Lite om el i järnvägsvagnar
Postat: 15 oktober 2011, 20:45:48
Jag sprang på den här tråden http://elektronikforumet.com/forum/view ... rnv%C3%A4g
Så bjuder på lite dåliga bilder om ungefär hur det fungerar på gamla lokdragna tåg från 40 talet och fram till X2000 nyare motorvagnståg fungerar det annorlunda på.
Här nere beskriver vi hur det fungerar på en vanlig B7 vagn från SJ.
I den stora svarta kabeln (kallas tågvärmekabel för i början användes den bara till värme) Får vi 1000 volt 16 2/3 Hz från loket.
Tågvärmen går i högspänningslådan längst till höger som inehåller en huvudströmställare och en huvudsäkring på 1000volt 100ampere.
I mitten sitter säkringar från transformatorns säkringar för sekundärsidan.
Och längst till vänster har vi tågvärmetransformatorn som ger ut 340,220,205,180,130,30 och 24 volt. (Varierar i olika vagnar)
Då går vi upp i vagnen och öppnar ett skåp och där finner vi det här.
Överst har vi diverse kontroll lampor för att se om alla spänningar finns och en ampere mätare.
Under det finner vi likriktaren/batterieladdaren för batterierna som sitter under vagnen.
Under likriktaren finner vi en DC/DC omvandlare som ger ut 24 volt till vagnen.
Underst sitter en DC/AC omvandlare som ger ut 220volt 50hz som matar vägguttagen i vagnen.
Alla fläktar som sitter uppe i taket går på 16 2/3 hz så 50hz går bara till el utagen.
Det där är grunden och skiljer sig inte mycket mellan olika vagnar sen är värmen, ventilation, dörrstyrning, vacuum toalettsystem några egna historier som jag kan visa om intresse råkar finnas.
Så bjuder på lite dåliga bilder om ungefär hur det fungerar på gamla lokdragna tåg från 40 talet och fram till X2000 nyare motorvagnståg fungerar det annorlunda på.
Här nere beskriver vi hur det fungerar på en vanlig B7 vagn från SJ.
I den stora svarta kabeln (kallas tågvärmekabel för i början användes den bara till värme) Får vi 1000 volt 16 2/3 Hz från loket.
Tågvärmen går i högspänningslådan längst till höger som inehåller en huvudströmställare och en huvudsäkring på 1000volt 100ampere.
I mitten sitter säkringar från transformatorns säkringar för sekundärsidan.
Och längst till vänster har vi tågvärmetransformatorn som ger ut 340,220,205,180,130,30 och 24 volt. (Varierar i olika vagnar)
Då går vi upp i vagnen och öppnar ett skåp och där finner vi det här.
Överst har vi diverse kontroll lampor för att se om alla spänningar finns och en ampere mätare.
Under det finner vi likriktaren/batterieladdaren för batterierna som sitter under vagnen.
Under likriktaren finner vi en DC/DC omvandlare som ger ut 24 volt till vagnen.
Underst sitter en DC/AC omvandlare som ger ut 220volt 50hz som matar vägguttagen i vagnen.
Alla fläktar som sitter uppe i taket går på 16 2/3 hz så 50hz går bara till el utagen.
Det där är grunden och skiljer sig inte mycket mellan olika vagnar sen är värmen, ventilation, dörrstyrning, vacuum toalettsystem några egna historier som jag kan visa om intresse råkar finnas.