Pelletsövervakning.. igen... (BILD sida 3 och 5)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Pelletsövervakning.. igen... (BILD sida 3 och 5)

Inlägg av Variosboy »

Ja, det här projektet (eller rättare sagt ideerna kring det) kommer nog aldrig att sluta mala i huvudet, så nu får det blir någon slags ordning på det!

Har tänkt mig detta:

En enhet vid pannan "läser in":
-Panntemperatur
-Status på pelletsbrännaren (de tre lysdioderna på brännaren + larmutgången)
-Pelletsförrådets status (mängd kvar)

En enhet i hallen pressenterar ovanstående på en 4x20 LCD.

Har väl i princip det mesta klart för mig sånär som på att jag inte riktigt är på det klara med hur jag ska få fram återstående mängd pellets i förrådet..

Första tanken är att sätta på någon form av tidmätare på motorn på skruven opch under någon månad eller två få ut ett ungefärligt värde på hur länge skruven ska gå för att tömma förrådet..
Tror att den noggranheten duger åt mig..

Men, vad ska man ta å mäta med tro!? Motorn går på 230V..
Tänkte först bara ta en vanlig timer å sätta mellan, sen nollställa "klockan" på den, men då får jag ju inte bättre noggranhet än 15 minuter..

Alla tips och ideer är såklart välkommna!

EDIT: Rubrik ändrad. 2012-03-20
Senast redigerad av Variosboy 20 mars 2012, 13:01:50, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Pelletsövervakning.. igen...

Inlägg av Icecap »

Hå hå, ja ja... Har precis lagt sista handen på SMS-kommunikation med brännaren... Alla kommandon i klartext, status och larm likaså. :D

Nåväl: panntemperatur är ju bara en sensor av något slag, den ordar vi inte om. De 3 lampor likaså.

Sedan var det mätning av pelletsåtgång. "Standard" är att ha t.ex. en cykeldator och sedan ha en magnet på motorn som då ger en puls per varv. Ett varv motsvarar då (i teorin) en viss volym pellets vilket motsvarar en viss vikt när man lägger in densiteten som ju varierar lite från pall till pall och mer mellan tillverkarna.

Detta mätsätt kan dock ge problem om motorn fjädrar tillbaka för varje matning, detta problem är ganska känd på de brännare som doserar med skruven från förrådet och ganska okänd på dom med internt doseringsförråd. Det går dock att lösa med lite klurighet.

Man kan ju även räkna antal 230V halvvågor medelst en optokopplare och lite småkrafs, man har dock ingen garanti för att motorn faktisk kör under den tiden eller hur "långt" den kör, om matningen går trögt eller lätt har stor påverkan på mätresultaten.
svanted

Inlägg av svanted »

hur är förrådet byggt? går det kanske att sätta en lastcell i botten och väga det?
eller kanske en ultraljudsavståndsmätare i toppen som mäter avståndet ner till pelletarna.
om det inte behöver vara steglöst...
3 st induktiva givare på 3 nivåer genom sidväggen.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Induktiva fungerar inte, kapacitiva gör däremot.
Användarvisningsbild
6502
Kontakt:

Inlägg av 6502 »

Ställ förrådet på lastceller och mät hur mycket skiten väger, alternativt mät djupet i förrådet med en ultraljudssensor eller nått annat bra sätt. Jag kör själv med en ultraljudssensor men det var inte helt enkelt att få det tillförlitligt.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Tack för många och bra svar.

Av kostnadsskäl är inte lastceller intressant..
Det är inte heller en av dom funktioner som har högst prio, därför kommer jag att nöja mig med att ta in drifttiden på skruven.
Det räcker helt klart för att räkna ut ungefär hur mycket som finns kvar.

Det jag vill ha tips på är hur man enklast mäter tiden som 230V uttaget som skruven är kopplad till är aktivt! Alltså någonting man kan sätta parallellt med skruven och som mäter hur länge den gått mellan det att man fyllt tills dess det är tomt.
Mäter man från fullt till tomt ett antal gånger så får man ett fullt tillräckligt riktvärde för statusen..
Mer noga än så behöver jag inte.. Jag vill på min display bara få en hint om det är 10%, 20%, 30% eller så kvar..
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Du kan ju göra som jag har på min acctanksövervakning (kolla signaturen samt sid5) bara en kabel lindad runt utsidan på matarkabeln till motorn då slipper du röra 230v helt. Du kan använda nästan vilken CMOS-krets som helst som "ingång". Dock krävs lite filtrering iom att signalen svänger med 50Hz.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ta en optokopplare, t.ex. PC817 eller annan normal typ.
Ta en likriktarbrygga som tål 230Vac in, det är inte strömmarna som är viktiga.
Ta en zener-diod på kanske 27V eller så, inte kritisk.
Ta 2 st motstånd på ung. 150k (RA & RB)

Likrikta 230Vac till motorn med bryggan. - från bryggan kopplar du till katoden på optokopplaren. Koppla även till RA1(pinne 1) där.
+ från bryggan kopplar du till katoden på zenerdioden.
Anoden på zenerdioden kopplar du dels till RA2 och dels till RB1.
RB2 kopplar du till anoden på optokopplaren.

På fotomottagaresidan av optokopplaren får du nu en puls för varje halvvåg som doseringsmotorn får, dessa kan du räkna i vanlig ordning.

Det blir stora tal men det är enkelt att fixa en initial version som kan skalas om i ett senare skede när du vet på ett ungefär hur många pulser som motsvarar t.ex. 1m³ eller så.
Användarvisningsbild
Variosboy

Inlägg av Variosboy »

Perfekt Icecap! Tack tack

Mer beskrivande än så kan det knappast bli!
Som du säger blir det ju ganska stora tal, men det är ju strunt samma.
sorry

Inlägg av sorry »

Varför inte fixa nån form av kamera övervakning ? Vet inte nog tekniskt .
Men ger en ökad trygghet inbyggt i systemet .

Har varit med om att flisen har hängt sig i fickan och det har tjyvluftat via skruven och elden har gått in i fickan och tänt flisen där . Inte vidare kul .
Ska normalt inte vara problem med tempvakter och sprinkler system som fungerar men en avkännare kan ju sluta fungera .

För att kolla nivån då behövs ju bara några målade linjer på insidan av fickan så vet man ju vad som är kvar .
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu är det inte flis men pellets det gäller. Pelletsbrännare ska ha ett antal steg som blockerar "bakvägen" för elden.

Dessutom har pellets en kraftig benägenhet att inte sjunka ner lugnt o fint men istället bilda tratt vid utmatningspunkten så nivåövervakning är tveksamt - tyvärr.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Är det vikt eller volym som är viktigast för att räkna ut hur lång tid innan man måste fylla på?

Tänkte att man kunde mäta volym med någon "scanner" av något slag. T.ex laseravståndsmätare, eller ultraljud. Medan vikt kan fås med lastceller?

Man kanske t.om kan sätta en lastsensor i matarrörets upphängning?
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Variosboy skrev: Av kostnadsskäl är inte lastceller intressant..
.
Var det inte någon annan forumist som använde sig av lastceller från en billig badrumsvåg i något projekt?

Edit: Länk http://simong.se/projekt/digital-scale/
svanted

Inlägg av svanted »

Variosboy skrev:Tack för många och bra svar.

Av kostnadsskäl är inte lastceller intressant..
Det är inte heller en av dom funktioner som har högst prio, därför kommer jag att nöja mig med att ta in drifttiden på skruven.
Det räcker helt klart för att räkna ut ungefär hur mycket som finns kvar.

Det jag vill ha tips på är hur man enklast mäter tiden som 230V uttaget som skruven är kopplad till är aktivt! Alltså någonting man kan sätta parallellt med skruven och som mäter hur länge den gått mellan det att man fyllt tills dess det är tomt.
Mäter man från fullt till tomt ett antal gånger så får man ett fullt tillräckligt riktvärde för statusen..
Mer noga än så behöver jag inte.. Jag vill på min display bara få en hint om det är 10%, 20%, 30% eller så kvar..

sätt en lång gängad stång i förlängningen på skruven med en röd mutter på och en pinne som ligger mot en stopp med en skala på...
när du fyllt som skruvar du ut den(eller in) sen flyttar sig muttern allteftersom skruven snurrar....
blir det för många varv så sätt dit två små kugghjul som växlar ner...
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Hur mycket väger förrådet som mest och minst?

Om en badrumsvåg inte klarar vikten så kanske det går att göra nån smart hävstångskonstruktion som "utväxling"? En badrumsvåg rör ju sig bara några millimeter mellan max/min så det behövs ju inget större utrymme.

En variant på att mäta 230V on/off är att helt enkelt mata en väggvårta av gamla tunga modellen som ger AC, då får du en lämplig ofarlig och klenare växelspänning ut att mäta på.

Om du vill ha nåt "basic" i stil med din timer-idé så kan du kanske lyckas hitta nån 230V-driven mekanisk klocka på nån loppis. Jag har en sån klocka men den har pajat...
Skriv svar