Sida 1 av 4
Frågor inför svarvköp (inköpt)
Postat: 5 september 2011, 18:44:54
av POS
Jag funderar på att köpa ny större svarv och då dyker det såklart upp en del frågor.
Vario eller växellåda?
Lägga några tusen extra och få växellåda även till gängning?
Enfas eller trefas?
Hur gör man när man svarvar gänga med en svarv med vario, ställer man bara in rätt varvtal på displayen gentemot matningen?
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:02:01
av X-IL
Matningen måste väl fortfarande gå via kugg eller låda oavsett hur snabbt spindeln snurrar, så det blir samma lika förhållande oavsett om du kör 3rph eller 3000rpm.
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:02:31
av DW
Vad är en större svarv? För mej är en liten 750kg och de finns knappast utan gängskärning men jag skulle inte
köpa en utan

Det är ju liksom det som gör den så speciell och universal. Det är mitt råd!
Men du kanske tänker en liten bänksvarv?
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:06:38
av POS
Ja, en större bänksvarv än den jag har nu.
På dom minsta är det inte växellåda till gängning på den modellen jag kollar på.
Det är väll den här som jag tittar mest på:
http://automatic.jetshop.se/banksvarv-o ... c-888.aspx
Den finns med steglös motor också.
X-IL: såklart! jag tänkte nog inte till ordentligt.
DW: Det är väll med lösa drev eller remmar man flyttar till dom mindre och växellåda på dom lite större bänksvarvarna jag länkade till.
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:22:58
av grym
beg vettig svarv, låda för gängning
eller om du tar steget ut till en styrd
det verkar finnas en hel del på blocket nuförtiden
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:25:19
av DW
men om du skaffar en större bänk så kan du köpa en sådan jag har

Annars får du dubbla priset o titta på auktioner, du har ju nybyggt o plats!
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:29:30
av DW
En sådan här fast S150 har stått i samma pris under 10 år minst 25 000:- Många gillar den. Mycket maskin för de pengarna.
Finns en på blocket för 38kkr men det är för dyrt.
Re: Svarvfrågor
Postat: 5 september 2011, 19:30:25
av POS
kirurgisk ordning och renlighet ser jag
Jag fattar inte hur växellådan till gängningen funkar på den svarven jag funderar på, det finns ju bara en spak med tre lägen och fram/back.
Hur sak det räcka till att välja massa olika stigningar.
http://automatic.jetshop.se/banksvarv-o ... c-888.aspx
EDIT: hittade den här infon,
Wide threading range due to change gear kit
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 19:37:59
av DW
-någon här bör ha kört en sådan Köping S-150. Verkstaden på jobbet köpte en efter jag slutat så jag har 0-koll.
Måste man byta drev är det stenåldern!
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 19:40:32
av POS
Tyvärr är det nog verkligheten på nya bänksvarvar att man måste byta drev.

Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 19:51:10
av tecno
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 20:13:22
av DW
-byta drev, jag menade på en såpass stor maskin som S-150. på en bänksvarv kan jag förstå med tanke på priset.
Denna är ok om man inte måste ha 200 olika gängor. Jag hade en föregångare till denna som första svarv.
http://www.gnosjomaskin.se/detail.asp?Id=4233
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 20:21:29
av säter
DW skrev:-någon här bör ha kört en sådan Köping S-150.
Är det verkligen Köping? Jag tycker det ser ut som Torshälla?
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 20:33:12
av DW
helt rätt säter! Torshälla, ja sa ju att jag inte var hemma på maskinen
POS,
varför en bänksvarv? Ett problem ända upp till 100kkr är spindelgenomgången. Min Emco som har kostat ~250 000:-
har bara 21mm

Innebär att du aldrig kan köra grejor längre än chucken som man kan få hyffsat stor iof.
jag bytte min mot 32mm men faktum kvarstår ju.... tänkvärt!
Re: Frågor inför svarvköp
Postat: 5 september 2011, 21:57:53
av idiotdea
De billigare/mindre svarvarna som jag har sett har ofta gängning och matning på samma skruv. Enligt vad jag har förstått har då skruven en tendens att bli nött på det ställe man bearbetar mest på (nära chucken), och efter det går det inte längre att göra gängor med fin stigning.
Den svarv jag har användt har en roterande axel för matningen till vanlig svarvning och en trapetsskruv för gängning. Så nöter man inte i onödan upp trapetsgängan...