Sida 1 av 6
Motorbyggegerillan
Postat: 7 november 2011, 23:06:56
av Thorped
Hej på er allihopa!
Som ni alla säkert har sett diskuteras det en del om motorval i Segway-tråden. Omröstningen pågår och det lutar åt att det blir köpta motorer istället för byggda.
Dock är vi en utbrytargrupp som hemskt gärna skulle vilja utveckla egna Borstlösa DC-motorer, till att börja med i form av nav-motorer.
Meningen är att denna tråd ska fungera som en samlingsplats för idéer och tankar som kan bidra för att få en så optimal motor som möjligt.
Här är en intressant video:
http://www.youtube.com/watch?v=PXI5d0Aws0Y
Diskutera på bara!
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 9 november 2011, 07:21:17
av Walle
Den här tråden missade jag! Men nu är jag här!
Jag Måste börja med att läsa på en hel del teori om BLDC, för jag antar att det är BLDC vi fortfarande är inne på?
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 9 november 2011, 07:54:09
av Electricguy
Vlika hemska svullna LiPo batterier han har...

Re: Motorbyggegerillan
Postat: 9 november 2011, 14:15:15
av LHelge
Walle:
Denna application note från Microchip kan vara en bra början. Den går inte speciellt djupt men innehåller det viktigaste. Utöver det kan jag rekommendera en bok vi hade som kursbok i någon elmotorkurs:
Electric Motors and Drives: Fundamentals, Types and Applications
Inte jättemodern, men går igenom grunderna ganska bra. Om jag inte minns fel så saknas det lite nyare grejer i den som sintrade statorkärnor, claw-pole motorer och andra spejsade grejer.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 9 november 2011, 17:34:49
av blueint
Precision på metalldelar, precisionslindningar och bra lager kommer nog att behövas.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 9 november 2011, 19:41:45
av Walle
LHelge: Tackar för de länkarna!
blueint: Ja, precision är alltid bra!

Kollar man på videon i första inlägget verkar det dock inte vara så grymt känsligt med lindningarna, de ser rätt taffligt lindade ut. De kinesiska BLDC-motorer som vi använder i en produkt på jobbet är också väldigt "slarvigt" lindade. Dock, för att få hög "power density" (eller vad det nu heter) så vill man absolut ha vällindade lindningar. För absolut högsta "power density" har jag läst att man har en hel del att tjäna på att linda med kvadratisk koppartråd (mindre luft i lindningarna). Dock har jag ingen aning om var man får tag i lackad kvadratisk koppartråd..
Min tanke för fräsning av statorlameller är att man gör en sandwich av ett hundratal plåtar mellan ett par aluminiumplåtar (för att undvika att de tunna plåtarna viks upp). Att använda en fräs med spiraler åt båda hållen kan nog också vara önskvärt för att minska på de "lyftande" krafterna. Optimalt hade såklart vara att laserskära plåtarna, men där betalar man per mm skuret, och då drar nog priset iväg något helt fantastiskt mycket. Det skulle inte alls förvåna mig om man får betala 10-20 kr
per lamell, och ska man då ha 50-100 stycken i varje motor så blir det helt ohållbart.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 00:45:28
av blueint
Skulle man kunna CNC fräsa hela statorn i ETT stycke?
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 01:02:38
av Thorped
Det skulle nog gå att göra i ett stycke men jag vet inte om man hade tjänat så mycket tid/pengar på det. Dock skulle det ju bli stabilare.
Vattenskärning skulle inte funka?
Vad har ni tänk att statorn ska vara gjord ut av? Gjutjärn lär nämligen vara det bästa om inte jag minns helt fel.
Edit: Lackad kvadratisk koppartråd:
http://www.google.se/search?hl=sv&sourc ... h=638&bs=1
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 01:20:27
av blueint
Min tanke var mer att fräsa ut hela motorn? en stadig robotarm borde kunna hantera det.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 07:58:02
av Walle
Problemet är förlusterna på grund av virvelströmmar. Det är anledningen till att man bygger motorer av tunna lameller.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 08:06:22
av LHelge
Japp, gjutjärn är en dålig idé. Antingen tunna lackade lameller som är elektriskt isolerade från varandra eller lackat sammanpressat järnpulver där varje korn är elektriskt isolerat.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 08:09:15
av Walle
Nog för att vi precis har tagit vår lilla kantpress (80 ton bara) i bruk, men sintring får vi nog lämna därhän

Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 10:06:51
av Thorped
LHelge skrev:Japp, gjutjärn är en dålig idé. Antingen tunna lackade lameller som är elektriskt isolerade från varandra eller lackat sammanpressat järnpulver där varje korn är elektriskt isolerat.
Men det bör vara järn? eller går det lika bra med plast?

Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 10:29:50
av Meduza
Bör vara järn.
Re: Motorbyggegerillan
Postat: 10 november 2011, 10:42:48
av LHelge
Kom på att detta gjorts tidigare här:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =3&t=38507
Nu kanske inte en "coreless axial flux BLDC" är förstavalet här, men lite inspiration skadar aldrig.