Mina lite speciella cyklar

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Icecap »

För en del år sedan byggde jag en flakcykel, min tanke var att ha lite förströelse efter en rätt besvärlig skilsmässa.

Utgångspunkten var en gammal city-bike jag fick av en kompis, jag var närmre än soptippen helt enkelt. Först en bild och sedan lite förklaring.
100_2406.jpg
Jag fick tag på en extra ram, det behövs för styrningen. Allt är byggt av vad jag kunde hitta, mitterröret i lastkorgen är överliggaren från en gungställning, de undre sidorör är benen från samma gungställning. Gallret råkade jag snubbla över på ett ställe där en del kastar grejer till återvinning - och detta är väl ett synnerligt bra exempel på återvinning!

Det var en del pyssel med att få allt till med styrning osv. och allt är byggt efter ögonmått och syftning.

Lastkorgen är ung. 130 x 60 cm och har plats med 2 barnstolar + 3 smockfulla matkassar - och är då satans tungt når det går uppför! Det är 21 växlar på och jag har "testat" den vid att lasta på 200kg och köra upp till soptippen med detta och då det verkligen är "upp" hela jävla vägen ger det en del träning. Vikten fick jag efter att ha vägt mig och den lastade cykel på deras lastbilsvåg, trilla upp o kasta skiten och sedan väga igen, differensen var 200kg!

Men barnstolarna då? Jo, de fästas här med en M8 vingskruv på varje sida i var sitt fäste som ser ut såhär:
100_2407.jpg
Överkanten av korgen är 20x20x1,5 RHS-profil som jag hade liggande sedan ett tidigare projekt. Där har jag lagt på ett par biter rostfritt stål som kontaktpunkter och i mitten har jag svetsat fast en M8 förlängningsmutter som fäste.

Här har jag lagt på stolarna, alltså den som är kvar + hållaren till den som blev krossat av takraset förra vinter.
100_2408.jpg
Det är alltså plats för två helt vanliga cykelstolar och hållaren är en 30x30x2 RHS-profil med en tvärgående 20x20x1,5 som säkrar mot att stolen vippar. Självklart har de syrefasta kontaktytor som motsvarar dom på korgens överkant. Hålen som vingskruven går igenom har ett rör fastsvetsat för att säkra mot deformation när man skruvar år dom.

Styrningen fungerar men det finns utrymme för förbättring.
100_2409.jpg
100_2410.jpg
Det är ett par kulbultar som är förbundna med en "svanhals" av 20x20x1,5 RHS-profil. Inte perfekt, kan vobbla vid hastigheter runt 35+ men då ska man hålla lite löst i styret, då är den stabil upp till runt 50 som jag har testat den med.

Man bör verkligen montera denna storlek cykel med skivbromsar! Drivkedjan ska vara i bra form, jag har knäck en kedja, trampat loss pedalarmarna från kuggarna och bakhjulet har jag fått stränga om med tjockare strängar, de bröt av i parti och minut pga. metallutmattning. Ska pumpas mycket hårt! Med full last är den TUNG, den har vänddiameter som QE2 och kommer man i en viss hastighet hoppar folk undan som gällde det livet ;-)

Sedan var det liggcykeln. Ful som stryk, har en del saker som bör ändras men den fungerar skapligt med tanke på att det är de första jag har byggt.
100_2411.jpg
Kedjan rundar ett par hjul på vägen mellan pedalerna och bakhjulet, de är gjorda av 160mm sparkcykelhjul som jag har "svarvat" ner i borrmaskinen och klädd med 2mm järn. Detta gäller bara de två hjul som belastas, returhjulen är i ena fallet (det som syns) ett likadan hjul men bara med en skåra "svarvat" i gummibanan. Uppe vid framgaffeln var det mindre plats så där har jag använd ett hjul från en bakväxelmekanism.

En lite annan vinkel.
100_2412.jpg
Man ser V-kopplingen som är tänkt att använda till släp, den medger "glappfri" koppling som inte roterar vilket gör att jag kan bygga en 1-hjulat kärra om jag vill. Planerat att ha min kajakkärra men jag har inte hunnit med den delen än. Sätets metallram är i 25x25x2 RHS-profil, jag hade en bit och antog att 20x20x1,5 ville visa sig för klent med ett muskelknippe på. Nu är det förvisso bara jag som ska köra den men man vet aldrig...

Färgen är Hammerite slätlack, den har visat sig vara synnerligt stryktålig, mycket mer än jag trodde var möjligt och jag gillar den skarpt.

Den blåa cykel i bakgrunden är en exakt lika som jag utgick ifrån (Peak Bonzer, billig skitcykel, fick av någon som skulle kasta den då jag råkade vara på soptippen o kasta grejer), den har jag tänkt som bas i den el-assisterade liggcykel jag ämnar att bygga.

En liten annan vinkel på den besvärliga positionen, sitter man där för länge åt gången kan man komma skapliga avstånd men det är jobbigt och ger trötta muskler.
100_2413.jpg
Tripmätaren har varit på sedan jag byggde cykeln i början på förra sommar, den visar nu totalt drygt 260 mil. Märken på kedjeskärmen är klistermärken från SEF. Under sätet finns det en sats lappgrejer och pumpen sitter ju på framröret, jag klarar alltså lite småproblem på vägen om de kommer.

Det är 2,5 kedjor på cykeln, mellanhjulen sitter i M8 förlängningsmutter som är svetsat fast osv. All material jag har fått köpa kommer från Biltema, det är skapligt billigt men inte alltid så bra men det fungerar.

Sedan har jag en mountainbike från BH-Bike, lättmetallsram, hydrauliska skivbromsar, avfjädrad framgaffel och slicks, mycket trevlig att köra om det inte var för punkan bak. Då det är en vanlig (men kanske lite dyrare) "köpt och klar"-cykel ids jag inte visa kort på den.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303
Inlägg: 5979
Blev medlem: 17 december 2003, 19:54:56
Ort: Sthlm

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av dar303 »

Fina byggen! Frugan var impad då hon mötte upp dig på jättecykeln för att överlämna något du köpt, hon minns det än! :)
Jag skulle gärna bygga liknande cykelhybrider men tid, denna efterlängtade vara, finns det tyvärr för ont om just nu och så är jag kass på att svetsa!
Paxmax
Inlägg: 503
Blev medlem: 19 juni 2010, 11:33:20

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Paxmax »

Klart häftigt :tumupp: fördelen med "liggcykel" ? bättre smak för baken?
Phu.. din "lastcykel" ser mäktigt tung ut!!
blueint
Inlägg: 23238
Blev medlem: 4 juli 2006, 19:26:11
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av blueint »

Hur fungerar styrningen för lastcykeln?, måste ju få styret längst fram att bli manövrerat från där man sitter.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5462
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av anders_bzn »

Vad ska man säga, härliga byggen det där. Liggcykeln ser ganska hög ur, är den inte vinglig?

Själv kör jag helst på en 10 år gammal modifierad Crescent Kebne...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Glenn »

Icecap skrev: Lastkorgen är ung. 130 x 60 cm och har plats med 2 barnstolar + 3 smockfulla matkassar - och är då satans tungt når det går uppför! Det är 21 växlar på och jag har "testat" den vid att lasta på 200kg och köra upp till soptippen med detta och då det verkligen är "upp" hela jävla vägen ger det en del träning. Vikten fick jag efter att ha vägt mig och den lastade cykel på deras lastbilsvåg, trilla upp o kasta skiten och sedan väga igen, differensen var 200kg!
Blir det inte rätt jobbigt med balansen med sådana vikter ? iofs ganska lågt ner men ändå ? speciellt i låg fart då förstås.

Det är ett par kulbultar som är förbundna med en "svanhals" av 20x20x1,5 RHS-profil. Inte perfekt, kan vobbla vid hastigheter runt 35+ men då ska man hålla lite löst i styret, då är den stabil upp till runt 50 som jag har testat den med.
Vad är det som orsakar vobblet då, jag skulle först misstänka styrgeometrin ? eller har du sett till att få samma som tidigare ?
Man bör verkligen montera denna storlek cykel med skivbromsar!
Av vilken anledning ? dom är väl mindre effektiva än fälgbromsar afaik, eller menar du att dom står emot vattenpölar osv bättre ?


Kul att se bilder iaf, dock stör jag mej oerhört på all rost på svetsade ytor, jag personligen är ALLTID på med sprayburken med grundfärg (gärna kallgalv) efter att jag svetsat, jag tycker det är så trist när det rostar, och så jobbigt att göra nåt åt det, även om det bara är nåt snabbjobb för att testa eller liknande. ..Men det är väl min "störning" :)
Användarvisningsbild
DjAlbert
Inlägg: 354
Blev medlem: 28 oktober 2007, 17:46:00
Ort: Deje

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av DjAlbert »

Fräcka byggen, båda två.
Intressant att se hur du har fått till det med styrningen för att det inte ska bli helt omöjligt o framföra.

Dock så undrar jag om jag inte har sett flakcykeln nån gång IRL?
Om din platsinformation stämmer, så är jag nästan säker på det.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Purre »

Ooo en "long john" som man ändå måste få kalla det. Är lite sugen på en sådan men har ingen plats för den dessvärre.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9235
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av jesse »

kul!

Det kunde vara intressant att se bild på cyklarna när någon cyklar på dem. (eller video förstås! :P )
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33806
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Glenn »

Ja, eller provcykla själv vore intressant :)

En såndär liggcykel ser rätt läskig ut, men rent logiskt förstår man ju att det inte borde vara nån svårighet att cykla på det egentligen.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Icecap »

dar303: ja, då jag pratade med henne i telefonen om mötespunkt lät hon en aning fundersam då jag pratade om cykel ;-) Jag misstänker att hon hade sina idéer om min IQ just då men hon blev ju övertygad :-)

Paxmax: nja... lastcykeln som sådan kan jag lyfta med en hand, vägar runt 50kg utan stolar och last. Liggcykeln kan jag rulla 5 mil på innan jag känner det i rumpan men sätet är också ganska kantigt.

blueint: styrningen är så att jag har en liten arm på styraxeln, den dra "svanhalsen" via en kulbult. Se kortet 100_2409, korta armen är under gallret och rostig. Den hammarlackade är "svanhalsen" som går fram till framgaffeln, på kort 100_2410 ser du hur den vinklar upp från under korgen och fram till framgaffeln.

anders_bzn: jag vet inte hur den är i förhållande till andra liggcyklar, helt enkelt för att jag inte har prövar andra! Orsaken till att jag byggde den alls var att jag var sugen på att testa en liggcykel men ingen i staden hade efter vad jag vet, alltså fick jag bygga själv. Jag upplever den som lika stabil som min vanliga diamond-frame men med mindre massatröghet när man lägger den ner i en sväng.

Glenn: balansen när den är fullastat är inget problem men det känns lite konstigt att det inte är min kropp som är viktcentrum, svänger jag den fullastat känner jag hur min kropp "vrids av" om du förstår. Jag har med flit byggt korgen så pass högt upp att jag kan lägga cykeln ner i svängar.

Vobblet kommer av att svanhalsen just inte är rak men går under lastkorgen och sedan böjer upp, det ger lite fjädring som ger vobblet.

Och finishen är väl "lite sådär" *våldsamt hostattack* men jag byggde den som en ploj-grej och nu har jag använd den i 10 år så förra sommaren kletade jag på hammarlack för att det inte skulle se allt för jävligt ut. Jag hade planerat livslängden till på sin höjd 2 år som mest men den har visat sig guld värd till så mycket att jag funderar på att bygga om den och bygga rätt den - men då kommer lillan att ha växt ifrån den när jag är klar så just nu ska den bara fungera! Hade jag visst om att den var så bra och att jag skulle ha den så länge hade jag gjort rätt från början men...

DjAlbert: jag använder mina cyklar en hel del lokalt, liggcykeln tar jag även med till Karlstad mycket ofta då jag parkerar i Herrhagen (gratis parkering) och cyklar resten in till jobbet. Så har du sett en cykel som liknar min lastcykel är det helt säkert min, finns bara den ena.

Purre: Jepp! Körde en Long John för den lokala affär i sin tid då jag skulle ha ett "efter skola arbete", en Long John är dock med lägre flak (svänga försiktigt) och flaket är mindre men min inspiration är ju ganska tydlig.

jesse & Glenn: faktisk var det 3 stycken som frågade om de fick testa då vi firade midsommar. Ingen av dom hade testat tidigare men alla 3 klarade det direkt med lite hjälp för att komma upp och igång, tjejen som testade blev eld o lågar och tyckte att det var det helt rätta sätt att cykla på, en sån skulle hon skaffa!!!

Pojken min har testat båda cyklar och gillar dom. Då jag lärde mig att cykla på den tog det kanske 10 minuter att lära hur man startar och bli skaplig stabil och efter ett par km var det hellugnt.

Vill ni testa är det bara att komma förbi! Jag jobbar hemma udda veckor.
Användarvisningsbild
Andy
Inlägg: 5893
Blev medlem: 26 september 2004, 18:24:52
Ort: Södern

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Andy »

Lastutrymmet är betydligt längre på din annars är själva grundprincipen en vanlig syn i Danmark. De flesta rymmer dock bara ca två backar Carlsberg (eller Tuborg) då. :D

Du skulle kunna testa med en styrdämpare vid framgaffeln för att får den lite stabilare, jag tänker på den princip som man använder på många motorcyklar bl a.
Det borde bli lite bättre oxå om styrarmarna förlängs och att de är exakt lika långa (ut från vridcenrtum).
Annars jäkla coolt transportmedel! :tumupp:
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Icecap »

Andy: hela sättet som styrningen sker på är egentligen fel! Det rätta hade varit att ha ett hjul på styrstången och på framgaffeln och dra dubbla vajer mellan. Som det är nu är styrkraften obefintlig vid ytterlägen. Men vajer-sättet kräver ett antal hjul med kullager, det blir riktigt dyrt att köpa och en svarv har jag inte råd med.

Jag ska dock försöka få till vajer-styrning på den nästa liggcykel jag ska bygga till mig, det blir den el-assisterade versionen. Kulbultarna blir lite glappa efter ett tag, inget allvarligt men lite irriterande, med en korrekt utförd vajer-styrning ska det vara möjligt att få den glappfri.

Jag har även klurat ut hur man kan göra en vajerstyrning och ha ställbart säte där styrspakarna följer med sätet men det blir ganska mycket överkurs.

När jag får gång i jobbet på riktigt kommer jag att prioritera att få ihop till att bygga mig en pontonbåt, jag har alla planerna klar. Den ska kunde monteras och demonteras på runt 20 minuter, med ett par axlar med hjul ska det hela kunde plockas ihop till en kärra jag kan dra manuellt och axlarna ska jag kunde ha med på båten utan problem.

Jag hoppas få råd med material under vintern och svetsa ihop pontonsektionerna under vintern och sedan svetsa ihop pontonerna under våren.

Den blir 2,5 x 5 m och ska drivas av en 4-takt utombordare på 5-10hk. Djupgång lastat med 400kg blir runt 30 cm.
Användarvisningsbild
Ulf
Inlägg: 399
Blev medlem: 15 februari 2006, 14:04:03

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av Ulf »

"...att bygga mig en pontonbåt..."

JA, massor med bilder och filmer!!
:tumupp:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mina lite speciella cyklar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Härliga cyklar!!! Funderade på hur man skulle kunna bygga en lättvikts cykeldressin. De dressiner de har i Bengtsfors är djäkligt tunga och trögtrampade.

Jag har sett en pontonbåt helt nyligen i Vänersborg. Ganska kul sak faktiskt. 8)
Skriv svar