Kondningar i nätagg för OP-ampar (har ett ritningsföslag)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Kondningar i nätagg för OP-ampar (har ett ritningsföslag)

Inlägg av CrilleE »

Halloj.
Håller på att bygga om min sub, och ska fixa lite med aktiva filter för att få den att gå djupare och sånt. :)
Men, behöver ett nätagg till mina op-förstärkare. Det bör kunna ge +-15V stabil likspänning, behöver inte vara strömstarkt alls.

Men nu till frågorna:
Här är en principskiss över agget som jag tänkt det.
Bild

Är det där en ok design? Behövs fler komponenter? Finns det bättre?
Sen undrar jag vilken kapacitans som är lämplig vid C1 samt C2.
Är säkring på primärsidan nödvändigt? Har läst att det inte är det, men känns som att det vore trevligt om en säkring gick istället för att en brand i transformatorn uppstår när transformatorn får för sig att gå sönder.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Ska du halvvågslikrikta? Annrs brukar en trafo med dubbla linningar vara att föredra för att få ut dubbla spänningar.
Tänk på att en 230 VAC -> 18 VAC trafo ger ca 25 VDC efter likriktning och glättning, och inte 18 VDC.
C1 bestämmer hur mycket rippel du får innan regulatorerna. Eftersom regulatorer normalt är mycket bra på att undertrycka så pass lågfrekvent rippel och att ditt strömuttag kommer vara lågt, så behöver du inte alls stora kondingar. En höftning på 100 µF då lär du har garderat dig! C2 ska inte beheöva vara större än 100 nF (eller enligt regulatorns datablad). Men om du vill ha större reservoar så släng på mer. Det bästa är om du kopplar upp en prototyp och mäter ripplet med oscilloskop för olika kapacitanser, då lär du dig själv att uppskatta vad som behövs också!
Säkring på primärsidan är absolut nödvändig! Den på sekundärsidan kan däremot skippas.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

c1 ungefär 1000yf per A men gärna minst 470 yf

c2, en sak om du annvänder 79xx, o.1yf räcker oftast inte, dom negativa har en förmåga att lämna fulrippel ut, så gärna en lite polyester och en elektrolyt på några yf , har hänt att man varit tvungen att lasta 7915 med ett motstånd till jord när man haft saker som tagit lite ström
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Okej, men jag trodde de där sqrt(2)*växelspänningen sjönk när man belastade transformatorn? Stämmer det?
Jag behöver 2-3 V headroom för spänningsregulatorerna om jag förstått databladen rätt?

Halvvågsrikta? Tänka likrikta så som man brukar likrikta, finns det nån anledning till att inte göra det?

Tack för tipsen om kondningarna och säkringen, då va de problemen lösta. :)

Rippelmätningar får ske efter sommarn när jag går i skolan igen, har inte så gott om oscilloskop här hos mina föräldrar. :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

som du har ritat så är det bara en lindning på transformatorn. är det riktigt ?
det går men då får du som sagt bara halvvågs likriktning och kraftigare rippel
per yf i c1

glömde att säga, i audio sammanhang så är det bättre med lite större kondingar därför så säger jag gärna 470 yf, gärna med ett litet seriemotstånd mellan likriktaren och kondingen, säg en halv volts spännings över motståndet vid last, låter dumt men man minskar strömspikarna i dioderna, vilket kan höras om man har otur, gäller mera vid stora transformatorer där man plockar ut spänningar till saker vid sidan om huvudkraften

ha gärna mer än 5v mellan in och ut på spänningsregulatorerna, dom bör ha lite marginal att jobba med
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Transformatorn är inte inhandlad ännu.
Tänkte köpa den här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?l ... k=7028.htm
Borde väl duga? Eller har nån ett bättre förslag? :)
Så dubbellinding är bra? Problemet är att transformatorn bara finns upp till 15V då. :/
Användarvisningsbild
Volny
Inlägg: 962
Blev medlem: 10 september 2004, 23:26:05
Ort: Lund

Inlägg av Volny »

"18 VAC trafo ger ca 25 VDC" Då borde ju 15 VAC ge ca 20 VDC så det borde du inte behöva oroa dig för.
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Men det står ju på elfas sida att den ger 15V när den är belastad, och det kommer den att vara. :/
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

Det beror ju på belastningen. En 15V-trafo ger 15V likriktad och glättad utspänning när den belastas med sin märkeffekt. Om den däremot belastas mindre, kommer utspänningen att bli högre.
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

56-103-40 2x15 VAC, 10VA
Dock förstår jag inte vad du ska med 2x333 mA till för att driva några OPs. Trafon blir onödigt dyr och stor.

>> Schnegelwerfer
Hur menar du då?

Ovanstående trafo ger explicit 2x15 VAC vid full last. Dock är snarare obelastad, 2×18,6 VAC, en bättre approximation för att driva några OPs.
Likrikning och glättning inklusive spänningsfall över dioder vid fullvågslikrikning:
18,6 VAC * sqrt(2) - 2*0,7 V = 24,9 VDC

24,7 VDC ger 9,9V headroom för regulatorerna för ±15 V ut eller 6,9 V headroom för ±18 V ut.

Edit: skriptfel
Senast redigerad av $tiff 14 juni 2005, 13:34:38, redigerad totalt 2 gånger.
CrilleE
Inlägg: 26
Blev medlem: 14 juni 2005, 02:38:15
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av CrilleE »

Ska kanske bygga ett helt försteg med en hel del aktiva filter sen, vill ha något att växa i. :)
Om en OP drar 20mA på båda spänningarna kan jag ju "bara" driva 16 st.

Har man aktiva filter till varje högtalarelement kan det mycket väl gå åt. :)

Tycker ändå inte trafon är så dyr, en hundring liksom...
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du ska ha den som nätagg för flera saker så faller mitt resonemang delvis då ag utgått från en väldigt låg belastning.

Hursomhelst, vid fullast (~666 mA):
15 * sqrt(2) - 2*0,9 = 19,4 VDC

--> 4,4 V headroom vid ±15 VDC ut.


Edit: Akronymer...
Senast redigerad av $tiff 14 juni 2005, 21:01:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer
Inlägg: 1863
Blev medlem: 8 november 2004, 13:46:56

Inlägg av Schnegelwerfer »

$tiff: Mitt inlägg var bara en allmän kommentar till Volnys inlägg. Jag ville bara klargöra att man inte kan förutsätta att en 15V-trafo alltid ger ut en högre spänning, utan att utspänningen är lastberoende.
Skriv svar