Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av ie »

Det är jättetrevligt att fälla in (eller på annat sätt montera) lysdioder på undersidan av spindeln, så du hela tiden ser stålet tydligt utan skuggor. Kolla hur jag gjorde på Lillsyrran här.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja det där var ju inte dumt!

Perfekt då jag ändå ska göra om den delen, och har ett överskott av vita "flat-top"-LED liggande.

Skenorna du använde, var köpte du dem?
Eller de följde med lillsyrran när du köpte den?
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av ie »

Skenorna till bordet följde med byggsatsen. Har för mig att de egentligen var till för gardinupphängning. En annan idé är att kolla på Biltema. De har alu-"profiler" med spår som om man lägger de brevid varandra blir ett bord. Det var någon här som tipsade om det.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av AntiZ »

:bravo: :tumupp:

Imponerande att den hoppade igång och fungerade. Blev ju ännu mer sugen på att ägna några timmar i garaget.
Men där är fullt av VVS prylar och kakel inför stundande badrumsrenovering, så jag tror inte att det är aktuellt. :(
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av oskars »

Koolt som fan!

Total kostnad hittills?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Antiz: Jag är helt säker på att fräsen skulle komma till nytta i badrumsrenoveringen :wink:
Och det är ju galet kul när man ser första biten ta form :)

Oskars: Mycket bra fråga... Uppskattningsvis omkring 2500:- :)
sneaky
Inlägg: 1621
Blev medlem: 22 juni 2009, 18:38:42

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av sneaky »

Inte utan att man skäms lite över metallskrothögen som stått och samlat damm i vardagsrummet i två år nu när du spikar ihop en hel fräs på några kvällar... Ge mig ett garage/källare eller nåt!

Bra jobbat, avis blir man :)
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8265
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av X-IL »

Härligt! Har varit på konferens i Kroatien (stackars mig) så hade missat att du fått igång allt. Kul att grejerna du köpte av mig kommit till användning också.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

sneaky: hehe, vara att sätta igång, låt lägenheten se ut som andra världskriget ett tag och städa när du byggt klart :mrgreen:

X-IL: Javisst, allt jag köpte av dig, förutom den ena gängstången har kommit till användning :)


Tyvärr går det i princip inte att fräsa någonting med den, den tappar steg och har sig lite som den känner, vilket måste bero på nätagget då varje axel verkar fungera perfekt om jag ställer ner strömmen till de andra motorerna till minimum, eller kopplar ur dem.
Får hoppas på att mitt nätagg ifrån kina kommer snart.. :)


Idag kom dock 6mm-1/8" adaptrarna, samt lite verktyg jag beställde ifrån Swech, och adaptrarna verkar fungera utmärkt :tumupp:

Edit: Måste förresten göra nya fästen till linjärlagerna på Z, min konstruktion fungerade inte alls tack vare att jag har försänkt skruvskallarna, så MDF'en spricker där. Samt precisionen i dem blev inte alls som man kunnat önska, så de kan inte dras åt så hårt utan att allt nyper åt totalt.
Ska se om jag kan ordna fram lite PA-plast till att fräsa ut nya utav, det borde fungera bra.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

I väntan på nätagg får man göra annat.. :)

Tröttnade på att inte kunna vara i labbet pga. fräsen som stod mitt på golvet, träbitar utspridda överallt, kabel, verktyg etc. och eftersom jag ändå inte ska ha fräsen där inne sedan fick den lov att flytta nu.

Så jag snickrade ihop ett litet bord i rummet där den ska stå, hade en lagom bit MDF kvar som inte ens behövdes sågas. Lite liten åt ena hållet men det bryr jag mig inte om :)
Blev en konstruktion med en bräda skruvad i väggen och två ben.
IMG_20111016_201907.jpg
Skruvade fast drivkortet på undersidan av bordet, perfekt!
Även nätagget får hamna där under sedan, eventuellt även styrdatorn. Sen får vi se om andan kanske faller på att bygga någon låda runt elektroniken där under för att skydda den lite.

*Här råkade jag trycka Skicka, så jag editerar in fortsättningen*

Kabeln för en motor var för kort, så den får förlängas. Skruvade även fast min sockerbit för inkoppling av gränslägesbrytare och nödstopp. Från början satt där någon liten pinheader på kortet, med 2mm avstånd, jag hade inget passande att sätta på där och hittade inte att köpa heller, så jag lödde loss den och lödde dit några små sladdar till en sockerbit istället, betydligt smidigare :) Kanske till och med ska göra ett kretskort istället för sockerbiten, så jag får fler jord-utgångar, samt kan ha jackbara plintar.
Har lite att göra med kabeldragningen någon dag, men det får nog bli när den är målad.
IMG_20111016_201930.jpg
Sen monterades även nödstopp lagom åtkomligt, och kopplades in :)
IMG_20111016_204353.jpg
Flickvännen kanske hade en gammal dator stående, så med lite tur kan jag få den (Om de hade den kvar, kanske var slängd), annars har jag kanske en burk på G från annat håll, får hoppas på det bästa.
Skulle dock gärna haft en LCD-skärm till den, CRT blir lite klumpigt här :humm:

Och hoppas på leverans ifrån Kina snart, måste ha nätagget för att kunna börja fräsa lite.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av kankki »

Coming along nicely! :) Hur har du tänkt med clampning av material mot bordet? (Kanske jag missat något i tråden :humm: )
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Det klurar jag på än... Skulle gärna ha T-spår av något slag, om jag bara skulle hitta några passande profiler till rätt pris.

Det jag provat än så länge har jag haft en offerskiva fastsatt med tving, sen skruvat biten i offerskivan, men det känns ju inte riktigt "ultimat".
En nödlösning tills vidare, om jag inte snart hittar profiler, får bli att skruva fast offerskivan i det "riktiga" bordet och skruva biten som ska bearbetas i den.


Fick veta nyss att flickvännen hade kvar deras gamla dator, så den ska jag få i veckan! :D
Användarvisningsbild
kankki
Inlägg: 3369
Blev medlem: 2 januari 2010, 15:05:12
Ort: Nykarleby, Finland

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av kankki »

En lösning som jag sett med MDF fräsar är att helt enkelt ha en massa hål med muttrar fastslagna på baksidan. Bäst om man fräste ut sexkantig form och limmade kanske?

Annars så vore ju förstås ett alu bord en stor fördel.

Kan du inte bygga med ett gäng såna här?

http://www.brundin.biz/index.php?cPath=16_17

Så är det på vår fräs, och det funkar bra. :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Jo, hål skulle ju också kunna fungera, kanske islagsmuttrar kan vara en god idé. Lagom pris också, 1kr/st på Biltema.
Att fräsa sexkantiga hål i MDF känns som att man kommer att dra runt ganska fort, MDF'en är väldigt mjuk inuti.

Vetifasen om jag vill ha alu-bord dock, skulle kännas så trist att råka gå i det när man fräser.. MDF är ju lättare och billigare att byta, och man slipper riskera förstöra maskinen om man går i bordet med lite hög matning (Jag är ju inte fullutbildad CNC-operatör precis :roll: ).

De alu-profilerna är nog inte så lätta att "fälla in" i mitt bord heller, med tanke på att bordet är 19mm och de minsta profilerna 20mm, så de är lika tjocka som bordet. Den ultimata profilen vore ungefär som den minsta profilen där, kluven på mitten, med försänkta skruvhål. Så kan jag fräsa spår i bordet, och skruva i profil och kunna köra med T-mutter.

Men nu när jag tänker på det tror jag fasen jag ska införskaffa några påsar islagsmutter och prova göra ett sådant bord. Det bästa borde nog vara att ha en form av offerskiva där muttrarna sitter, skruvad ovanpå det riktiga bordet. Så kan inte muttrarna gå någonstans då de sitter pressade mellan två skivor, samt jag kan ha ett bord som lätt kan bytas ut med jämna mellanrum när det frästs för mycket i det.
Nackdelen är väl att jag tappar lite yta i Z-led, men det får jag väl överleva då. Kanske kan ha den övre skivan i något tunnare material.

...Tänk så mycket man kommer på när man ventilerar sina tankar ut i ett inlägg såhär.. :D
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av zeus »

Något liknande denna kanske?

http://www.maskindelen.se/c-profil-28x15x8x2/1682-0

Får ta en tjockare skiva då för att få det bra skulle jag tro.
Skriv svar