förstärkarkretsfråga

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jo den har jag med fortfarande...Men den där standby switchen...hur funkar den...är standby på när knappen är intryckt lr?...jag tänkte strunta i den...

TACK och åter TACK
//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Skulle kunna tänka mig att pin 10 är nån viloström och på pin 11 går huvudströmmen. Det går säkert bra att lägga bägge två i serie med brytarn. Dvs du kopplar ihop 10 och 11 och sen till en strömbrytare, SEN till filter och glättningskondensatorn.

Som sagt behöver du bara bry dig om det som är utanför kretsen. Resten sköter den själv, tex 60k motstånden som är integrerade. På pin 2 ska du tex bara koppla direkt till pin 4 och inget mer. På pin 13 ska du tex bara koppla en konding på 220nF som du kopplar sin signal till. Och pin 12 ska tydligen kopplas med en kondensator mot jord osv

Som du märker blir det VÄLDIGT lite kringkomponenter. Nästan så lite att det är onödigt att lägga jobb på att etsa ett kretskort. Du skulle tex bara kunna bygga den på lödtorn, exprimentplatta eller på en träbit med spik. Fast det är ju kul att göra kretskort =)
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Nu har jag gjort om kretskortet...

Bild

Nu tog jag bort den där "6voltssaken" och tog bort de båda motstånden...
Stämmer det nu då??

//Elias
Tack för all eran hjälp!! Det uppskattar jag mycket :D
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

:)

Ser bra ut förutom en sak. Pin 11 ska gå till spänningsmatningen

Sen undrar jag lite vad dom två anslutningstrådarna på ben 7 du hade tänkt att använda till?
Du har två stycken ljud ingångar. Altså två signaltrådar och två jordar. Dessa jordar skall kopplas till signal GND (ben 3). Ben 7 skall gå till spänningsmatningsjorden. Där behöver du bara ett "hål"
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jaha måste alltså pin11 gå till spänningsmatningen? jag trodde bara man behövde det för att den skulle gå i standby-läge...
Jag gjorde två stycken hål på pin7 för att det skulle bli snyggare sen när jag ansluter högtalarna...
Nu ska jag bara köpa kretskort och komponenter sen är det bara att etsa kortet och löda!! (sånt är kul!) :D
//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Ja det är kul =) Men vad jag kan utläsa från databladet skall även signal jorden användas som jord på högtalarutgången. Altså ansluter du endast spänningsmatningens minus till pin 7 och alla signalers jord till pin 3, borde det inte vara så?
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Okey jag tror också att de menade det...det är nu ändrat !
Till alla ni som tycker att jag skulle ha byggt allt på ett typ veraboard : Jag gjorde ett eget kretskort för att det enligt mig blir snyggare och roligare!!!
Nu har jag köpt alla komponenterna...ska bara fixa layouten och etsa !!

//Elias
Användarvisningsbild
ensten
EF Sponsor
Inlägg: 3759
Blev medlem: 19 oktober 2004, 15:55:20
Ort: Hudiksvall

Inlägg av ensten »

Vill man göra ett kretskort så ska man göra det. Tanken var nog att det tar mer tid att fixa kortet än att bara bränna ihop komponentbenen ....
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

SKIT OXÅ...
Den fungerar inte...Jag etsade kortet och lödde dit allt och nu när jag ansluter ström så knastrar det bara i högtalarna...jag har ingen aning om vad jag har gjort för fel... :(
Liten frågor...tillbaka tillproduktbladet...sida 9 översta kretsen med stereo...
Ska jag koppla den där svartsträckiga fyrkanten (ground som bla. finns vid högtalarna) till minus på batteriet eller till minus på ingående signal ?
Sen fattar jag fortfarande inte hur man ska koppla in standby-switchen...om jag inte tänkter använda den så låter jag bli att koppla in den till Vp ?

Jag har nog insett mina begränsningar :oops: men jag SKA få den att fungera...

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Klart det ska gå o fixa, bara du inte bränt kretsen. Först och främst skulle jag vilja se den slutgiltiga layouten. På bilden visas jord symbolen på högtalarens jord tydligen vara samma symbol som på spänningsmatningens jord MEN jag skulle nog tippa på att högtalarjorden ska till signal jorden.
Altså i princip är det ju samma jord fast det kan hända att det ligger lite filter osv inne i kretsen för att inte störa signalen. Jag hade nog använt signal jorden till högtalarna dock.. altså pin 3

Vad använder du för matningsspänning? Har du signalen inkopplad?
Efter vad jag kan utläsa i databladet så går kretsen i nån slags mute funktion när spänning kopplas till ben 11. Detta kan du ju lätt prova genom att koppla på eller inte en spänning på ben 11.
Det är ju pin 10 som är huvudmatningen
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Hej...
Här kommer en bild på layouten :
Bild

Och NEJ som tur va har inget brännst...*puh*...det hade väl isånnafall typ sprakat lite och rykt lite...men nej inget sånt...

Jag tog bort den första kondensatorn efter matarspänningen...den gjorde på något konstigt sätt att det blev kortis...konstigt...men enligt produktbladet så kan man strunta i den (kontakten är sträckad) :shock: "VAD SKA JAG GÖRA" :shock:

Jag tycker att det borde fungera från början...men man kanske inte kan ha sån tur direkt...

;) TACK SÅ MYCKET Fritzell FÖR ATT DU HJÄLPER MIG ;)

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hehe bara kul att det uppskattas. :) Byggde själv några förstärkare för nått år sen som strulade hur mkt som helst och det var ungefär då jag hittade det här forumet med snälla hjälpsamma personer som kunde hjälpa mig :) tyvärr hade jag dock redan bränt det mesta ändå men men...

Kondensatorn på 2200uF du tog bort på matningen är en såkallad "Glättningskondensator". Den lagrar tillfällig energi kan man säga. Ifall man hade använt denna förstärkare i en bil hade det varit lämpligt att använda denna kondensator då batteriet i bilen kan variera väldigt i spänning. Under start tex sjunker spänningen på batteriet under en kort stund men då "töms kondensatorn" ur istället så länge tills batteriet börjar "komma tillbaka" igen. Fungerar som en buffert ungefär. 2200uF är en ganska stor "hink" och när den ansluts till tex batteri är det ungefär som du trycker ner hinken i havet. Den vill fyllas väldigt fort. Altså kan det tyckas se ut som en kortslutning.

Tycker layouten ser bra ut i övrigt dock.. Hmm
Har du provat att ansluta spänningen till ben 11 alt. inte ansluta?
Har du provat ansluta nån annan ljudkälla tex ljudutgång på en dator? Hur låter det om du kopplar en högtalare till kretsen? Är det helt tyst osv
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Jo jag har testat att koppla/koppla bort pin11 men det hjälpte inte...
Jo jag monterade två högtalare till kretsen och det knäpper när man ansluter strömmen...
Men jag ska testa ansluta en annan ljudkälla...få se om det funkar...

//Elias
Användarvisningsbild
Fritzell
Inlägg: 4531
Blev medlem: 29 januari 2004, 22:43:35

Inlägg av Fritzell »

Hur går det?
Användarvisningsbild
slowfly
Inlägg: 829
Blev medlem: 16 maj 2005, 20:14:15
Ort: Solna

Inlägg av slowfly »

Nepp det funkade inte heller...det låter inte ett smack från högtalarna...
Kanske jag skulle testa löda fast alla komponenter på ett veraboard istället...hur ska det se ut isånnafall??

Är det ingen annan här på forumet som använt TDA1518 i något projekt ??

//Elias
Skriv svar