Sida 1 av 2
Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 13 juni 2011, 19:58:39
av säter
När jag plockade ur motorn ur personbilen i höstas, började jag med att demontera hela "frontklippet" från bilen, för att få bra åtkomlighet.
En annan finess med det, är att man slipper koppla ur allt elektriskt, lysen blinkers mm.
I mitt fall kopplade jag ur med hjälp av en kraftig hovtång på kabelstammen.
Nu är det snart dax att det ska ihop igen, och nu har jag tänkt montera någon form av multikontakt på kabeln.
Det ska vara en kontakt med skruvanslutning. Jag vill inte ligga ute på gården och löda in något.
Vanlig släpvagnskontakt tycker jag är för opålitliga grejer.
Vad rekomenderas?
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 13 juni 2011, 20:02:01
av eqlazer
Antal ledare och hur mycket ström?
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 13 juni 2011, 20:02:42
av unsolved
Hur många poler är väl den största frågan?? 16A-handskar kanske

Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 13 juni 2011, 21:01:26
av säter
Hel- och halvljus, blinkers, parkering, elfläkt. Jag tror det var allt.
Det är ett 12V system, och vad jag kan minnas är inget avsäkrat högre än 8A.
Nu vart jag lite osäker om höger och vänster belysning går på separata kablar.
Om inte, borde det bli 6-poler, annars 9.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 13 juni 2011, 21:42:38
av unsolved
Kanske jackbara kopplingsplintar på ELFA?
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 08:14:00
av tgr
Kolla på t.ex elfa. Det finns en del runda kontakter med många poler som är lite tätade också. Jag skulle rekomendera att du kör crimpade stift i kontakten. Tittar du i övriga bilen tror jag inte du hittar någon kontakt med skruvanslutning.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 08:16:33
av zeus
Crimp är nog måste i bilen.
Jag skulle nog ha satsat på 2 eller 3 kontakter, lite lättare hitta kanske.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 09:52:02
av ristomemo
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 10:03:54
av Glenn
betydligt bättre att krimpa på flatstiftskontakter isåfall, sådana där klämkontakter är ondska.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 12:32:33
av säter
Varför skulle krimpkontakter vara ett måste?
Jag tycker skruvanslutning med ändhylsor funkar fint.
Allt vad flatstift heter går bort. Jag tycker inte dessa är pålitliga. Vill gärna glappa upp.
Glenn, vad är det för klämkontakter du ondgör dig över?
Jag funderar på något liknande denna, kan det vara något?
steckverbinder_700_500x325.jpg
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 12:38:08
av Mizzarrogh
Fungerar inte dedär gör inget det...

Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 12:48:07
av zeus
När jag pratat med kontaktföretag så har de alltid sagt crimp i bil.
Skakar, fuktigt och ojämn temperatur.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 16:55:59
av Bosen
Skruvanslutningar tycker jag går bort i en bil, speciellt i motorrummet. Har du aldrig själv varit med om "sockerbitar" på gamla bilar??? Maken till något som kan ärja, får man ju leta efter. Nä, lödning eller crimpning tror jag på!
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 19:39:25
av Glenn
säter skrev:
Allt vad flatstift heter går bort. Jag tycker inte dessa är pålitliga. Vill gärna glappa upp.
Glenn, vad är det för klämkontakter du ondgör dig över?
Sådana som ristomemo länkar till, dom är ondska.
Sen är ju inte flatkontakter nåt måste heller, men crimpning är bra

..det är ingen slump att typ ALLA kontakter i bilens elsystem är crimpade från fabrik.
Re: Lämplig multikontakt till bilens kabelstam
Postat: 14 juni 2011, 20:44:46
av ristomemo
Att de är av ondska kan jag inte hålla med om. Har man en bra tång och kabelskor av vettig kvalité så sitter det som berget. Men visst klämmer man med en sådan här
http://www.elkatalogen.se/media/catalog ... iginal.jpg då blir det skit. Men visst en sådan skarv är ju helt utan eget fuktskydd.