Klarar plexiröret trycket?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Klarar plexiröret trycket?

Inlägg av Fagge »

Någon som vet eller kan räkna ut om en plexiglastank klarar trycket?.
Tanken var att ha ett 0,5M långt plexiglasrör med 19cm i inne diameter & väggarna 5mm tjocka.
Röret ska fyllas med ca 20-40Kg kalkmassa & sedan trycksättas med 3-4 kg vattentryck!.
Vad tror ni om det???.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Tror inte att du får nåt problem förutsatt att all mekanisk bearbetning av plexit avtempereras för att släppa alla ytspänningar.
ristomemo
Inlägg: 1028
Blev medlem: 29 mars 2004, 14:12:18

Inlägg av ristomemo »

Nyfiken i en strut. Vad får man om man trycksätter kalkmassa?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor
Inlägg: 2570
Blev medlem: 29 mars 2004, 23:09:55

Inlägg av björn »

Rubiner o smaragder(?) :D eller inte.....
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Tanken var att bygga ett PH höjande vattenfilter till mitt sura brunnsvatten, i stället för att köpa ett för 11'000kr.
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Vi har en stor tunna med kalk nersänkt i våran vattenbrunn. Slangen till vattenpumpen går oxå ner i tunnan, hur det sen ser ut inuti den är jag osäker på.

Det enda som jag kan komma på som kan ge problem i ditt fall är när kalket "tagit slut" och behöver fyllas på.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Jo den principen har jag också sätt, vet du hur effektivt det funkar?, har ni gjort några mätningar före & efter?.

Det ska bli ett löstagbart lock på ovansidan för påfyllnad & rengöring!.

Är det någon som vet ungefär hur många liter i minuten man kan tappa ur ur en vanlig kran?. Det påstås att det krävs ca 20L /min för att sätta kalket i rörelse så det inte stelnar, kommer man upp i den kapaciteten med vanlig användning så kan man ju sätta filtret mellan hydroforen & röret ut till huset & på så sätt underlätta labrationerna!.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag gör ett försök, men skyll inte på mig ifall det går åt pipan.

Hur små är kalkpartiklarna?

Kan du inte seriekoppla ett antal patronfilter?
Finns ju varianter för kol mm i plast med gängade in och utlopp , på några liter. Snabba att öppna och stänga, och koppla önskat antal i serie så får du lika lång drifttid. Kanske tryckfallet blir för stort med flera i serie dock, beroende på partikelstorlek. Kör parallellt isåfall eller kör med grovfilter.

Kraft i radiel riktning (sprängning längs tuben)
trycket ger följande kraft
0,19*0,5*400000 N/m2= > 38000 N (ca 4 ton)

Detta fördelas på hela perifering hos röret
Spänning = 38000 / 500 *5*2 = 7,6 N/mm2

googlar man lite efter "tensile strength plexiglas" får man att brottspänningen ligger runt 35 N/mm2 vid ca 80 C, ca 70-80 vid 20 C.

Det borde alltså funka, du har en säkerhetsfaktor 10.
Men, tänk på att locken vill också poppa ur. Kraften är 0,19*0,19*0,78/(0,19*5*3,14) = 3,5 N/mm2 , alltså bättre marginal. Tänk dock på att den blir försvagad där lock och botten fäster i tuben.

jmfr med vanliga patronfilter.

en sak till, sätt avstängningsventilen före filtret. Stänger du flödet snabbt får du vattenhammare (rörelseenergin i det flödande vattnet omvandlas till tryck) och tryckpulser på 100+ bar kan uppkomma, vilket garanterat spränger din tank.
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Mmm
Som lock till botten & toppen har jag tänkta att använda 15mm plexi, där det kommer att vara ett nedfräst spår som packningen kommer ligga i & själva röret kommer skutas in i det spåret. Botten kommer att limmas + att den får 4st öron som sticker ut för pinnbultarna som ska nå till det övre locket för att det ska vara skruvbart!.

Du menar att om jag har fullt flöde på & stängerav ventilen direkt efter behållaren?.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Varför vill du använda plexi? Vore det inte bättre att använda ett tryckrör eller nåt sånt istället?

Jag har ett projekt som blivit liggande sen många år tillbaka, ett påbörjat bygge av en undervattensmoped och ett antal filmstrålkastare för just undervattensbruk där jag använde mig av tryckrör. Har säkerligen nåt i högen som skulle kunna passa att göra om till det du vill om inte nån vill fortsätta på bygget? 12V motor och propeller samt ½färdig venturitrumma/propellerskydd finns i RF.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Inlägg av rikkitikkitavi »

precis så menar jag.
Exakt hur stort vattenhammaren blir beror på
hur snabbt ventilen stängs, hur stort flödet är , hur långt röret innan tanken är med flöde i (egentligen den rörliga massan av vatten) , temperatur, exakt utformning (finns det många böjar eller flexibla slangar innan som dämpar t e x)

Det behöver inte vara ett problem, men risken finns att du får en läcka snarare än att allting sprängs eftersom vatten inte är särskilt kompressibelt, och därför är volymändringen inte särskilt stor, men det tränger gärna ut lite var stans. Har sett o-ringar klämmas ut genom springor som man trodde var omöjligt (under stora tryck blir gummit nästan flytande)

Det är svårt att beräkna , men man kan säga så här: testa fullt flöde i den befintliga ledningen och stäng kranen. tjongar det till eller rören vibrerar har du vattenhammare i systemet. . Normala vvx installationer klarar detta (inte alltid men oftast) om man gör enligt standard.

Om du har en brunn antar jag att det finns en pump som går, stänger du av denna kommer naturligtvis trycket att sjunka.

Dock låter det som om limfogen är klart svagaste länken. Man brukar gänga i dessa fallen. Alternativt kanske om du avlastar med yttre spänne, t e x 3 * M12 gängad stång och sedan två metallskivor , en på vardera sidan som hålls på plats med bultar , glöm inte gummiduk mellan plexi och metall.

Skulle man inte kunna meka med en varmvattenberedare, modell mindre?
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Okidoki.
Helt klart vore det bäst i rostfritt, men detta är mer en labb som kanske lyckas & så kan jag ju göra alla detaljer med NC-maskinen när det gäller plaster!. Sedan så vill jag se hur vattenflödet fördelarsig genom silarna / vattnets lyftförmåga av kalket vid olika flöden / att man lätt kan se när det är dax att fylla på med ny kalk + Att det kommer se förbannat häftigt ut med allt genomskinligt :)
Varför jag ska limma botten plattan är bara för att den inte ska trillar ut när jag lossar toppen!, så när jag spänner toppens skruvar så dras botten plattan automatiskt också!.
Nästa väcka kommer röret, så då börjar tillvärkningen på allvar :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Det har suttit där länge länge, ingen aning om det är gjort några mätningar. Men fungerar gör det nog.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Inlägg: 4829
Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
Skype: bengt-re
Ort: Söder om söder
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Det håller, men plexin kan mattas lite med åren så titta till det och/eller byt röret efter 5 år så är du säker.
Skriv svar