Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu har det äntligen börjat hända grejer, Idé har börjat övergå till verklighet.

Ville inte ha systemkameran med mig ute i garaget så det är bara mobilbilder, i minst sagt varierande kvalité.

Jag började dagen med att sätta ihop en liten ritning på delarna jag tänkt börja med, olika skala på olika delar osv, det var måtten och så mycket som möjligt på ett papper som var intressant.
Front.jpg
Sen ut i garaget och börja såga upp alla delar utav MDF'en som inhandlades i fredags.
IMG_20110925_154114.jpg
Bordcirkelsågen är väldigt bra att ha, men med stora och tunga skivor som dessa är det inte alltid så lätt, men jag hittade ett bord som var nästan lika högt som sågen att ha som stöd, men att kasa skivorna och samtidigt såga rakt är inte lätt, därför fick det bli ett litet sidoprojekt och bygga ihop den här utav två kullager (hade ett par över av de som ska användas till fräsen :) ), en skruv o mutter, en brädbit och en slangklämma :
IMG_20110925_164047.jpg
Och hamnade då på bordet, som var något lägre än sågen, super.
IMG_20110925_161936.jpg
Så var alla bitar sågade och numrerade (siffrorna syns inte på bilden dock) så jag inte lyckas blanda ihop dem.
IMG_20110925_170322.jpg
Tänk så mycket lättare saker hade varit om man haft en CNC-fräs...
Ville ha rundade hörn på fram- och bakstycke, ritade detta och fräste med handöverfräsen, blev hyfsat i alla fall, sen kopierade jag den första med ett "kopieringsskär".
IMG_20110925_172702.jpg
Lite klurigt dock, eftersom kopieringsskäret inte var stort nog att ta hela skivan i ett drag, så jag fick trycka ner den och fräsa ett par mm till skaftet på stålet gick i där uppe, sen upp lite och ta där uppe, tillbaka ner och ta ett par mm osv.
Hade troligen varit lättare att göra en "ny" istället för att kopiera, men men, det tog en liten stund med det blev bra till slut.
IMG_20110925_173750.jpg
Borrade hål för stegmotorn och kollade att jag inte borrat allt för snett, och ser man på, passade perfekt!
IMG_20110925_183747.jpg
Gjorde även hål för gängstång och lager i andra sidan, lyckades inte pricka exakt mitten, men det viktiga är att det är lika på båda sidor, och jag tycker hålen prickade varandra ganska bra.. :)
IMG_20110925_185202.jpg
Sen borrade jag hål för plugg, skruv och sargsprint, såhär blev det alltså ihop.
IMG_20110925_194819.jpg
Tyvärr är det så satans lätt att det felar litegranna när man borrar för träplugg för hand, och lite fel på varje bit kan bli lite smågalet.
Funderar på någonting att sätta i de första hålen man borrar, och sedan trycka emot den andra biten så att det blir märken i den så jag ser exakt var hålen i den första delen hamnat, frågan är bara var....
Inte heller helt lätt att på frihand borra helt rakt ner emot sargsprinten, biten är alldeles för lång för min lilla pelarborr så jag får spänna upp den i ett skruvstycke och borra med handhållen borrmaskin, blir sådär lagom bra precision...
Ska nog ta och göra om de avlånga bitarna så fort jag kommit på en bra metod för att få det bättre, för det här blev lite väl snett.
IMG_20110925_194825.jpg
Sen gjorde jag samma sak på andra sidan, där det dock passade bättre, och la ihop resten av bitarna för att se hur det kan bli, ser bra ut så här långt!
IMG_20110925_201955.jpg
Sen var det dags för kväll.

Hoppas på att få axlar/skenor och gängstänger svarvade imorgon, samt material (PA) för muttrar, så jag kan montera ihop det ordentligt.

Fortsättning följer!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Zealotry ska bygga en borrjigg för sargsprintshålen, jag svarvade styrbussningar åt honom i fredags. Finns färdiga att köpa också. En stål- eller aluminiumhörnprofil med hål på rätt ställe underlättar nog också för placeringen av hålen.

Om du kollar hos Classe så har de en pluggborrsats med markeringsstift, det är nog det du söker.

Gillar ditt tillvägagångssätt, lös problemet och sätt igång bara! Jag skulle behöva vara lite mer så jag med.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Ah, en borrjigg kan man ju klart använda!
Eller bara någonting annat för att styra borret rätt, borde inte vara särskilt svårt att få till med små medel. Skulle ju i princip räcka med en eller två bitar MDF med ett hål rakt igenom, borrat i pelarborrmaskinen, för att styra upp borret. Vill man att det ska hålla ett tag skulle jag ju kunna försöka ordna någon typ utav insats i metall också. Sen en bit på precis rätt avstånd ifrån hålet så kan jag ju dessutom hamna i mitten utav skivan utan att ens behöva tänka.
Gjorde en liknande grej när jag borrade hål för handtag i köksskåpen i våras, den fixade ett trettiotal handtag och var bara gjord i MDF, så det borde fungera här också.

Perfekt, får springa inom Classe imorgon och inhandla ett sådant set. Det medföljande borrstoppet är ju också bra att ha, inte riktigt ultimat med maskeringstejp.. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Nu har man varit lite kreativ igen! :)

Inhandlade en pluggborrsats idag, och den fungerade ju helt perfekt!
Gjorde om de avlånga bitarna som sitter på sidorna då de var lite halvtaskig precision i de jag gjorde igår.

Så, markerade hål för plugg mha. markeringsstiften, och numrerade även alla sidor för att troligen skulle det bli helsnett om någon hamnar fel.
IMG_20110926_195540.jpg
Och den här gången blev det ju "lite" bättre.. :)
IMG_20110926_201856.jpg
Kom även på det absolut enklaste sättet för att borra till skruvarna för sargsprintarna, att först sätta ihop med plugg och borra i den "tunna" delen i pelarborrmaskinen så jag har ett absolut rakt hål där, sedan trycka ihop bitarna, och borra igenom det hålet, så att borret styrs av det, blev perfekt, fullträff varje gång! :D
Och fick sedan ihop stommen igen, ser bra ut så långt tycker jag.
IMG_20110926_202931.jpg
Kom även på att en syl vore väldigt bra att ha, men det äger jag såklart ingen, där emot är förrådet av taskiga gamla skruvmejslar rätt hyfsat, så en totalkass skruvmejsel fick lite kärlek och blev en utmärkt syl. Det spruckna handtaget fick dessutom några varv med eltejp, men det gjorde jag efter att bilden togs.
IMG_20110926_204314.jpg
Och ja, fungerade super, borren centrerade sig perfekt i de sylade hålen.
Ska nog inhandla lite riktiga träborr med liten vass spets, märkte att de har betydligt lättare att centreras i syl-märket än vanliga metallborr, men det fungerade hyfsat med det också.
Just detta märket är för en träplugg till att hålla bordet.. :)
IMG_20110926_204524.jpg
Och fick då på bordet på ena sidan, med klockren precision, skarven känns knappt med fingret :P
IMG_20110926_210412.jpg
Och eftersom jag gjort två identiska sidor (förutom fästhålen för stegmotorn), och mätt upp hål för plugg på en av dem, ser jag ingen anledning till att mäta ut på en till, det fick bli markeringsstiften och kopiera hålen i den sidan jag pluggade först 8)
IMG_20110926_213747.jpg
Och även på den sidan blev precisionen på bordet perfekt, inte riktigt lika bra som första, för här GÅR det faktiskt känna skarven med fingret :lol: Samt den kanten är inte riktigt rakt sågad som syns, lite "jackig", så det ser värre ut än vad det är.
Bilden är dock något missvisande, då det är ett litet glapp mellan bitarna eftersom de bara var ihoptryckta med träplugg.
IMG_20110926_215420.jpg
Sen borrade jag hålen för sargsprintarna även för bordet, och skruvade ihop det hela för att se hur det blev :)
IMG_20110926_221347.jpg
Gissa om jag var glad vid det här laget :P
Sen avslutades kvällens bygge vid denna "milstolpe".

Överlag har det idag gått långt över förväntan!
Även om jag absolut inte väntat mig "halvtaskigt", så blir det hela än så länge betydligt bättre än vad jag vågat hoppas på. God precision på bitarna, och det hela känns väldigt stabilt, och blir dessutom ytterligare lite stabilare när axlarna kommer på.

Fick inga av delarna idag tyvärr, hoppas på bättre lycka imorgon eller på onsdag.
Lite synd, då jag är ledig imorgon så det finns gott om tid att bygga.. Men det finns nog annat att göra på den :D

Edit: Känns lite som att skruva ihop en IKEA-möbel nu, träplugg, sargsprint och insexskruv! :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Bonehead »

Verkar som du verkligen fått kläm på precisionen!
Något avundsjuk på din förmåga att få det rakt :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, jag är förvånad själv, finsnickeri och precision brukar aldrig riktigt gå ihop för mig, men nu jäklar har jag börjat lyckas! :P

Övning ger färdighet, antar jag.. :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Inlägg: 4874
Blev medlem: 21 februari 2007, 20:22:48
Skype: ElectricManSwe
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av ElectricMan »

Här går det undan ser jag! :tumupp:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jahopp, ytterligare lite blivit gjort.. :)

Borrade hål i skivan som ska gå mellan vagnarna, hålen såg i alla fall ut att stämma klockrent :)
Dock kunde jag inte testa, då jag insåg att man tydligen räknar hela skruvens längd på maskinskruv, inte bara gängan...
Får dock ny, lite längre skruv ikväll, så det är lugnt.
IMG_20110927_141340.jpg
Sen borrade jag hål i den, och även skivan som ska ligga ovanpå den för att det ska bli stadigare, så att de kan skruvas ihop.
Fräsen får agera arbetsbänk :)
IMG_20110927_144828.jpg
Borrade hål för ett par plugg, och ritade och funderade kring hur jag ska sätta plugg och skruv så att de inte krockar med varandra, eller blir för tunt gods emellan, blir lite tight, men förhoppningsvis stabilt. Det är alltså sidorna till portalen som ska fästas här, både neråt och i sidled för ökad stabilitet.
Har även numrerat sidorna, så att jag vet att jag får rätt sidor mot varandra, annars blir det troligtvis väldigt snett.
IMG_20110927_151331.jpg
Blir gott om hål.. :) Alla i den biten borrade nu i alla fall.
IMG_20110927_152419.jpg
Sen gjorde jag även hål för lite plugg som ska hålla de två skivorna ihop med varandra, behöver nog inte oroa mig att de ska gå någonstans :mrgreen:
IMG_20110927_154506.jpg
Sen blir det inte mer gjort på fräsen idag, sitter nu och väntar på att flickvännen ska komma.. :)

Ska börja med sidorna av portalen imorgon, får se hur långt jag hinner med dem.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Kul att du fick nytta av tipset om sargsprintar och om pluggborrsetet. Nu ska vi bara få Zealotry att titta i denna tråden så att det bli fart där med (säger jag som inte gör ett skit med min maskin).
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Cano »

Fint bygge!
Jag tror att det bara är försänkta skruv man mäter totallängden på.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

X-IL: Jo, både sargsprint och pluggborrsetet var utmärkt, tackar än en gång för de tipsen!

Cano: Att man normalt sett mäter bara gängornas längd visste jag, och antog att det var likadant på försänkt, men uppenbarligen inte.. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Här låter vi ingen tid gå till spillo.. :)

Fick ny maskinskruv till att fästa vagnarna och testade hur de passade.
Medan jag skruvade dit dem kom jag på att, det gäller verkligen att de inte är något alls fel, då kommer det inte bli alls bra..
Men när jag skruvat dit dem och provade med en bit 16mm slipad axel jag fått, visade det sig passa perfekt :D
IMG_20110928_192313.jpg
Insåg dock att härdad axel är nog att föredra...
Den biten jag har är i silverstål, och efter att jag bara testat vagnarna litegranna med den, utan belastning, hade det redan börjat bli lite märken i den (är värre än vad det ser ut, svårt att fånga på bild med mobilkamera).
IMG_20110928_192415.jpg
Fick i alla fall gängstängerna svarvade idag!
IMG_20110928_192512.jpg
Och var såklart tvungen att kolla så att de passade, och ser man på.. :)
Bara lager på ena sidan dock, ville inte gärna sätta dit det andra lagret innan jag fått på mutter, då det är väldigt bra passform på gängstången så att lagret sätter sig som berget.
IMG_20110928_195645.jpg
Sen började jag med sidorna till portalen.
Sågade till ett par fyrkantiga bitar att utgå ifrån, sen blev det en del ritande och klurande innan jag fick det rätt, men till slut fick jag till det, sågade de raka linjerna med bordcirkelsågen och sen fick den gamla trotjänaren komma fram för de rundade hörnorna :)
IMG_20110928_205455.jpg
Vad man alltid glömmer är att när man sågar med bordcirkelsåg tar klingan mycket mera på undersidan av det man sågar, så det blir ständigt för mycket sågat om man inte ska såga av hela biten, så på ena sidan är innerhörnorna ganska fula, men men, hade ingen lust att göra om den för en rent estetisk grej. Kanske gör om sidorna sen, när jag har en fungerande CNC-fräs.. :)
Sen ritade jag av den ursågade biten på den andra skivan, då de ska vara likadana.
IMG_20110928_210704.jpg
Så blev den andra också utsågad, den blev lite bättre, även om den inte heller blev helt 100. Men, de viktiga måtten är korrekta, så det får duga.
IMG_20110928_211908.jpg
Ett par plugg senare, så kunde man se hur portalen kommer att kunna bli.
IMG_20110928_212739.jpg
Sen insåg jag att min geringssåg inte sågar vinkelrätt :doh:
Nåväl, den hamnar rakt när skivan där uppe kommer på, sen får jag lägga någonting emellan skivorna i glappet som blir där, så blir det bra.
IMG_20110928_215952.jpg
Ett gäng träplugg, skruv och sargsprint, samt en massa hål senare hamnade portalsidorna på plats ordentligt (dvs sitter med alla plugg och skruv som de ska), så jag var tvungen att montera ihop så mycket som möjligt av fräsen för att se hur det kan bli :P
IMG_20110928_231156.jpg
Imorgon bör jag absolut få muttrarna, och förhoppningsvis även axlarna.
Kan bli att de tar någon dag extra dock då jag bestämt mig för att ta reda på vad det skulle kosta att få dem ythärdade, så farsan skulle kolla upp detta imorgon. Borde inte vara särskilt dyrt i och med att det inte tar 30 sekunder för hela processen, och far brukar vara duktig på att få saker gjorda "vid sidan om".
Var till exempel igår och handlade fyra st 16mm silverstål-stänger á 620mm, för en hundralapp :D
Verkar som att det kan vara värt att få dem härdade, så är jag säker på att slippa byta till "riktiga" senare i livet. Särskilt eftersom att jag kommit på att jag gjort en liten tankevurpa så att riktiga SBR16-rails inte passar "bolt-on", då hamnar portalen så högt att de går i bordet.



Edit: Borde jag rita dit alla skruv- och plugg-hål och liknande på ritningen?
För min del spelar det ingen roll, tänkte mest om då jag tänkt publicera ritningen på forumet, om någon är intresserad av det?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Cano
Inlägg: 1536
Blev medlem: 30 november 2006, 23:18:16
Ort: Katrineholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Cano »

Värt att tänka på:
När man använder försänkt skruv centrerar den mot försänkningen och man får i princip ingen justeringsmån.
När man inte har möjligheten att borra 100% rätt kan det vara bättre att försänka MC6S eller MLC6S.
Men du verkar få ihop det bra i vilket fall som helst. :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

:bravo: :tumupp:
Ser riktigt bra ut det där! Hur kommer Z vara konstruerad?
Är det M12:or som du fått nersvarvade till 8 och 6,35?

Jag har fått för mig att du är ganska ung, men tummen mitt i handen har du definitivt inte. Sen lär du dig av dina misstag istället för att göra om dem som mig :doh:

En liten varning bara, akta MDF-spånet från lagerblocken, du vill inte ha in det i dem. Vad kommer du att har för linjärlösning på X-axeln (som jag kallar dem, inte ISO-standard, jag vet), alltså den axeln som går tvärs över portalen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Cano: Det var just det jag kom på medan jag skruvade fast vagnarna, men som sagt, det blev ju bra :)
Får se om jag gör likadant på nästa axel eller ej.

X-IL: Z blir med de linjärenheter jag köpte av dig, tillsammans med den skruven. Den exakta konstruktionen har jag inte bestämt ännu, men har lite ritningar i huvudet.. :) Får se vad som känns bäst när jag fått klart nästa axel.

Precis, eller den är 8 och 6mm.

Fyller snart 18.. :) Men har större delen av livet med jämna mellanrum sysslat med olika typer av hantverk och liknande, började tidigt med cykelmek som övergick till cross och moped, samt har sen vi flyttade för fem år sedan hjälpt till en hel del med att snickra hemma, byggt ett helt skjul för traktor, redskap mm. i princip helt själv, gjort stora delar av köksrenoveringen och en hel del annat, så har väl fått en del övning :P
Samt har alltid varit intresserad av alla möjliga sorters hantverk.
Men jag tackar för komplimangerna :)

Spån där har jag inte tänkt på, ska se till att hålla dem undan.
Där blir samma som den axeln som är i princip klar nu, SBR16-block (handlade fyra till på Ebay), och M12-skruv.



Jag funderar över spindle, jag vet inte om jag ska köra med en modifierad överhandsfräs, eller en dremel-kopia?
Det som talar emot överhandsfräsen är vikten och att det inte fungerar med 1/8" verktyg i en sådan (Har kollat på den på Biltema och där medföljer 6 och 8mm spännhylsor). Skulle gärna vilja kunna borra kretskort, ha små gravyrstift mm också, vilket kan bli svårt med så stor spännhylsa?

Eller skulle man kunna tillverka en spännhylsa för 1/8" kanske? Eller kanske till och med finns att köpa?

Och nackdelen med dremelkopia är att den är ganska klen, misstänker att den kommer tappa varv ordentligt om man inte kör på väldigt höga varvtal.
Skriv svar