Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Ja, jag kan strypa den såklart. Men jag vill kunna styra flödet/förbrukningen m.a.p. kylbehov så då skulle jag behöva en mekanisk styrd ventil vilket känns stökigare än en frekvensare.

Jag kan köpa en ny poolpump Hayward SP2611XY163 trefas 0,9 kW (motoreffekt) för 4000 spänn. D230/Y400 enligt märkskylt i bild nedan. Om jag driver denna Y-kopplad med nuvarande frekvensare (230 V enfas in/230 V trefas ut) så borde jag väl belasta frekvensaren med 230/400*0,9 = 0,5 kW. Jag får ju inte ut maximalt flöde ur pumpen men det kanske räcker ändå eftersom nuvarande pump är på 0,69 kW och det verkar räcka.

Vad händer med varvtalet om man driver en D230/Y400-motor med Y230 V? Och vad händer med effekten om man ökar frekvensen? Jag antar att det inte är så smart att driva pumpen över märkvarvtalet men om det är så att varvtalet sjunker med lägre spänning kanske man kan kompensera med högre frekvens?

märkskylt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Repen »

Nu e jag ingen expert på detta med frekvensare och spänning men jag tror att du ska köra den D-kopplad och mata med 230V. Spänningen har inget med varvtalet att kör utan det är frekvensen som bestämmer varvtalet beroende på antalet poler i motorn. Nu ser jag inte exakta varvtalet på din pump men ser något på 28?? rpm vilket tyder på att det är en 2polig motor, vilket ger att 50 Hz puttar på 50 gg/sek på rotorn vilket ger ett teoretskt varv på 3000 rpm men rotorn släpar alltid så det blir något lägre,,, 2850? kanske.
Tror att någon kan kullkasta mina tankar ,,, eller konfirmera dom,,, :shock:
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag tror att jag tänkte så att om man D-kopplar så får man bara ut 1/3 av effekten. Men vafan, om jag ska tjacka den pumpen får jag väl också tjacka en frekvensare med 400 V ut. Det blir en dyr investering bara... Planen var att på billigast/enklast sätt testa att varvtalsstyra pumpen med de grejjer jag har men det verkar ju inte lira.

Repen skrev: 21 mars 2022, 05:34:24 En tanke : ... om du kan mäta förbrukningen så prova att strypa pumpen på trycksidan ...
Detta har jag gjort tidigare och det blev ingen märkbar nedgång i effekt. Bara för att vara säker gjorde jag nu ett nytt experiment och loggade datan. Ursäkta kass formatering och avsaknad av enheter. Det är värmesystemets totaleffekt i kW på Y-skalan. Värmepump + cirkulationspumpar drar en del så därför är grundnivån på ca 2,2 kW.

strypning.png
Stänger jag utloppsventilen helt går förbrukningen ner ca 0,15 kW. Öppnar jag ventilen lite (det finns ingen gradering på öppningen) så åker effekten direkt upp till närapå samma som om man har helt öppet. På slutet har jag stängt av sjövattenpumpen en stund så att man ser att den drar ca 0,6 kW. Slutsatsen är att strypning inte ger någon märkbar effektbesparing.

Jag kom på och implementerade en fullösning på fem minuter. Pumpen är kopplad till ett smart uttag som jag kan styra med min hemautomation. Jag gjorde helt enkelt en rutin så att pumpen går 5 min, står still 10 min, går 5 min, står still 10 min... Det verkar lira och nu sparade jag plötsligt ca 990 kr/månad! :bravo:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av limpan4all »

OM du spar så pass mycket så borde du titta på en Grundfoss varvtalsstyrd pump med egna sensorer, de är optimerade för energibesparing. Eller ha en högt monterad "catch-tank" dit den pumpar upp sedan självtryck genom värmepumpen.
MiaM
Inlägg: 9912
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av MiaM »

Som vanligt så kommer jag med ett par funderingar som landar nånstans mellan galen professor och faktiskt rimliga :wink:

Justerbar ventil bör ju enkelt gå att ordna med shuntmotor & co. Grejer som finns färdigt tillgängligt.

Annars för att få varierbart flöde så bör det väl gå att ha ett par olika pumpar parallellt, ihop med backventiler där så behövs. Bara att köra den pump som ger önskat flöde. Visserligen ett par fasta steg, men ändå.

Jag antar att inlopp och utlopp har vad man kan betrakta som samma tryck, varpå det enbart är flödesmotståndet i kretsen som behöver övervinnas. Ett sätt att spara energi är väl att göra allt som går för att minska flödesmotståndet. Vet inte hur svårt/lätt det kan vara att t.ex. göra en värmeväxlare som låter vattnet flöda lättare, men eventuellt flödesmotstånd i rör osv kan kanske minskas. Kanske inte mycket att göra där?

Om problemet är att få bra verkningsgrad på en pump som regleras ner så kan man, med viss energiförlust, kanske köra ett hydrofor/hydropress-system och låta pumpen köra on-off i den takt som behövs för att hålla flödet. Gissningsvis behövs det alltför stor hydropress (eller hydrofortank), så i praktiken är det kanske ingen vidare idé.

Har inte särskilt bra koll på olika pumpars egenskaper, specifikt verkningsgrad, men tycker att 4kkr låter mycket för en pump med motor på 0,9kW. En jetpump med ungefär den motoreffekten och med trefasmotor går väl på kanske 1500 eller liknande från Rinkaby Rör (gissat pris baserat på magkänsla att det säkert ökat sen jag sist kollade vilket var halvmånga år sen). Dessa kanske är olämpliga dock, eller?
Repen
Inlägg: 213
Blev medlem: 6 januari 2009, 20:11:31
Ort: Kvidinge

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Repen »

En jetpump för tappvatten är gjord för att ge en tryckstegring och är inte bra för att ge ett högt flöde
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Precis som repen skriver så är det ju högt flöde jag vill åt och då är en poolpump det enda till "rimligt" pris som jag hittat. Vidare måste pumpen vara gjord för att gå 24/7/365 vilket poolpumpar är i större utsträckning än t.ex. jetpumpar. Tryckfallet är i princip bara flödesförlusterna i systemet då inlopp sitter i princip i samma höjd som utlopp. Vanliga cirkulationspumpar är bara att glömma med de här flödena. Vid 0,5 *C i vattnet behöver jag ett flöde kring 8 m^3/h ~ 130 l/min ~ 2 l/s. Vid 10 *C i vattnet behöver jag dock bara 0,4 m^3/h.

Flera pumpar har jag oxå tänkt på! Kanske räcker det med en pump för vår-sommar-höst och en för vintern. Det känns ju dock snajsigast om man kan få till det med en pump som går att styra (och har bra verkningsgrad över hela registret).

När det gäller att minska motståndet så har jag gjort vad jag kan (nåväl, inte allt). Det är genomgående 2"-slang, tubvärmeväxlare istället för plattvärmeväxlare och så få strypningar som möjligt. Bottenventilerna, pumpen och VVX har alla 2" eller mindre och det är kanske 2,5 m slang så det känns inte som att det finns så mycket att vinna på att gå upp i slangdimension.

Jag funderar starkt på att bryta ner denna tråd i några olika subprojekt. Det blir lätt stökigt att följa när vitt skilda ämnen behandlas i en 70+ inlägg lång tråd. Just nu har jag tre olika projekt som jag tror att EF kan tycka vara kul att diskutera: Elsystem i stort med isolertrafo och generator etc, solpanelsprojekt med inverter och batteribank samt detta värmepumpsprojekt. Hur låter det?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Om du har 2 pumpar:
Lilla pumpen 0,2 kW
Stora pumpen 0,4 kW

Så kör du lilla pumpen vid lågt behov, stora pumpen vid lite större behov.
När det är jättekallt kör du båda pumparna tillsammans.

Troligen räcker det väldigt långt. Sen går det ju köra den ena pumpen lite on/off med.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Mindmapper »

Har nyss läst igenom större delen av tråden. Tidigare har jag inte tänkt att ett båtprojekt var något av intresse. Fast det är faktiskt riktigt intressant.
Tycker att ska du bryta upp tråden, så gör det i två trådar, elsystemen har mycket gemensamt och värmepumpsprojektet.

Visst är det händigt med en pump att styra varvtalet på. Tänk då på att om du sänker varvtalet så går en motor med inbyggd fläkt för kylning varmare.
Det kan man åtgärda med en separat fläkt som kyler när det behövs. Inte så krångligt, fast det blir en pryl till.

Lösningen med två pumpar är nog det vettigaste, tillsammans med tidstyrning bör man få det energisnålaste systemet.
En annan tanke är en DC-motor med varvtalsreglering. Har inte riktigt koll på lite större DC-motorer (ca1kW). Fast bra många 100W styr man enkelt med PWM. Eftersom du har batterier så är det väl bra att dessa får lite motion?
Borde bli en billigare lösning än en trefas asynkronmotor med frekvensomriktare. Det är ju den normala lösningen som normalt tagit över för de lite större motorerna. Fast tittar man lite på vad som hänt så har DC motorn kommit tillbaka lite i form av EC-motorer som ju är en form av BLDC-motor som används i ventilationsanläggningar. Tycker att dessa borde fungera även som pumpmotor. Frågan är väl om startmomentet räcker. I övrigt borde de vara idealiska, inbyggd reglering och energiförbrukning och värmeutveckling minskar med varvtal. Intressant att höra om någon har koll på om det är ekonomiskt och tekniskt vettigt!
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Jag har fundeat på DC-motor eller BLDC eller liknande också. Problemet är att det ju inte går att köpa någon färdig pump och då måste jag bygga om en själv. Det är ju kul att bygga saker men jag har faktiskt inte tid just nu.

Kan man köra en enfasmotor på en stegtrafo? T.ex. denna från ELFA.

Edit: Jag övervakar/styr VP-anläggningen med en Controllino så jag kan ju då använda reläutgångarna på den för att välja lindning på trafon.
Akai
Inlägg: 1345
Blev medlem: 21 oktober 2016, 21:14:49
Ort: Västmanland, Norra

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av Akai »

Det är ju så man gör på ventilationsfläktar, de vi har på jobbet är enfas och drivs med transformator med flera tapp för att reglera hastigheten. Dock känns det som att motorerna förlorar mycket av startmomentet.

Har du tillgång till en vridtransformator går det ju att simulera.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av mrfrenzy »

Om du vill ha något färdigt så har ju Grundfos pumpar med inbyggd frekvensomformare, det finns både enfas och trefas.
Den modell jag jobbat med kan nästan gå ned till 0rpm.

Här är ett exempel på enfas 0,55kw, den har ju en tank som du inte behöver men tänker på samma pumpserie:
https://www.bevattningsteknik.se/katalo ... 3903-0-30/

Om du har en bra vvs-are kan de beställa exakt den modell du behöver och det kanske kan bli lite billigare.

En sådan pump kan du styra med 0-10V eller 4-20mA. Lämpligen kan du då ha två tempgivare, låt varvtalet justeras så utgående vatten från pannan är ca 5 grader kallare än inkommande vatten.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Ja, fläktar brukar man ju styra med trafo. Te.x:
Bild

Frågan är hur en centrifugalpump reagerar på att köras på lägre spänning.

Grundfospumpen är säkert bra, men det är för lågt flöde (och onödigt högt tryck). Som tidigare påpekats så är det lågt tryck och högt flöde som behövs.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Eftersom pumptillverkarna/poolbutiker etc inte säljer stegtrafos för att styra pumparna så antar jag att det är en dålig ide.

Jag hittade en sån här liten frekvensare som är gjord just för poolpumpar:

Bild

Mer info med manual och lite testprotokoll finns här: https://www.welldana.se/frekvensomrikta ... 1-kwh.html

I manualen står detta om vilka motorer den kan hantera:
motor.png
Jag beställde en sån för 3300 spänn. Om jag kör pumpen på kvartsfart med den framöver så har jag nog tjänat in det utlägget innan sommaren.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Projekt Stor-Erik, renovering av ångbogserbåt

Inlägg av gunne »

Den frekvensaren funkar ypperligt!

Jag kopplade in den och ställde ner hastigheten till lägsta möjliga standardinställningen som jag tror var 1400 varv/min. Tyst och fin gång. Effekten sjönk från ca 600 W till 88 W men prestandan från värmepumpen är oförändrad.
Skriv svar