Modifiering av massageapparat

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Såja såja, jag vet nog vad du tänker på! Snuskhummer! Nej, här menas ett riktigt massageapparat! Typ ömma muskler osv.
100_2421.jpg
Nåväl, jag inhandlade ett sådan för ett par veckor sedan och testade det på en kvinnlig nära bekant. :vissla: (och den får ni tolka som ni vill!)

Hon gillade den men tyckte att vibrationerna var ganska våldsamma. Det fanns två lägen på den och de kan väl sammanfattas till:
1: för kraftig.
2: åt helvete för kraftig.
Och då hade jag redan sänkt hastigheten på det låga nivå medelst ytterligare ett par dioder (var två till att börja med).

Nåväl, jag insåg av hennes reaktioner att apparaten har potential men behövde en annan styrning. Hittade en gammal skruttradio med ett potentiometer man rullar med tummen, funderade på att fixa en PWM-styrning med det och ritade lite schema osv.

Men - skulle jag fibbla kunde jag väl likaväl ta i ordentligt! I en PIC-processor finns det ju en PWM-grej, med rätt PIC finns det intern oscillator och jag hade 3 st samplade PIC18F1320 liggande - så varför inte? Funderade lite på knappar och hittade ett 4-knappers folie t-bord som jag ansåg borde fungera bra till detta.

Laddade hem senaste MPLAB och bad om att installera C också och började skriva lite program. C-kompilern klagade över någon jävla registreringsfil som var fel o skit så för att fixa en quick-and-dirty lösning tankade jag hem MikroC i evalueringsversionen, den fick duga!

Slet fram min PICKit2 och lödde en del ledningar på kretsen, hittade en BUZ 20 till att driva motorn (12V, max. 800mA från nätdelen) och kopplade en sladdklump som i teorin skulle fungera. Lödde på pinnar till folie t-bordet (6 pinnar) samt pinnar att jacka i PICKit2'an. Lade in en 7805 med lite diod och avkoppling osv. och *tadaaaa*, hårdvaran var klar - i teorin!
100_2424.jpg
Knapp-panelen fick jag dels fylla igen med epoxi och dels slipa rimlig plan för att t-bordet skulle sitta på plats, den skära färg är plasten under metalliseringen och den ska målas svart ikväll då jag råkar ha svart hemma.

Sedan började jag programmera och efter en del tråklande och läsande i datablad fick jag startat en timer-interrupt och sparkat liv i PWM-funktionen. Det strulade en del med internoscillatorn men efter att ha ställd rätt register i rätt läge var den igång på allvar. 8MHz räcker och bliver över men det ger en lagom PWM-frekvens som är över hörbart och 8 bitars upplösning.

Sedan kom problemet: hur skulle jag styra den? Eller rättare: vad skulle den kunde göra?

Att hastigheten skulle kunde ändras gav direkt att en knapp blev '+' och en annan '-'. Vis av erfarenhet skulle dessa två knappar även vara autorepeterande, först en paus på 0,5 sekund, sedan 10 klick/sekund.

Sedan var det två knappar över... och det går ju bara inte!!! Efter en del tänkande kom jag på att ena knappen kunde vara en 'A/B' väljare, alltså att man har 2 hastigheter som kan ställas individuellt och då kan man växla mellan dom med den knapp! Då kan man ställa lagom hastighet till detta område och det andra område och då enkelt växla. Båda hastigheter ställs till 0% vid uppstart, då släpper man att den hoppar runt när man kopplar in den. Jag antar att den ena hastighet kommer att vara 0% som oftast, då kan man stoppa och starta med den knapp.

Sedan kom jag på att sista knappen kunde vara en "slump"-funktion! Hastigheten varierar 0-12,5% på ett "slumpmässigt" sätt och kör i den valda hastighet en viss tid, dock minst 3 sekunder. Tiden är också "slumpmässig" från minsta tiden (3 sek) och mellan 0-3 sekunder till det. Man kan ställa grundhastigheten med '+' & '-' knapparna och kan ställa grundtiden i varje nivå på samma sätt, då ska man dock hålla inne två knappar. De inställningar man gör i detta läge sparas automatisk i EEPROM 3 sekunder efter senaste ändringen av endera och de laddas såklart in vid uppstart.

Nu har jag testat den igen på min kvinnliga bekanta och den fick med beröm godkänd! Hon har en del värk (sannolikt reumatism) och efteråt, då den hade gjort sitt jobb, var hon avslappnad och lugn och mådde riktigt bra.

Nu funderar jag på att rita ett litet kretskort till detta, det räcker med en PIC i en SO-8 kapsel och lite annat småkrafs, det svåra blir hur man ska fixa knapparna då det t-bord jag använde är utgått ur produktion sedan en del år. Funderar på att placera 4 st brytare i kanten av kortet och borra 4 hål efter att ha fyllt hålet med epoxi.

Ja, det var alltså mitt helgprojekt, jag borde istället ha svetsat avgasröret på bilen men det regnade...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av labmaster »

Ja det var ju ett typiskt projekt att starta när det regnar och man inte har något annat för sig. Men varför styra massageapparten med knappar?

Du skulle kunna koppla till en mikrofon med en liten förstärkare och skicka in signalen på a/d-porten så kan du styra hastigheten genom att mäta andningsfrekvensen eller stönet från den som blir masserad av apparaten.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

"stönet"??? Undrar på vilka tankar som rör sig i ditt huvud då :oops:

Men det hade nog inte varit möjligt med tanka på att den vibrerar ganska mycket. Och att mäta utanför enheten skulle betyda en del ledningar o skit - som ju gärna vill trassla in sig om man inte ligger helt still. Men tanken är bra...
labmaster
Inlägg: 2919
Blev medlem: 5 april 2011, 01:10:25

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av labmaster »

Det finns väl bara två tankar som kan existera i samband med att någon presenterar ett projekt med en massageapparat. Antingen är det sexuella tankar eller så är det rent medicinska.

Det är inte helt ovanligt att patienten stönar lite när denne blir masserad och tycker att det gör gott i ömma muskler. Oavsett tankar så skulle det alltså vara möjligt att styra med en mikrofon.

I utgångspunkten medicinska tankar så tror jag inte att patienten rör sig så mycket emedan min erfarenhet från det andra perspektivet mycket väl kan vara ett hinder med en extra sladd att hålla reda på.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Hmmm... nu du säger det kan jag se att det kan finnas fler användningsområden än att ta hand om ömma muskler :humm: Den tanke hade jag inte tänkt :vissla:

Och ja, jag kan förstå vad du menar men stönande varierar väl efter "offret" så det blir en inställning för varje person skulle jag tro.

Och med rörelse kan det ju vara den som masserar som behöver röra sig runt den som masseras.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

@labmaster, För mycket av det goda så reglerar den ner hastigheten? ;)

Om jag kopplat det hela rätt så drivs den av 12V 800mA DC ?, ser lite farligt ut annars. Hur är det med back-EMF?, hanterar den att gå ner i hastighet utan att stanna eller tappa kraft?

Lite motsägelsefult också med diodreglering och DC från nätagget?, kanske motorn ska ha AC inte DC?
Vad gjorde knapparna innan modifikationen?
Hur ser apparaten ut i den mekaniska delen?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

blueint: motorn är en vanlig kolad DC-motor. Med den förra kopplingen var det en omkopplare med 3 lägen:
0: Av.
1: "Låg" hastighet medelst 2 dioder i serie med spänningsmatningen. Där kopplade jag först in 2 extra dioder.
2: Full patte, direktkopplat.
Jag har såklart tagit bort originalknappen och även rensat bort plastbitarna som höll den, t-bordet jag har monterat är synnerligt icke-originalt.

Nätdelen (original) är en 12Vdc 800mA primärswitchad väggvårta.

Då motorn driver runt en offcentrerat vikt är det en del belastning på den, back-EMF tas om hand av en vanlig diod (hittade ingen shottky men det kommer). Hastigheten är inte konstant vid varierande koppling mot kroppen men då den inte behöver vara det har det ingen betydelse.

Originala ingående komponenter var:
* Motor.
* Brytare, 3 lägen.
* DC-jack.
* 2 st dioder (1N4001) för att sänka spänningen lite vid "lågfart".

När den kör full fart blir fingrarna avdomnade inom mycket kort tid om man håller på den, inte behagligt! Det kan ha sin funktion men lägre fart fungerar bättre till vissa saker.
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

Någon form av varvtalsåterkoppling kanske vore bra?
T.ex spänningen över backströmsdioden till processorns A/D ingång?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Spänningen över backströmdioden borde vara ganska konstant med tanke på diodens olinjära egenskaper men kanske något jag ska kolla på.
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Nerre »

Icecap skrev:Såja såja, jag vet nog vad du tänker på! Snuskhummer! Nej, här menas ett riktigt massageapparat! Typ ömma muskler osv.
*host* *host*

Jag låter bli att citera beskrivningen från ett annat forum :)
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av blueint »

Och hur är den beskrivningen ..? :D
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Icecap »

Jaså Nerre, håller du till där? Ajabaja... ;-)

Men OK då, jag har kanske funderat lite över alternativa användningsområden...
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Nerre »

Jag brukar läsa Hälge-stripparna där. Kan vi säga:)
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4694
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Swech »

Det blir alltså en massageapparat med en PIC.... :vissla: Bara Greta som fattas...

Swech
Nerre
Inlägg: 26706
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Modifiering av massageapparat

Inlägg av Nerre »

Greta? Kapsylpåsättaren?? :)

(Det är i alla fall vad som menas med Greta på bryggforum.nu:)
Skriv svar