptite verkar förresten vara företag/varumärken i samma koncern.

Glada nyheter förresten, jag har fått plastdelarna från Techpaladin!
Kan rekommendera honom starkt. Visserligen tog det en stund att få delarna, men han höll bra kontakt, informerade om läget och jag fick gratis uppgradering till bronsbussningar som plåster på såren.
Fin kvalitet verkar det vara, men jäklar vad lätta de är, känns som balsaträ.
Dock verkar de ganska hållbara, men jag har inte vågat bända för mycket, tänker inte knäcka nåt innan jag har möjlighet att skriva ut ett nytt set :).

Åter till skruv(återförsäljar)jakten...
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av malx »

Jo, plastdelarna man skriver ut blir mycket lätta om man väljer att fylla dom med typ 20-25% material. Dessutom så har både abs och pla förvånadsvärt låg densitet jämfört med vad jag förväntade mig.

När det gäller hållbarheten tycker jag dock att det fungerar rätt bra med ihåliga bitar. Men det beror förstås på vilket användningsområde man har. PLA blir man lite lurad av då "skalet" är ganska hårt, med ABS kan man ibland känna att den är ihålig.
Användarvisningsbild
Bully
Inlägg: 79
Blev medlem: 31 juli 2009, 10:20:04
Ort: Oxelösund
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Bully »

Vilken skoj tråd!!
Jag har själv funderat på en Prusa Mendel.... men när jag såg Mendelmax varianten så blev den mer intressant.
Får nog bli till att fundera lite och bestämma mig, det är ju skoj att bygga :D
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Jag tror jag har hittat en skruvjävel som kan funka!
Lite lång, men det är smällar man får ta, är ju enkelt att kapa. Om den nu inte är försänkt, skulle inte förvåna mig, svårt att se på bilden...
Hittar jag inget imorrn får det bli M5-gänginsats limmad med epoxy eller nån annan nödlösning, tänker absolut inte vänta en vecka till med bygget för några ynka skruvs skull.

Dom här skulle naturligtvis också funka, men chansen att jag hittar såna på stan imorrn är närmast obefintlig. Man ska fan hålla sig till trallskruv om det ska gå att hitta i det här landet. :wall: Bumax/bufab går ju fan inte att hitta nånstans. Eller är det meningen att man ska sitta och ringa land och rike runt för att hitta nån som säljer skiten? Att lista återförsäljare på hemsidan vore ju oansvarigt... (förlåt, men jag är innerligt trött på att leta skruv)

Fick förresten de sista stepstick-drivarna häromdan.
Det enda jag saknar är det första jag beställde, axelkopplingarna... Om en knapp vecka är det en månad sen... Kinesisk "airmail" = slangbella.
Jag får väl köra med nån abrovinsch (slang har man ju sett folk köra med) så länge, imorrn ska här fanimej byggas! :sleepy: :happy: :whoho: :twisted: :-?
Barry_Lyndon
Inlägg: 557
Blev medlem: 14 november 2005, 23:57:34
Kontakt:

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av Barry_Lyndon »

Nu har det byggts lite...
Helt problemfritt gick det väl inte, men jag har i alla fall kommit en bit på väg.
Jag och farsan hjälptes åt, och några kniviga problem (som främst berott på icke optimala delar) har vi kommit runt.
Ramen är hopsatt och skall bara finjusteras när väl axlarna kommer till.
Z-axeln är påbörjad, men jag har som bekant inte fått axelkopplingarna, så det kändes dumt att kapa gängstången innan jag vet exakt mått.

Sent igår kväll, efter mycket snack och lite versktad hade vi fått ihop ramen något sånär, och löst problemet med de "blinda" infästningarna i toppprofilerna:
IMG_1844.JPG
(notera glasbrickan, som farsan hittade av en slump på citygross, 25 x 25 cm, perfekta mått!)

Inga av M6-skruvarna jag fått tag på fungerade ok att föra in i t-spåret utan modifkation.
Så vi löste de blinda infästningarna något oortodoxt, försänkt skruv genom hela profilen, med ingrepp i profilens övre mittdel:
IMG_1846.JPG
I går kväll var vi ganska trötta och ville se att ramen kom ihop hyggligt, i morse insåg vi att vi glömt en och annan detalj :)
IMG_1848.JPG
Ytterligare lite detaljer påhängda, och nedre infästningen för z-skruvarna moddade för större kullager:
IMG_1850.JPG
Närbild på det uppborrade fästet med kullager och axel på plats:
IMG_1851.JPG
Innan vi gav oss för kvällen idag svarvade vi ner muttrarna till gängstången, så att de passar i x-axelns fästen.
Det blev ganska snygg presspassning, vid nästa byggtillfälle ska vi fixa stoppskruv så muttern inte kan rotera om det blir stora krafter på den.
Vi ska även komplettera med lite epoxy runt kullagren och z-muttrarna. Speciellt runt kullagren är materialet väldigt mosigt, det är mycket luft när man borrar innanför ytlagren.

Har tyvärr inga bilder på muttrarna än, det hanns inte med idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malx
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 december 2010, 00:01:53
Ort: Luleå

Re: MendelMax-bygge (RepRap)

Inlägg av malx »

Ser bra ut, lär bli en hel del stabilare än min Huxley. (Jag har dock inte problem med stabiliteten när jag kör, matningen av plast begränsar hastigheten först).

Ett knep jag använt just för kullager i plast är att printa hålet aningen, aningen för litet. Sen bara trycka ner kullagret med en lödkolv. Plasten smälter ju väldigt lätt och låser då kullagret på plats. Men jag ser att dina kullager har plastskydd så jag vet ej om det skulle fungerat för dig. Epoxy eller min favorit Liquisol fungerar nog fint.
Skriv svar