Klas-Kennys MDF-Fräs

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Nej det hade inte varit helt lätt att hitta, och att svarva en så liten gänga är inte precis gjort i en handvändning, blir ingen stor bom det inte :P
Hade ju klart gått använda den muttern jag fick med i värsta fall dock.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Har inte hänt alls så mycket i helgen som jag hoppats på pga. grisslakt, så garaget är upptaget, där hänger tre grisar i taket nu.
Så igår hände ingenting med fräsen, ikväll har jag dock flyttat över allt till verkstaden och jobbat litegrann.

Köpte en överhandsfräs på Biltema igår i alla fall, och plockade sönder.
IMG_20111001_163953.jpg
Sen blev det inte mycket byggbilder idag då jag inte fick med mig mobilen ut...

I alla fall så har jag gjort om samma skiva två gånger innan jag blev nöjd, uppenbarligen ÄR det bättre att rita upp allt på datorn innan man bygger, detta var det första som gjordes utan ritning, och blev inte rätt förrän tredje gången. Det var alltså den skivan som sitter fast på vagnarna på Y-axeln (som jag kallar den, den som sitter uppe på portalen alltså).

Sen blev det gjort fästen till linjärlagerna på Z.
IMG_20111002_211859.jpg
Och ja, det var då allt som blev gjort idag.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Argh, just typiskt, insåg innan att jag behöver mer sargsprint, har bara några få kvar. Trodde att de har på Clas i sjön, men ack så fel man kan ha (Eller ja, de har, men säljer i styckvis inkl. pinnbult och möbelknapp, för 20kr/styck) :doubt:
Kunde jag inte kommit på det innan jag var på Biltema igår :doh:

Får se om jag kan få någon kompis att köra mig till Biltema, nu för tiden finns det ju i Växjö där jag pluggar, men det är långt ifrån skolan (Andra sidan stan), så att gå dit är inte särskilt kul.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av AntiZ »

Mycket imponerande bygge (och engagerande att fortsätta med mitt (har allt utom tid).

Jag hade tänkt att kunna byta mellan överhandsfräs och dremmelkopia genom att helt enkelt ha två olika plattor att skruva på Z.

En liten glimt av mitt projet som påbörjades i våras när det fanns lite tid att tillgå (nu är sonen ett år och kräver konstant tillsyn :shock: ). Plus 5011 andra projekt som ligger latent vilande.

Hur har du tänkt/beräknat portalen? Jag har till och från funderat lite på hur man ska göra för att få bra balans i den, :humm: dvs hur S-formade sidorna ska vara? Men det ser ju skapligt ut på ditt bygge.
Dubbla MDF till portalbotten ser ut som en bra idé. Får tänka på det. Om inte annat förstärka lite. :tumupp:

Jag har ingen projekttråd, då den skulle bli möglig så fort. :( Men jag har en hemsida.

http://www.antinet.nu/projects/other/cnc.php utf-8 gör texten läslig :)

"Bygget i bilder" är lite segt då min 0,4 Mbit/s glesbyggds ADSL allt som oftast är överbelastad.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Tackar för komplimangen! :)

Så skulle man klart kunna göra, men personligen tror jag inte att jag har någon större anledning till att använda dremelkopia, i och med adaptern jag beställde kommer jag kunna använda samma verktyg, och de ligger på ungefär samma varvtal. Verktygen och pris var det som jag hade som kriterier, men då jag nu köpt en överhandsfräs försvinner ju även den fördelen med dremelkopia.

Hehe, ja den där tiden ja :roll:
Jag har "helt enkelt" prioriterat till fördel för fräsen. :P

Portalens form har jag faktiskt inte räknat särskilt mycket på, mest kört på vad som "känns lagom", får se hur det blir när jag byggt klart Z, men det blir en ganska kompakt konstruktion så det borde bli ganska lagom. Tyngdpunkten hamnar nog lite långt fram, men inte så farligt. Blir det "för" illa får jag helt enkelt ändra designen och göra om, då jag ändå tänkt göra om sidorna när jag har en fungerande maskin. :)

Ska kika på ditt projekt när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
oskars
Inlägg: 554
Blev medlem: 25 september 2010, 16:38:25
Ort: Stockholm

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av oskars »

Vad kommer du kunna göra för skoj med den där? Eller snarare, vad _tänker_ du göra med den sen?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

AntiZ: Läste igenom ditt projekt nu, du har uppenbarligen räknat betydligt mer än mig :mrgreen:
Jag har mest läst runt här på forumet länge så jag bildat mig en (ganska vag) uppfattning av ungefär vad som *brukar* fungera, och designat därefter (Med visst tillägg av livserfarenhet och sunt förnuft).
Jag funderade även på att som du, göra muttrar i mässing, men bestämde mig för att prova med plast först då det känns som att det borde bli mer glappfritt, får väl se hur länge det håller :) PA ska väl vara ganska slitstarkt, muttrarna väger i alla fall bly.

Jag funderar förresten på att som du, använda mig utav EMC2 istället för Mach3, mest för att det är gratis och Open Source, samt att det rullar under Linux (Windows till att styra någonting som rör sig fysiskt känns inte helt 100 :vissla: ).
Men då måste jag nog få tag på en till dator, min labbdator vill jag inte gärna köra in ett till operativsystem i.

På tal om det är jag väldigt sugen på att bygga en "riktig" styrpanel, med integrerad skärm, riktiga knappar för de vanliga funktionerna mm. :P
Blir väl i framtiden i så fall, men det hade varit häftigt att ha. Då skulle all elektronik byggas in i en panel, dator, drivare, nätagg osv. Drömmen vore klart även att ha pekskärm.

oskars: Jaaa du, jag har inte så jättemycket planerat just för tillfället, det är mycket så att man tänkt många gånger att "Nu skulle man haft en CNC-fräs", kommer inte på några särskilt bra exempel just nu dock.

Men det jag tänkt göra till att börja med är att låta maskinen fräsa ut ett par nya delar till sig själv, även något för spånutsug mm. Sen ska jag fräsa ut delar till min Mini-sumo robot jag ska bygga som projektarbete, sen har jag även lite idéer inför julen som innefattar akrylplast och LED :P
Borra kretskort kommer jag att göra i maskinen också.


Edit: Har förresten kommit på att jag ska troligen ändra designen på portalsidorna litegranna om jag ska fräsa ut nya sen, tror att jag vill ha dem något högre, nu får jag inte in bitar högre än 80mm, vilket känns lite litet. Slaglängden för Z blir ca. 130mm, så där blir ju 50 "bortkastade" mm.
Användarvisningsbild
AntiZ
Inlägg: 318
Blev medlem: 22 februari 2007, 13:34:14
Ort: V. Husby
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av AntiZ »

Jo, en del räknande blir det, men om det sedan stämmer vete tusan. :D

Projektpåkomning och spånande är min starka grej. Att sedan ta tag i skruvmejseln och få arslet ur är mer sällsynt. :( Men när det händer är det ju det som är roligast.

Styrpanel, pekskärm vore ju lyx. Men det blir kanske stort och otympligt. Jag kommer nog inte kunna ha fräsen permanent någonstans så det får bli lösa delar så länge.

Någon form av joystick att styra manuellt med vore trevligt. Autokalibrerare av Z vore ju smutt. :tumupp:
Men just nu så får sådana sidospår stå åt sidan. Ska jag göra något med fräsen så blir det fortsättning på portalen.

En sak jag tänkte på när jag tittade igenom dina bilder är försänkningar, jag tänkte ha det på ett par ställen, men tester visade på att det mycket mindre styrka med försänkta skruvar än med plana och bricka.
Jag kom fram till att själva ytan på MDF är lite hårdare än "fluffet" i mitten. Så fort man fräser ner någon eller några mm i MDF (oavsett försänkningstyp (V eller plan)) så tenderar det att bli mycket mjukare och skruven sjunker igenom materialet.
Har planer på att kompletera med HDF (vanlig masonit antar jag), på några ställen, alternativt större "brickor" av metall.

Funderar på när maskinen börjar bli klar (2015+) att limma och plugga. Sen borde man väl kunna måla i någon vattentät slitstark färg för att klara av mindre mängder kylmedel vid metallbearbetning? Speciellt de sågade ändarna måste skyddas.

Kyla med tryckluft går ju om man kör "långsamt, låååångsamt" :vissla: , men lite inblandning av vatten till det ökar ju på effekten :bravo:
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Hehe, jag är lite tvärt om.. :D
Just den här gången har jag dock ritat först, vilket är smått otroligt för min del, brukar bara plocka fram verktygen och köra, sen får det bli som det blir :)

Javisst vore det lyx, men inte nog med att det vore kul att ha, det vore även helskoj att bygga, frontpanel mm. kan man ju FRÄSA ut när maskinen fungerar 8)
Det där med placering är dock ett dilemma för mig också, jag vill inte gärna ha den ute i garaget där den riskerar råka ut för smuts och diverse våld, samt där är kallt och tråkigt att sitta, och inte särskilt kul att behöva springa fram och tillbaka mellan hus och garage. Sen har jag ju labbet, men där börjar bli fullt, och jag vill inte gärna blanda spån + elektronik. Ska se om jag inte kan rensa lite i ett annat litet "hobbyrum" vi har i källaren, kanske :)
Joystick är ju inte så svårt, i alla fall till min drivare, den har en port för att koppla in vanlig handkontroller för dator (de gamla modellerna före USB), och finns även små handkontroller att köpa ifrån Ebay för ett par hundra.

Jo, det ligger någonting i det, men jag har bara använt försänkta skruvar där det inte är så värst kritiskt. Till vagnarna ligger det ju emot en plan yta under som håller bra, sen sitter det ju med fyra styck skruvar i varje vagn, och fyra vagnar, så det blir stabilt.

Tanken att limma har slagit mig, men jag har kommit på att högst troligt kommer maskinen att kräva underhåll lite då och då, och den dagen kommer jag hata mig själv för att ha limmat ihop saker och ting :doh: Så för mig får det räcka med att plugga och skruva, lär ju få efterdra skruvarna med jämna mellanrum bara.
Måla ska jag också göra, *någongång* :P Det är ju många som målat sina lillsyrror och vad jag sett är det en och annan som då kyler med T-röd+vatten i en sprayflaska, och det verkar ju hålla bra :tumupp: Sen är det ju dock så, att en liten fräs i MDF kommer ju ändå inte precis kunna köra några supersnabba, djupa skär i metall mm, så det är ju inte sådär superviktigt att kunna kyla allt för mycket.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Blev en stund i garaget idag.

Gjorde delar till spindlefästet/Z.
När jag fräste ut sidorna till spindlefästet dök det plötsligt upp en katt! :o
IMG_20111007_144804.jpg
Och så blev bitarna till spindlefästet.
En liten felberäkning någonstans dock, så att sidorna kom ett par mm för högt upp, hade ingen lust att göra om så det får duga. Ska ändå fräsa ut nya bitar sen, det är inte lätt att få det helt bra med överhandsfräsen.
Som synes fattas det förresten en skruv på spindlen, när jag skulle plocka bort de onödiga delarna trodde jag att jag var tvungen att lossa de skruvarna, men en var omöjlig att lossa så den tog jag med borrmaskinen, sen har jag inte letat upp någon ny skruv ännu.
IMG_20111007_150033.jpg
På översidan av bottnen fräste jag även ut lite då spindlen har sitt luftintag där under, vilket kan vara lite dumt att täppa igen.
IMG_20111007_150040.jpg
Sen blev det inga bilder när jag gjorde baksidan, men men. Såhär blev Z komplett (förutom lager) i alla fall.
De allt för långa skruvarna där uppe finns det en baktanke med, de ska användas till att fästa linjärlagerna.
Insåg dock att två av de skruvarna hamnat fel, så jag får borra ett par nya hål där imorgon.
IMG_20111007_165639.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4816
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av gOry »

hade du tänkt ytbehandla den sen och i sånt fall med vad?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Det vet jag inte riktigt ännu, måla den för att få den att palla lite fukt och så får jag ju göra, men riktigt vad för färg vet jag inte.
Heller inte kulör.. :)

Någon som har tips på bra färg för ändamålet?
Användarvisningsbild
gOry
Inlägg: 4816
Blev medlem: 6 juni 2003, 22:41:25
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av gOry »

Jag penslade på tunn epoxy på min lillasyrra, tycker de blev väldigt bra, extremt hård yta.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

Ah, bra idé!

Borde bli super att måla med i princip valfri färg, och sedan epoxy på det.
Jag antar att det dessutom blir helt vattentätt osv?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11325
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Klas-Kennys MDF-Fräs

Inlägg av Klas-Kenny »

:happy: :happy: :happy:


Blev inte en enda byggbild den här helgen, sorry :oops:

Men nog har det hänt grejer!

Fick ihop hela Z och monterade även ändlägesbrytare (Ska nog montera på andra ändläget också sen...), och provkörde lite olika saker! :D

Såhär blev alltså det hela (biten jag testkörde lite i ligger även på):
IMG_20111009_215835.jpg
Och en lite bättre bild på det som frästes :)
Texten gjorde jag i DeskEngrave, och formen som delvis går igenom T'et är början på en ny portalsida (slängde ihop programmet lite snabbt bara för att testa), resten är lite olika resultat av ett par misslyckade program, men mestadels "lek" genom att jogga axlarna med spindle igång, fixade långt över förväntan med skärdjup och hastighet!
Och som synes är frässtålet jag använde under all kritik, ska ta och beställa lite nytt ifrån Swech.
IMG_20111009_215851.jpg
Kvar att göra då är att göra nya portalsidor och spindlefäste, det ska fräsen alltså få göra till sig själv, sen ska den målas, ordna kabeldragningen vettigt, ordna så att datorn kan starta och stänga av spindlen mm.
Ska även montera elektroniken lite snyggt när jag fått nätagget.

Sen lite "vidareprojekt" blir spånsug, belysning vid verktyget, skydd mot spån vid linjärenheterna och eventuellt något "skåp" så att den inte dammar ner för mycket. ...och troligen mera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar