Sida 1 av 2
Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 02:42:13
av lond
Beställde mina sensorer i våras men jag fick dom inte förrän ca en månad sedan

så mina G-loggare fick klara sig med 6g sensorer på
semestern.
Då Invensens inte föst ville dela med sig information om registermappningen i chippet, utan att man fick registrera sig på deras forum och sedan fråga flertal gånger om infon (detta är den vanligaste frågan på deras forum), men såg nu att dom har släppt informationen på deras hemsida för någon vecka sedan,
MPU-6000.
Så nu har jag äntligen tagit tag i att börja testa chippet, har monterat chippet på en bit kretskort för kunna ansluta det mot en µP. Har hittills lyckats med att luska ut vilken I2C-adress den har och fått den att svara när jag frågar "Who Am I"-registret.
Nästa steg är att kunna läsa mätdata ifrån chippet och sedan se om jag kan få igång DMP-delen utan att behöva köra med Invensens utvecklingsmiljö och en Atmel µP, då jag använder PIC. Efter det så kommer det att bli en ny version av kretskortet som den skall sitta på.

It's alive
/// Marcus
Opps, såg att tråden hamnade i mekatronik-delen istället för i projekt-delen. Behöver nog sova nu

Kan någon admin vara snäll att flytta tråden?

Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 17:32:18
av Andax
Mycket intressant sensor. Ser fram emot resultaten. Konstigt dock att den inte verkar tillgänglig att köpa.
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 18:15:52
av lond
Finns att köpa hos
Farnell.
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 19:24:16
av jonte_s
Tja.
Hur mycket gick frakten på från Farnell? Hur löder man såna chip?
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 21:26:03
av lond
Beställde genom Micro-Kit då Farnell inte säljer till privatpersoner

. Priset enligt deras sida är 40kr frakt från GB och minst 40kr för frakt i Sverige.
Lite Kapton-tejp under mittenpadden vilket gör att man får lite mer kapillärkraft på dom andra paddarna. Tunn lödspets och 0,3mm lod + fluss. Sedan på med mer fluss och värme med en värmeblås. Och sedan kontroll av lödningarna med hjälp av röntgen.
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 22:11:19
av lond
Nu kan jag läsa ut Accelerometer, Gyro och Temp ur chippet, nu skall bara skalningen fixas så att resultaten presenteras korrekt.
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 23:28:09
av jonte_s
Ok, så det är ingenting man gör hemma alltså.
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 4 december 2011, 23:40:58
av lond
Man kan fixa det hemma med tillräckligt fin lödspets och bra fluss, men jag ville inte behöva leta lödfel och det var ett långsamt nattpass på jobbet
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 7 december 2011, 00:14:33
av joharohl
Trevlig sensor.
Du skulle inte vara villig att dela med dig av eventuell data från åkturer? Jag brukar undervisa i en kurs på GU som innefattar besök på Liseberg och lite analys av åkattraktioner med utgångspunkt i mekanik. Det är alltid roligt att kunna ge studenterna möjlighet att se data från mer än en bergodalbana t.ex.
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 7 december 2011, 06:21:37
av lond
Har mätdata från ca 200 bergochdalbanor som jag och min bror har samlat på oss på resor i Europa, USA, Japan, Australien, Syd Korea och UAE. Inga med just denna sensorn, men vi har mätdata från nästan allt på Liseberg då den är vår hemma-park

och där vi testar våra enheter. Är uppe i generation 6 av mätenhet nu.
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 7 december 2011, 22:30:21
av joharohl
Låter som en väldigt rolig hobby. Om det nu är en hobby? Du har inte lust att förklara lite hur eran utrustning ser ut. Många berg och dalbanor gillar ju inte att man tar med sig saker, så jag antar att det är något ni "klär" på er?
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 7 december 2011, 23:29:56
av lond
Den enda gångerna jag har blivit påkommen med mätutrustning var på Formula Rosso i Ferrari World, UAE, där jag fick ta av mig den innan jag fick åka (banan toppar med 240km/h) men jag tog ut insamlingsenheten ur blältesväskan och stoppade den i byxlinningen istället

och den andra gången var när jag skulle åka The Gigant Drop i Dreamworld, Australien, men där övertalade jag personalen att det inte skulle vara någon riska att jag skulle tappa något då jag hade insamlingsenheten i stängd innerficka och stängd jacka.
Den senaste generationen av insamlingsenhet består bara av ett resårband som man har på sig i hjärt-linjen, så det är mycket svårare för personalen att upptäcka den

Generation 4 & 5 (tror jag, kan vara gen 6 & 8

)
Har skalat bort nästan allt på den senaste versionen, alla inställningar görs via terminalfönster i dator eller via minneskortet, bara on/off kvar och en RGB-led för status.
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 7 december 2011, 23:43:27
av joharohl
Snyggt!
Ursäkta korsförhöret men det är intressant att se någon som uppenbarligen har tänkt en del över detta.
Vilka parametrar loggar ni och hur ofta?
Använt datan till något?
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 8 december 2011, 00:03:57
av lond
Tack
Samlar värdena med ca 50Hz (variera med vilken sensor som har använts), bara accelerationen i XYZ men med den nya sensorn tillkommer XYZ-rotation (6DOF).
Informationen används till att räta ut diskussioner på forum med inriktning på bergochdalbanor, genom att lägga upp en graf så blir det ganska tyst i tråden

. Min bror använder informationen när han bygger realistiska banor i ett simulatorprogram (
NoLimits).
/// Marcus
Re: Sensor MPU-6000 första testerna
Postat: 8 december 2011, 00:42:56
av joharohl
hehe. Kan jag tänka mig. Mycket tjafs om hur många g det egentligen är? Trevligt att ni får in vinkelhastigheter också, ger ganska trevlig information. Höjd också kanske?
Våra studenter som har just berg och dalbanor brukar få räkna på bland annat:
Hur stor friktion och luftmotstånd?
Är banan rätt doserad?
Vilka krafter på personer som åker?
Till hjälp brukar dom ha framförallt accelerationsdata samt ritningar av lisebergsbanan för att göra beräkningar. Sen så får dom göra "studiebesök" på Liseberg och försöka mäta och se om det dom räknat stämmer. Vi har någon slags datalogger som jag dock aldrig fått prova på. Mäter acceleration, rotation och höjd (via baromter tror jag), samt gps. Tyvärr brukar höjd och position vara mindre användbart pga onogrannheter.
Det fina med det hela är att det finns mycket fysik i alla åkattraktionerna och de flesta tycker att det är kul. Även en så enkel attraktion som kaffekopparna kan ha spännande upptäckter om man bara funderar lite.