vindrutetorkare på traktor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ulroff

vindrutetorkare på traktor

Inlägg av ulroff »

hej. jag har en gammal duett och jag hade velat ha tre lägen på mina vindrutetorkare. nu har jag bara två lägen och de är ju på eller av. jag hade velat haft ett till där det kanske tar 5-10 s mellan viften om ni förstår. någon som har nån idé hur man skulle få det att funka?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Jo ett intervallrelä. Lättast är kanske att sno ett ifrån en gammal bil på skroten. Förr fanns det på typ biltema för att komplettera gamla bilar, men alla bilar har väl haft intervalltrokare de sensaste 10 åren, så tror inte att det finns som tillbehör längre. Men har för mig att något tog som intervalltorkare till båten tog intervallrelä ifrån Renault 5 - går säkert med viltet relä som helst, men renaultens relä sitter allt i en enhet.
ulroff

Inlägg av ulroff »

okej men jag tänkte om man kunde löda ihop lite komponenter och fixa det själv lixom. de är lite roligare=)
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

aha, jo - går att lösa med ne555, en trissa och ett relä. Eller med uP om du vill det ;) Undersök först innan du börjar fundera på kopplingen hur parkeringsfunktionen är. Testa också hur länge du måste ha torkar till för att den skall förstätta hela slaget. KOntrollera också hur lång tid ett slag tar.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Har du lite otur sitter det samma typ av motorer i duetten som i valparna.
Dessa går inte tillbaka till utgångsläge när man bryter strömen, utan stannar glatt precis där de står.
Går ju att lösa med en microbrytare och lite mer logik...

Men går de ner till "parkeringsläge" när du stänger av dem idag så är det lungt.
ulroff

Inlägg av ulroff »

dom går tillbaka till utgångsläget även fast man brytit strömen. så de är lungt. men kan ni inte förklara lite mer om hur man skulle koppla allt och exakt vad man behöver?
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Lyx, det gör inte mina på Mazdan (323F -91), de stannar vackert kvar där de stod när man bröt tändningen...
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Hmm.. När du slår till spänningen till torkarna borde strömmen gå genom nån form av brygga som växlar polaritet på motorerna inom en viss tidsintervall så torkaren går åt andra hållet och tillbaks igen väl?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Om dom stannar när man bryter tändningen eller inte har mer med spänningsmatningen att gära än om dom har lägesbrytare.

Det som var interessant var om dom stannade på fläcken om man satte torkarspaken till 0 eller om dom gick färdigt sin cykel tills dom är nere vid 0 igen.

Torkarna i detta fallet verkar gå till ursprungsläget. (dom har alltså brytare och styrkrets för detta)

Mao. så behöver man bara "sparka" iväg dom några centimeter så kommer dom att gå till dom är nere på 0 igen. Detta görn nog enklast med ett relä som simulerar att man rör spaken en snabbis. Så det kvittar i ditt fall hur lång tid det tar för dom att återvända mm.

Sätt reläet paralellt med ena hastigheten på spaken och slut det någon sekund när du vill att dom skall torka.

Triggningen kan du skapa med en 555:a och då kan du även ställa tiden med tex. en potentiometer.

Edit: Angående returen.
Motorn går åt samma håll hela tiden (iaf. på dom Saab-torkare som jag pillat lite med) däremot är länkade gjort så att när det roterar tillräckligt långt så börjar det dra torkarna tillbaks. (tänk dig ett tåghjul)
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Aha okej men då blev det genast lättare. Om jag förstod ditt inlägg rätt så menar du att man sluter kretsen med ett extra relä som via en timerkrets styrs så att det bara är till såpass lång tid det tar för torkarn att gå upp och ner. Låter som en bra idé isåfall.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Du fattade det nästan rätt.

Man sluter ett relä via en timerkrets så torkararmen precis lämna 0-läget. Då kommer den automatiskt gå färdigt in cykel och återvända "hem".
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

Åhå tämligen smart och enkelt. Nu är det bara för ulroff att dra igång lö´kölven som vi säger här i västergötland :)
ulroff

Inlägg av ulroff »

okej. får kolla lite på det där med timer kretsen och 555:an. skriver igen om de skulle bli problem. tackar för hjälpen
ulroff

Inlägg av ulroff »

exakt hur skulle denna timer-krets se ut? vad har den för art-nr på elfa? finns det något schema?
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Skriv svar