Renovering av gamle tjecken (Jawa 210)
Postat: 22 juni 2011, 17:29:39
Ja vad är nu detta tänker ni? Det är iaf en moped det handlar om. Närmare bestämt en Jawa 210 babetta.
(bild lånad) Ska se till att byta ut den på en bild på mitt åkdon.
Fick mopeden för några år sedan då tidigare ägaren bara hade haft stående, ofungerandes. Som tillslut tröttnade på att den tog plats.
Den är skruvad av många "experter" som inte försökt att hitta grundorsaken på problemet innan de börjat skruva.
Tidigare mekanikerna hade gått på bla mekaniken när det var tändsystemet som krånglat ifrån början.
Är i litet behov av ett åkdon av något slag då vi bara har en fungerande bil, och den har sambon. Så då tänkte jag göra ett försök att få igång denna även fast det var längesedan man fyllde moppe. Sedan att det finns så mycket kompetens här om så mycket gör det hela inte sämre.
Dessa mopeder har jag läst lider av mycket problem med tändningen. Läste även någonstans att dessa mopeder var först i världen som var utrustade med helt elektroniskt brytarlöst system.
Jag har hittat den mesta av min informationen ifrån denna sidan: http://www.jawamoped.com/
Så efter att jag fått iordning på mekaniken igen så det går att kolla om det kommer gnista, så är det stendött. Jag har kollat så det är rätt kopplat, och det är det. Har även mätt upp tändspolen. Även den är ok.
Jag har läst vidare och 99% av felen ligger i den så kallade thyristorn som finns i 4a olika varianter till just denna moped. Den typen som sitter på min är den vanligaste.
Om man mäter på thyristorn enligt instruktionen. http://www.jawamoped.com/JawaMoped_Elec ... nition.pdf
Imellan I & 1 ska det vara 50 till 400 ohm. ==> Jag mäter upp det till runt 700ohm. Och det skiljer cirka 20ohm när jag byter plats på probarna. Läser jag sedan i verkstadshandboken så specar de ingen speciellt värde bara det inte är 0 eller oändligt. Så jag antar att detta är ok.
Imellan G & 1 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.
Imellan G & I samt imellan 1 & 15 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.
Om jag nu mätt rätt så ska den vara helt ok. Men det är ju stendött.
Andra saker jag gjort är att prova med ett annat tändstift, kollat magneterna på rotorn så att de är ok.
Något jag funderar på om det skulle påverka är att jag satt dit en tändkabel av nyare snitt än en sådan med kopparkärna som jag vill minnas att det var förut på äldre fordon.
Känns inte riktigt att jag kan lita på thyristorn även fast jag mätt den. Några tips på test jag kan göra?
Sedan så kunde man tillverka en egen thyristor mha guiden här för en låg kostnad, om jag kan hitta ekvalenter för köp i Sverige ==> http://www.mopedarmy.com/wiki/Jawa_Thyristor
De tre ingående komponenterna:
CORNELL DUBILIER - MMP2W10K-F - CAPACITOR POLYESTER FILM 10UF 250V AXIAL
Antar att denna skulle funka ==> Plastkondensator axiell 10 µF 250 VDC , 110 VAC, PA10,00ST RU FRA
Kollade här på att det ska vara en axial, 250V samt 10 µF.
VISHAY GENERAL SEMICONDUCTOR - BY399P-E3/54 - FAST SWITCH DIODE, 3A 800V DO-201AD
Antar att denna skulle funka ==> Likriktardiod DO-201AD 800 V 3 A, HER 307
Kollade här på spänningen 800V, strömmen 3A. Men inte alls säker om denna skulle funka.
ON SEMICONDUCTOR - MCR106-6G - SCR THYRISTOR, 4A, 400V, TO-225AA
Antar att denna skulle funka ==> Tyristor SOT-82 600 V 4 A, BT 148-600R
Kollade här på minsta tändström 0,2mA strömmen 4A, samt spänningen 600V. Men inte alls säker om denna skulle funka.
Jag tänker forska vidare. Alla tips är jag tacksam för.
(bild lånad) Ska se till att byta ut den på en bild på mitt åkdon.
Fick mopeden för några år sedan då tidigare ägaren bara hade haft stående, ofungerandes. Som tillslut tröttnade på att den tog plats.
Den är skruvad av många "experter" som inte försökt att hitta grundorsaken på problemet innan de börjat skruva.
Tidigare mekanikerna hade gått på bla mekaniken när det var tändsystemet som krånglat ifrån början.
Är i litet behov av ett åkdon av något slag då vi bara har en fungerande bil, och den har sambon. Så då tänkte jag göra ett försök att få igång denna även fast det var längesedan man fyllde moppe. Sedan att det finns så mycket kompetens här om så mycket gör det hela inte sämre.
Dessa mopeder har jag läst lider av mycket problem med tändningen. Läste även någonstans att dessa mopeder var först i världen som var utrustade med helt elektroniskt brytarlöst system.
Jag har hittat den mesta av min informationen ifrån denna sidan: http://www.jawamoped.com/
Så efter att jag fått iordning på mekaniken igen så det går att kolla om det kommer gnista, så är det stendött. Jag har kollat så det är rätt kopplat, och det är det. Har även mätt upp tändspolen. Även den är ok.
Jag har läst vidare och 99% av felen ligger i den så kallade thyristorn som finns i 4a olika varianter till just denna moped. Den typen som sitter på min är den vanligaste.
Om man mäter på thyristorn enligt instruktionen. http://www.jawamoped.com/JawaMoped_Elec ... nition.pdf
Imellan I & 1 ska det vara 50 till 400 ohm. ==> Jag mäter upp det till runt 700ohm. Och det skiljer cirka 20ohm när jag byter plats på probarna. Läser jag sedan i verkstadshandboken så specar de ingen speciellt värde bara det inte är 0 eller oändligt. Så jag antar att detta är ok.
Imellan G & 1 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.
Imellan G & I samt imellan 1 & 15 ska det vara oändligt ==> Jag mäter upp det till oändligt så det är ok.
Om jag nu mätt rätt så ska den vara helt ok. Men det är ju stendött.
Andra saker jag gjort är att prova med ett annat tändstift, kollat magneterna på rotorn så att de är ok.
Något jag funderar på om det skulle påverka är att jag satt dit en tändkabel av nyare snitt än en sådan med kopparkärna som jag vill minnas att det var förut på äldre fordon.
Känns inte riktigt att jag kan lita på thyristorn även fast jag mätt den. Några tips på test jag kan göra?
Sedan så kunde man tillverka en egen thyristor mha guiden här för en låg kostnad, om jag kan hitta ekvalenter för köp i Sverige ==> http://www.mopedarmy.com/wiki/Jawa_Thyristor
De tre ingående komponenterna:
CORNELL DUBILIER - MMP2W10K-F - CAPACITOR POLYESTER FILM 10UF 250V AXIAL
Antar att denna skulle funka ==> Plastkondensator axiell 10 µF 250 VDC , 110 VAC, PA10,00ST RU FRA
Kollade här på att det ska vara en axial, 250V samt 10 µF.
VISHAY GENERAL SEMICONDUCTOR - BY399P-E3/54 - FAST SWITCH DIODE, 3A 800V DO-201AD
Antar att denna skulle funka ==> Likriktardiod DO-201AD 800 V 3 A, HER 307
Kollade här på spänningen 800V, strömmen 3A. Men inte alls säker om denna skulle funka.
ON SEMICONDUCTOR - MCR106-6G - SCR THYRISTOR, 4A, 400V, TO-225AA
Antar att denna skulle funka ==> Tyristor SOT-82 600 V 4 A, BT 148-600R
Kollade här på minsta tändström 0,2mA strömmen 4A, samt spänningen 600V. Men inte alls säker om denna skulle funka.
Jag tänker forska vidare. Alla tips är jag tacksam för.