Switcha parallellporten

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Switcha parallellporten

Inlägg av The_Dude »

Jag använder mig av en AVR programmerare (AVR ISP) som är kopplad till parallellporten. Nu är det så att jag skulle vilja använda parallellporten till annat än bara programmeraren, ex skicka data till och från daton med olika moduler. Och jag vill helst slippa krypa ner under skrivbordet och byta kabel.
Jag vill alltså typ muxa parallellporten, så man med en enkel knapptryckning kan välja vad den skall användas till.
Vad ska jag använda för komponenter? Har tittat lite på mux/demux, buffrar mm, men jag fastnar hela tiden på att signalen som skall muxas är dubbelriktad, det kan ju både vara en in och en utsignal. Eller tänker jag fel?
Vill helst använda digitala komponenter, ingen mekanisk switch.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om möjligt använd flera p-portar istället, hänger ju lite på fria slottar och OS i din burk förståss.
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av The_Dude »

Tänk en låda som det går in en parallellportskabel i ena änden och så kommer det ut två i andra änden. På toppen av lådan är det en switch som det står typ 1 och 2 på.
Det är vad jag vill göra :)
Användarvisningsbild
Hedis
Inlägg: 2488
Blev medlem: 8 december 2003, 15:10:44
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Fanns mycket sådanna switchar förr i tiden. (oftast för att switcha mellan olika skrivare mm)
Dom som jag öppnat har det varit en mångpolig vridomkopplare i.

Enklast/billigast är nog att komma över en sådan box. Det man måste kolla är att den bryter alla ledningar o inte bara d0-d7. Kan ju skapa problem annars.
Krawk
Inlägg: 73
Blev medlem: 14 maj 2005, 12:43:09

Inlägg av Krawk »

http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,5610000
eller:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... 00,5610000
Men som hedis säger, kolla så att den verkligen bryter alla poler.
Rymdninja
Inlägg: 330
Blev medlem: 15 december 2003, 13:41:25
Ort: Göteborg

Inlägg av Rymdninja »

jag har också lite tankar på att bygga en sådan och min ide var att använda några 74245:or. Octal bus tranceivers med 3-state utgång och en switch bara som väljer det activa chipet /utgång....
Kan inte det funka?
The_Dude
Inlägg: 12
Blev medlem: 7 september 2004, 15:45:40
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av The_Dude »

Tack för tipset om dom färdiga switcharna.

Men om man nu skulle vilja bygga en egen, om det inte blir alldeles för jobbigt.

Precis som Rymdninja så har jag också varit inne på iden med 74245:or men går det verkligen då d0-d7 kan vara både in och utgångar? På 74345:or måste man väl välja vilken riktning bussen ska vara öppen, den är då inte öppen i båda riktningarna på en gång?
Obs. Jag kanske är helt ute och cyklar!?
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

Helt riktigt 74**245 kan inte vara öppen i bägge riktningarna samtidigt.

Skulle du hitta en krets som klarar det (Separata Enable ist.f. Enable + Dir) så skulle detta generera låsning.

Ett gäng analoga multiplexrar t.ex. 4053 borde fungera.
Skriv svar