Hjälp med att tillverka ett kretskort
Hjälp med att tillverka ett kretskort
Nu är jag så jäkla trött på att bli bestulen på diesel om nätterna i mina maskiner.
Så nu behöver jag lite hjälp av några grabbar här på forumet.
Min tanke är någon form av kretskort som memorerar Ohm talet från tankgivaren varje gång
kortet får sin strömkälla. Sen att den skickar en aktiv signal till min gsm sändare på 1,6v 300mA om Ohm talet skulle avika 10% eller om man kan få någon form av potensometer som man kan ställa känsligheten på.
Basmaskinen har 24v, kanske inte spelar någon roll men kan vara bra att veta.
Snälla hjälp mig så jag slipper sitta vakt med hagelbössan.
Så nu behöver jag lite hjälp av några grabbar här på forumet.
Min tanke är någon form av kretskort som memorerar Ohm talet från tankgivaren varje gång
kortet får sin strömkälla. Sen att den skickar en aktiv signal till min gsm sändare på 1,6v 300mA om Ohm talet skulle avika 10% eller om man kan få någon form av potensometer som man kan ställa känsligheten på.
Basmaskinen har 24v, kanske inte spelar någon roll men kan vara bra att veta.
Snälla hjälp mig så jag slipper sitta vakt med hagelbössan.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Hjälp med att tillverka ett kretskort
Det låter som ett kul projekt men troligtvis så är hjulet redan uppfunnet...
Ett snabbt googlande gav bl.a. denna
http://www.trucksecure.co.uk/products/tank-guard/
Swech
Ett snabbt googlande gav bl.a. denna
http://www.trucksecure.co.uk/products/tank-guard/
Swech
Jo jag har ett sådant på en av mina maskiner men tyvärr så funkar det bara om maskinen är fulltankad. Ändå fick jag punga upp med närsta 20 lakan med montering.
Ska jag lika väl behöva tanka fullt kan jag lika väl lämna det otankad istället.
Ska jag lika väl behöva tanka fullt kan jag lika väl lämna det otankad istället.
- Klas-Kenny
Borde inte vara så värst svårt att slänga ihop något, men du får specificera dig lite mera om det ska vara möjligt.
Vad för resistans är det mätaren har? Alltså vad när den är tom, och vad när den är full?
Signalen till GSM-sändaren, är det bara 1,6V och 300mA konstant?
Jag tycker det låter märkligt att det ska dra så mycket ström, och att den inte behöver något mer kommando.. Vad är det för GSM-sändare?
Finns det krav på batteridrift eller liknande, eller vad för strömförsörjningsmöjligheter finns det?
Vad för resistans är det mätaren har? Alltså vad när den är tom, och vad när den är full?
Signalen till GSM-sändaren, är det bara 1,6V och 300mA konstant?

Finns det krav på batteridrift eller liknande, eller vad för strömförsörjningsmöjligheter finns det?
Jo det låter som en skoj utmaning. Men mer info behövs!
//Mikael
//Mikael
Skriv gärna var du bor också så kanske vi har någon på plats 
I övrigt skulle man väl nästan kunna lösa det hela med en komparator lite kringkomponenter samt en trimpotentiometer man ställer in före man lämnar maskinen.
Alternativ 2 är en µc där man trycker på strömmen och så kan man åka.
Alternativ 1 går ju att göra mha. lite hjälp från forat, nr två kräver nog lite mer av TS.
Vidare frågor är ju om det är en eller flera maskiner samt om det sitter modem i alla eller om bara EN är minerad.
Frågan är också om det är hjälp till självhjälp som önskas eller en "färdig lösning"?
P.S. Välkommen till forumet!

I övrigt skulle man väl nästan kunna lösa det hela med en komparator lite kringkomponenter samt en trimpotentiometer man ställer in före man lämnar maskinen.
Alternativ 2 är en µc där man trycker på strömmen och så kan man åka.
Alternativ 1 går ju att göra mha. lite hjälp från forat, nr två kräver nog lite mer av TS.
Vidare frågor är ju om det är en eller flera maskiner samt om det sitter modem i alla eller om bara EN är minerad.
Frågan är också om det är hjälp till självhjälp som önskas eller en "färdig lösning"?
P.S. Välkommen till forumet!
Är det inte enklare att försöka försvåra mekaniskt?
Nu vet jag inte hur stölderna sker, men det finns väl t.ex. galler/skydd som man kan sätta i påfyllningsröret så det inte går att få ner en slang t.ex.? Låsbart tanklock? Parkera maskinerna så det är svårt att komma åt?
Nu vet jag inte hur stölderna sker, men det finns väl t.ex. galler/skydd som man kan sätta i påfyllningsröret så det inte går att få ner en slang t.ex.? Låsbart tanklock? Parkera maskinerna så det är svårt att komma åt?
Det finns så man kan sätta en "korg" ner i påfyllningen på tanken, men den är lätt att slå sönder. Har själv stått och bytt på en bekants lastbil där detta va gjort. Låsbart lock är inte heller något som stoppar. vill man in i tanken så kommer man in. Desto svårare man gör det för dom desto dyrare blir det att återställa efteråt.
Frågan är ju hur ett GSM-larm kommer att funka. Hur lång tid tar det för dig att komma ut när den larmar? Och vad gör tjuvarna när du kommer ut?
Ja, men det är ju dumt att slänga ut pengar på nåt som inte funkar.
Ska man "koppla in sig" på signalen från tankgivaren utan att tankmätaren slutar funkar blir det ju lite trixigt... Sen behöver man ju ett tröskelvärde, så när den larmar så har tjuvarna redan hunnit få igång pumpen. Och hur lång tid tar det då innan de tömt tanken?
Troligen bättre med larm med siren som drar igång direkt när de försöker öppna tanklocket. Sen kan den ju såklart larma via gsm samtidigt, men det viktiga är att avbryta dem innan de kommit igång med pumpandet.
Ska man "koppla in sig" på signalen från tankgivaren utan att tankmätaren slutar funkar blir det ju lite trixigt... Sen behöver man ju ett tröskelvärde, så när den larmar så har tjuvarna redan hunnit få igång pumpen. Och hur lång tid tar det då innan de tömt tanken?
Troligen bättre med larm med siren som drar igång direkt när de försöker öppna tanklocket. Sen kan den ju såklart larma via gsm samtidigt, men det viktiga är att avbryta dem innan de kommit igång med pumpandet.
Låter intressant, har själv stor erfarenhet av att bli bestulen på diesel i maskiner och kan säga det att det är inte mycket som stoppar tjuvarna om det handlar om att mekaniskt försvåra det för dom, tex extra lås och sånna grejer, dom har alllt från bultsaxar till i vissa fall batteridrivna tigersågar och mycket annat för att dom ska kunna ta sig in nästan vart som helst. Bor du så till att om du har en elektrisk lösning som aktiveras när tankarmaturen registrerar att det är lägre nivå i tanken att du snabbt kan ta dig på plats ? Skulle vara bra om du kunde få till det med en siren som börjar tjuta som satan så snart nån tex öppnar tanklocket... finns nog ingen tjuv som stannar kvar med en 180db tjutande siren heller.. dom sticker fortare än kvickt.