Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Japp, maxström är jag helt säker på att jag kör.

Lite jobbigt dock att om jag vill ha bort muttern måste stora delar av fräsen monteras ner, vilket jag inte är så värst sugen på, så den får filas ner på plats.
Annars hade det varit en barnlek att kapa ner ner lite lite i bordscirkelsågen så jag vetat att den blir rak också.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Ibland måste man nog tyvärr plocka isär för att få det bra. Och till nästa maskin tror jag att du kommer att bygga justerbara lagerhållare va? :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Hehe, jo det kan nog vara en god idé :)
Fast å andra sidan, blir det någon nästa maskin blir det troligen Alu den dagen, och då tror jag inte jag gör så många bitar för hand.. :P

Fick ordning på X och Y-axeln rätt vettigt till sist, finns nog lite att justera kvar dock för att det ska bli riktigt bra.
Z väntade jag med, orkade inte med att bara göra sånt tråkigt, enformigt som inte ger någon synlig skillnad, så jag satte igång med lite el istället.

Monterade ett par ändlägesbrytare till (hade endast vid home tidigare, nu har jag på båda sidor på X och Y, Z kändes överflödigt då spindlen ändå går i bordet långt innan ändläget), drog kablarna snyggt mm.
Insåg dock när jag var klar att jag kopplat de andra brytarna som NO, medan jag satte dessa som NC, så nu tror datorn att den är vid ett ändläge hela tiden och jag kan inte köra, får ändra det imorgon då klockan blev mycket nu.

Här hamnade en liten brytare.. Kabeln fick gå igenom portalsidan för att inte riskera hamna i kläm.
IMG_20111021_003129.jpg
Såhär blev kablarna uppe på fräsen, helt OK tycker jag. :)
IMG_20111021_003119.jpg
Och såhär blev det på undersidan.
230V-kablarna satte jag med riktig metallklammer för att de garanterat ska sitta fast så att man inte får dem i näven, de andra kunde gott sitta med vanlig sladdspik.
IMG_20111021_003231.jpg
Och en liten bild på den fina sockerbiten där ändlägesbrytare och nödstopp koplas in.. :)
IMG_20111021_003329.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av oskars »

Snyggt!

Ska du montera ner hela kalaset sen för att måla?
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Klas-Kenny skrev: Och Z har jag ju tidigare kommit fram till att den går väldigt trögt som bör vara orsaken till de tappade stegen (Den är jag helt säker på att den tappar, då den klart och tydigt stannar, rycker lite, stannar, rycker lite osv.).
Får nog skruva bort hela Z-enheten och få bort den muttern för att kunna göra den lite glappigare (Ok, inte glapp, men så att den rullar lättare). Den noterade jag gick trögt redan innan jag monterade den, så där är det inte så konstigt.
Gissar att det bästa borde vara att borra upp gängan en halv-en millimeter eller så, då jag tror att gängan går emot "insidan" av skruven vilket borde ge mängder mer friktion i denna grova gänga. Borde inte glappa i längd för det så och om den skulle kunna glappa något pyttelitet i sidled är nog bara bra, för då blir det ju inte riktigt så känsligt för om något är litet snett.
Ja för tight mutter på Z blir ju lite jobbigt. Jag har "kört in" mina muttrar med skruvdragaren när det gått tungt, efter några hundra varv så har muttern "gått till sig" men är fortfarande glappfri. Nu har vi ju antagligen inte samma material i muttrarna men kan ju vara värt att testa. Men annars kan det säkert lämpa sig att öka frihålet i mitten med någon tiondel eller tre. Men att göra det för att få det mindre känsligt i sidled tror jag inte på. Minsta snedhet på skruven jämfört med muttern kommer fortfarande göra att det går tyngre. Det är helt enkelt justera, justera, prova, efterjustera, prova igen, justera, tröttna, justera ännu en gång, var nöjd! som gäller.

Hoppas du får ordning på det snart så att du inte tröttnar, verkar dock inte vara någon risk just nu. Keep up the good work!
Blasse
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 september 2011, 16:06:57
Ort: Dalarna

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Blasse »

Hej

Jag hittade en stor tråd på cnczone som behandlar ett kort som liknar det du har.
Tyvär vet jag inte hur man bifogar länkar, men om du googlar på: cnczone samt
"How i fixed my" så kommer du nog rätt.

Lycka till
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av sneaky »

Är det denna du menar?
http://www.cnczone.com/forums/general_e ... inese.html

För att inkludera länkar behöver du bara kopiera dem från adressfältet i din webläsare (markera hela länken och tryck ctrl+c (i windows)). Och sedan klistra in dem här på forumet med ctrl+v, forumet ser till att länken blir klickbar.
Blasse
Inlägg: 4
Blev medlem: 28 september 2011, 16:06:57
Ort: Dalarna

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Blasse »

Just precis. Tack för det.
Det ante mig nästan att det var på det viset.
Men jag vågande inte riskera att mitt första inlägg på forumet skulle
bli helt oanvändbart/oläsligt.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Välkommen till forumet Blasse! Man får göra bort sig ibland. Ett tips för att ändå slippa är att använda "Förhandsgranska"-knappen först innan man postar.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

oskars: Så var det tänkt ja.
Men ju längre man kommer blir man mindre och mindre sugen på just det :lol:
Jag borde dock kunna få med mig hela "kabelstammen" i ett stycke, så för just den biten är det nog ingen fara.

Men det är en del kvar att göra innan det blir aktuellt att måla den, ska få den fullt fungerande och även fräsa ut lite nya delar först.

X-IL: Inte så mycket som ett par hundra gånger, men ett antal gånger har jag kört den med skruvdragaren, men förutom de första sådär 10 gångerna tyckte jag inte att det gjorde någon skillnad, så jag gissar att det är min PA som är mer slitstark (På gott och ont, tydligen) än vad du gjorde dina muttrar i. Så det är nog att borra upp hålet lite. Jag vill minnas att hålet som borrades innan gängningen var väldigt nära lika stort som innerdiametern på gängstången dessutom.
Det är nog så, vill man bygga en bra maskin finns det nog inte särskilt många genvägar.

Blasse: Välkommen till forumet :)
Tack så mycket för tipset!
Det han beskriver i tråden låter exakt som vad jag märkt på mitt kort, och hans kort var väldigt likt mitt, enda skillnaden vad som syns på bild är att de "plussat på" en extra axel och monterat en DB9-kontakt för ingångarna på kortet. Så det borde kunna vara exakt samma fel på mitt.
Hmmm, undrar om jag kan ha någon 74HC14 liggande.. :humm:


Edit: Se på fasen, jag hade just en 74HC14 liggande i en blandlåda, perfekt! :)
Det är inte helt dumt att köpa på sig "bra att ha"-komponenter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Sådär, modifierat kortet.

Det blev en död skalbagge.. :)
IMG_20111021_152832.jpg
Nu ska vi se om den fungerar också.


Edit: Och se på fan, det fungerar klockrent! :happy: :happy: :happy:

Inte ens Z tappar steg längre! :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MarcusUmeå
Inlägg: 575
Blev medlem: 25 februari 2011, 00:09:21
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av MarcusUmeå »

Tänk vad bra döda skalbaggar kan vara ibland. :D
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Melkutt »

Snyggt bygge :tumupp:

Överväger mer å mer på att bygga en egen fräs!
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8261
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Var det det mekaniska eller elektroniska som gjorde störst skillnad?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

MarcusUmeå: Jo de kan vara bra ibland :D

Melkutt: Tackar :)
Klart du ska bygga en egen fräs :wink:

X-IL: Utan minsta tvekan - Det elektriska!
Har inte gjort ett smack med Z rent mekaniskt, men efter fixen av drivaren fungerar den i princip klockrent.
Skriv svar