Distorsionspedal och karamellburksförstärkare
Postat: 6 augusti 2011, 19:27:29
Halloj.
Jag låter de här två projekten dela tråd eftersom de är ganska små och båda har med musik att göra!
---
Jag har haft repvecka med bandet, och fick lust att sätta ihop en effektpedal för gitarrspelandet. Jag har aldrig byggt någon elektronik för musicerandet förut (konstigt eftersom elektronik och musik nog får klassas som huvudintressena), så det här är första effektpedalsbygget!
Konstruktionen är ganska enkel och använder lite väl många op-förstärkare men jag tycker det är lättare att hålla isär saker genom att designa på det viset! Ett steg med hög förstärkning klipper signalen över fyra parvis antiparallella dioder. Ett justerbart lågpassfilter skär bort de värsta övertonerna och en volympot på utgången ger nivåjustering. Den lite underliga bypasskopplingen kommer utav att jag enbart kunde hitta växlande knappar med två anslutningar (helst skulle man ju haft en omkopplare med tre anslutningar, så man kunnat välja en av två signaler att koppla vidare till utgången). Den har också en switch för att hårdklippa med två dioder (jag läste någonstans om att man gör skillnad på mjuk klippning och hård klippning). Switchen verkade dock inte göra någon skillnad när jag testspelade, men det kan hända att jag har någon dålig lödning nånstans.
Bygget stoppades in i en gammal tobaksburk från ~60-70-talet och här är resultatet:
Den låter skapligt! Den är lite väl vass i ljudet men om man skär rätt mycket diskant och har ganska hög förstärkning så blir det ett hyfsat ljud! Jag har inte experimenterat så mycket med den än.
OBS, en fråga: Finns det någon vettig ingenjörsaktig litteratur som behandlar ljudeffektselektronik som ni kan tipsa om? Den stora drömmen hade varit något i stil med Selfs audioelektronikböcker, fast om olika ljudeffekttyper och hur de kan implementeras. Jag hittar bara ohyggliga mängder DIY-sidor när jag söker på internet, och de gör alla korkade fel, kopierar scheman rakt av, och pratar om transistorer som magiska komponenter där ett byte till en annan transistor helt ändrar kretsens audioegenskaper. Jag hittar inget som diskuterar vettigt hur man designar diverse effektpedalskretsar från grunden och vad man ska tänka på / vilka knep som finns.
----
Musikprojekt två kom utav en del experimenterande med enkla förstärkarkopplingar. Det är en förstärkare designad för single-supply 9V, och kan ge 0.5 W in i en 8-ohmshögtalare (men kan köras på högre spänningar för högre effekt om man byter återkopplingsresistor, begränsas av maxspänningen för OP-förstärkarna). För skojs skull la jag till tonkontroll i form av en baxandallkrets eftersom jag nyligen läst om kretstypen i en bok, samt volymkontroll. Eftersom högtalaren jag använde inte har något basregister alls gör inte baskontrollen särskilt mycket, men diskantkontrollen fungerar i alla fall!
Allt stoppades in i en karamellburk (jag tror det är såna som finns på överskottsbolaget, jag ska kika runt där efter fler), med en 3.5mmkontakt på baksidan för inkoppling av mp3spelare t.ex. Den har testats och fungerar finfint!
Jag låter de här två projekten dela tråd eftersom de är ganska små och båda har med musik att göra!
---
Jag har haft repvecka med bandet, och fick lust att sätta ihop en effektpedal för gitarrspelandet. Jag har aldrig byggt någon elektronik för musicerandet förut (konstigt eftersom elektronik och musik nog får klassas som huvudintressena), så det här är första effektpedalsbygget!
Konstruktionen är ganska enkel och använder lite väl många op-förstärkare men jag tycker det är lättare att hålla isär saker genom att designa på det viset! Ett steg med hög förstärkning klipper signalen över fyra parvis antiparallella dioder. Ett justerbart lågpassfilter skär bort de värsta övertonerna och en volympot på utgången ger nivåjustering. Den lite underliga bypasskopplingen kommer utav att jag enbart kunde hitta växlande knappar med två anslutningar (helst skulle man ju haft en omkopplare med tre anslutningar, så man kunnat välja en av två signaler att koppla vidare till utgången). Den har också en switch för att hårdklippa med två dioder (jag läste någonstans om att man gör skillnad på mjuk klippning och hård klippning). Switchen verkade dock inte göra någon skillnad när jag testspelade, men det kan hända att jag har någon dålig lödning nånstans.
Bygget stoppades in i en gammal tobaksburk från ~60-70-talet och här är resultatet:
Den låter skapligt! Den är lite väl vass i ljudet men om man skär rätt mycket diskant och har ganska hög förstärkning så blir det ett hyfsat ljud! Jag har inte experimenterat så mycket med den än.
OBS, en fråga: Finns det någon vettig ingenjörsaktig litteratur som behandlar ljudeffektselektronik som ni kan tipsa om? Den stora drömmen hade varit något i stil med Selfs audioelektronikböcker, fast om olika ljudeffekttyper och hur de kan implementeras. Jag hittar bara ohyggliga mängder DIY-sidor när jag söker på internet, och de gör alla korkade fel, kopierar scheman rakt av, och pratar om transistorer som magiska komponenter där ett byte till en annan transistor helt ändrar kretsens audioegenskaper. Jag hittar inget som diskuterar vettigt hur man designar diverse effektpedalskretsar från grunden och vad man ska tänka på / vilka knep som finns.
----
Musikprojekt två kom utav en del experimenterande med enkla förstärkarkopplingar. Det är en förstärkare designad för single-supply 9V, och kan ge 0.5 W in i en 8-ohmshögtalare (men kan köras på högre spänningar för högre effekt om man byter återkopplingsresistor, begränsas av maxspänningen för OP-förstärkarna). För skojs skull la jag till tonkontroll i form av en baxandallkrets eftersom jag nyligen läst om kretstypen i en bok, samt volymkontroll. Eftersom högtalaren jag använde inte har något basregister alls gör inte baskontrollen särskilt mycket, men diskantkontrollen fungerar i alla fall!
Allt stoppades in i en karamellburk (jag tror det är såna som finns på överskottsbolaget, jag ska kika runt där efter fler), med en 3.5mmkontakt på baksidan för inkoppling av mp3spelare t.ex. Den har testats och fungerar finfint!