Modifiering av massageapparat

Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Swech »

Aldrig hört "passar som picken i Greta" ?
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

Icecap skrev:Spänningen över backströmdioden borde vara ganska konstant med tanke på diodens olinjära egenskaper men kanske något jag ska kolla på.
Någon bättre metod?
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Purre »

Hmm Hitachi har ju en modell som är känd inom alla möjliga områden. Hitachi® Magic Wand™ HV-250R är namnet på den iaf och har väl funnits i över 30 år. Den finns dock bara som 110V modell men finns omvandlare som löser det problemet. Dock var det inte det jag tänkte på. Den har två fasta lägen men finns även en hastighetskontrollsdosa att köpa till som då är steglös mha en liten ratt. Men visst det innebär en extra dosa och lite mer kablar att ha koll på.

Här går den bland annat att hitta: http://www.hitachimagicwands.net/wand-s ... 52-379.php
Hyffsat säker sida att gå in på från jobb eller med annat folk i bakgrunden. Inget naket men en video med en tjej i bara underkläder (videon ligger på youtube) och i toppen på sidan en tjej som ser lagom pilsk ut :P
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Nerre: Aha, du med! Då förstår jag. Finns ju även Nemi där...

Purre: ser man på, det är alltså ett känd problem. Nåja, min lösning är bättre och mycket billigare ;-) Nätdelen är i övrigt en 90-240V adapter.

blueint: jag ser inget behov av att ha stabil hastighet på motorn, det kanske rent av motverkar själva behovet, jag skulle iaf. tro det med tanke på min erfarenhet med detta. I vissa sammanhang är det en psykologisk fördel av att den sjunker i hastighet när den appliceras på kroppen, det "känns" helt enkelt mer.
Senast redigerad av Icecap 5 oktober 2011, 15:35:34, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Purre »

Ja med en hastighet på 5000 eller 6000 rpm som är de två fasta lägena att välja på så är det ett problem. Visst till muskler är det väl en sak men till det sexuella planet går det nog lite för fort för tjejerna misstänker jag :P
Sen finns det ju dom som bara vill köpa the real deal när det kommer till Magic Wand och ja då får man rätta sig efter marknaden misstänker jag. Visst lär väl gå att bygga om originalet också om man vill det. Ingenting är omöjligt heter det ju.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

Purre skrev:Den finns dock bara som 110V modell men finns omvandlare som löser det problemet. Dock var det inte det jag tänkte på. Den har två fasta lägen men finns även en hastighetskontrollsdosa att köpa till som då är steglös mha en liten ratt. Men visst det innebär en extra dosa och lite mer kablar att ha koll på.
(*)

Kontrollern verkar vara ett fasvinkelregulator, dvs sådan som klipper på sinusvåg olika mycket mycket och skräpar ner med radiostörningar.

Detta sammantaget med att apparaten går på 110 V, och att knappen är begränsad till två lägen skulle man kunna lösa genom att som trådskaparen riva ut innanmätet och montera in en egen kontroller. Spänningen som motorn kräver kan dock bli ett problem tillsammans med ev elsäkerhet. I det avseendet är apparaten i första inlägget bättre eftersom det inte blir elfara om det går snett.

VFD eller PWM reglering skulle vara att föredra alla gånger framför fasvinkelreglering. Vad som är optimalt beror dock på den okända motortypen.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Purre »

BTA26-600B (25A triac) sitter i den lilla hastighetslådan som finns på sidan. Som då troligen används för att styra hastigheten steglöst.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30012
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av MadModder »

Hmm... Den där magic wand har jag sett förut (den i demovideon på deras sida med hon i rosa bikini :p ). Jag känner dock ingen som äger en sådan. Massageapparaten alltså... :D
Användarvisningsbild
polmanswe
Inlägg: 670
Blev medlem: 18 augusti 2011, 20:00:57
Ort: Uppsala / Hargshamn

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av polmanswe »

Hmmm. Pwm styrning från up och 2 knappar för + och - (fanns ju redan). Om NI vill bluetooth kontrollerad för lite mer spänning i livet :oops:
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

"Om NI vill bluetooth kontrollerad för lite mer spänning i livet" den får du förklara?
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av labmaster »

polmanswe kanske menar ...för mer tillfredsställelse i livet :) .
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Nerre »

Just en sån där maskin är väl inte så kul att fjärrstyra, men annars tänker ju jag på scenen med det fjärrstyrda ägget i Short Bus.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Mizzarrogh »

Nå, med tillräckligt mycket kablar och blänkande metall utskott går den nog hem hos vissa utan problem (särskillt om du lägger till en vacumpump... ja, för att styra ventiler och sådant förstås så man slipper ha elström så nära menar jag... *ehum*)...

Uppriktigt sagt, en polare tog strupgrepp och satte ett knä halvhårt i kors ryggen på skämt, tror aldrig jag känt mig så avspänd och relativt fri från värk i ryggen på flera veckor så man skall inte underskatta vikten av bra massage. :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Mizzarrogh: Kan bara hålla helt med! Då jag var klar med min tjejkompis senast påstod hon sig vara mycket avslappnad och att alla spänningarna hade släppt helt. Jag har turen att hon har tillåtit mig att göra med henne vad jag vill så jag testar lite olika massagegrepp och sätt. Jag lär mig mycket av det och hon mår bra av det också, helt enkelt en win - win situation.
Skriv svar