Hacka väderstation?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Hacka väderstation?

Inlägg av SA7ACA »

Halloj.

Funderar på om det är möjligt att "hacka" en Fine Offset WH1080.
Skulle vara bra att tex. kunna ändra tiden för bakgrundsbelysningen, hur ofta den snackar med ute-enheterna osv.
USB finns, med dubbelriktad kommunikation.
http://www.foshk.com/Weather_Professional/WH1080.htm

Någon som mikklat med detta förut?
Användarvisningsbild
marvin
Inlägg: 214
Blev medlem: 30 maj 2003, 22:24:57
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av marvin »

Detta är mest kvalificerade gissningar!
Jag tror inte att det är så enkelt att ändra hur ofta den får data från givarna, jag har tittat på en:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =162544766
De var konstruerade med att givarna har en sändare och displayen har en mottagare, man synkar ihop dem en gång, sedan vet mottagaren hur lång tid det tar tills nästa paket skall komma, således kan den stänga av mottagaren däremellan för att spara på batteriet. Skulle tippa på att den du länkar till gör på samma sätt, har väldigt svårt att se att någon skulle satt in trancievers i både både givare och huvudenhet.
Tid för bakgrundsbelysning vet jag inte hur den bestäms, gissning är inprogrammerad i microprocessorn, är svårt att ändra på i så fall. Kan gå med ett fulhack på knapparna.
Beror på hur det är konstruerat, jag kan titta på Classe-enheten om jag kan komma på något bra om du vill.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av SA7ACA »

Hej & tack för svar.
Ja, du har säkert rätt, det är nog inte tranceivers i inne/ute-delarna.
Detta var mest en fundering på om det gick att mikkla med programvaran i inne-delen. Har du tid och lust får du gärna kolla din Classe-station, min är åxå köpt på Classe btw.

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =167399209

*edit: länk*
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av lond »

Jag har 2st väderstationer av den modellen, inköpta på Classe & Kjell. Den ena är ansluten till min server. Den andra sitter hemma hos min föräldrar. Förut var den ansluten till en gammal laptop som loggade vädret, men när laptopens hdd gav upp så skakade jag liv i en gammal NetGear WGT634U router med WLAN och USB som blev uppgraderad med OpenWRT och fowsr, så nu skickar den datan istället till WeatherUnderground.

Men jag ser inget behov att hacka väderstationen, det ända som nog kommer att hända är att batterierna tar slut fortare i sensorerna.

/// Marcus
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av SA7ACA »

Det var en smidig lösning med routern :)
Nä, kanske är helt rysligt onödigt att hacka den, men man e ju nyfiken på OM det går ;)
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av lond »

Man kan även använda Meteohub men då kan man bara använda sig av realtidsdatan, blir lagringsenheten strömlös så sparas inget. fowsr klarar av att hämta den sparade data i enheten efter tex ett strömavbrott och kan sedan skicka iväg den till Wunderground. Har moddat skriptet som hanterar skickningen av data till Wunderground så att saknar den kontakt med Wundergrounds server så väntar den tills den har kontakt igen och skickar allt som har lagrat under avbrottet.

Kollar man i usbhid-listan så kan väderstationen även vara en "USB Missile Launcher" :shock: :shock:

/// Marcus
tgr
Inlägg: 725
Blev medlem: 10 maj 2006, 09:17:07
Ort: Mölndal

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av tgr »

Jag har en WH1080 köpt hos Classe. (Den som är länkad ovan)

Använder pywws (http://code.google.com/p/pywws/) för att tanka över data till linuxservern samt generera grafer.
Mottagaren hänger brevid servern i radiorummet på vinden och tittas inte direkt mycket på. I framtiden blir det istället LCD kopplat till CAN (http://projekt.auml.se/) på nedervåningen.

Jag tycker väderstationen varit myvket stabil och den var lätt att interfacea med pywws.

/Erik
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av danielr112 »

jag kör med classes med. Kör wwsr och det funkar prima. Den hänger i köket. Har hängt på en usb extender och servern är 20 meter bort. det har rullat i 2 år nu utan det minsta problem.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av SA7ACA »

Jo, det verkar som dom flesta som köpt den stationen är nöjda (förrutom med "Easy Weather") så jag köper nog en till föräldrarna i julklapp åxå.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av lond »

Ett annat mycket kompetent program om man har Windows är Weather-Display, slår EasyWeather med hästlängder. Eller så kan man skicka datan till WeaterUnderground eller PWS Weather och låta dom ha hand om sparandet av datan.

/// Marcus
Mygg@n
Inlägg: 201
Blev medlem: 11 mars 2009, 12:29:35
Ort: Dalarna
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av Mygg@n »

Har samma station inköpt på Classe..
Men den slukar batterier i utedelen, måste byta 1 ggr i månaden, kom inte ihåg hur det var i början..

Jag har modifierat belysningen så den lyser hela tiden, va bara att löda över en brygga på kortet, kom ihåg att jag tog bilder.....
men dom hittar jag ej.

Sen kör jag med Weather Display. Har data ända från slutet av 2008.
Användarvisningsbild
SA7ACA
Inlägg: 150
Blev medlem: 5 oktober 2010, 11:20:07
Skype: TivoliBG
Ort: Torsåsabyn
Kontakt:

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av SA7ACA »

OK, intressant. Själv kör jag med Cumulus-programvaran, helt ok med mycket funktioner.
Easy Weather som följer med är ingen superhit......
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av lond »

Jag har även anslutit en åsk-räknare till servern :shock: via 1-wire och optokopplare, så mitt program behöver stöd för det med.

/// Marcus
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av lond »

Det jag funderar på att göra är att fixa en termostat och några effektmotstånd som drivs på 12V, för att förhindra nedisning av vindhastighets-, regnmätaren & vindriktningsgivaren när temperaturen faller under 2°C. Som extra är att man får fallen snö uppmätt.

/// Marcus
Kägglan
Inlägg: 82
Blev medlem: 4 juli 2011, 20:48:05
Ort: Västerås

Re: Hacka väderstation?

Inlägg av Kägglan »

Du kan försöka med att koppla in dig direkt på bakgrundsbelysningen, den borde ha en separat pin om det går att bara släcka den och inte hela displayen (?), vet att vi hade det så på displayerna vi använde oss på labbet.
Skriv svar