Duschtimer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
svanted

Duschtimer

Inlägg av svanted »

har två tonåringar som fått infiltrationen att svämma över :shock:
så nu ska jag montera en timer på varmvattnet.
men hur löser man det? det ideala vore att när man börjar duscha tar den tid och stänger av strömmen till pumpen efter 10 minuter. rätt och slätt..
men alla kranar sitter på samma värmeväxlare och hur ordnar man enklast så att de får duscha kallt efter dessa 10 minuter :evil:
eftersom det spolas ju överallt kan man inte enkelt bara ha en timer?
för hur/när resettar man den?

det ideala vore att man fick max kanske 10 minter varmvatten för varje dusch som man fick disponera på bästa sätt.

ngn som har ngn idé, utan att dra separata rör till duschen....
Senast redigerad av blueint 17 maj 2011, 17:52:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: stavning
Användarvisningsbild
Icecap

Re: dushtimer

Inlägg av Icecap »

Jag hade monterat en temperaturgivare på VV till duschen. Det ska vara en givare som man kan se att temperaturen stiger och när den gör det är det någon som börjar duscha. Då startar timern och resten kan du redan.

Men då 2 kan behöva duscha efter varandra kan det bli jobbigt för #2 om man inte kan avkänna att temperaturen sjunker på ett sätt som indikerar att vattnet inte rinner.

Detta kräver nog en mikroprocessor för att kolla temperaturprofilen men med lite loggning kan man fixa så att #2 kan duscha inom kort tid.
Om ventilen kopplar kallt vatten in på vv till duschen löser problemet ju sig själva men då kan den så o växla så det är inget bra heller.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

10 minuter? :shock:
två eller tre räcker gott

jag hadde haft en elektrisk ventil, en enkel flödesgivare, sådan för bara av på, och en timer
koppat på varmvattenröret till duschen
när flödesgivaren går på så startar timern och stänger av ventilen efter 2.00 minuter

det finns en riktig sniklösning med, men underbart enkel

om man har ett rör som går upp till duschen så kan man i röret sätta i en rostfri stålkula med aningen mindre diameter
tanken är som följder , när det inte går något vatten i röret sjunker den ner, när det strömmar vatten så kommer den snart gå ända upp til ett stopp där den stryper vattenflödet
sedan måste man stänga av det så länge att kulan hinner komma ända ner igen
kan bli lite väl kort tid, men det kan dom klara sig på :badgrin:

klart kul modell att sätta i en stålkula i tryckluftslangar eller vattenslangar i trädgården :vissla: 8) :lol:
johano

Inlägg av johano »

Jag hade kört med en såndär myntautomat som finns på varende campingplats och sen gett de ett antal mynt i veckan som räcker till normal dusch. Vill de duscha längre får de betala med egna pengar...

Nån som vet vem som säljer såna grejer?

/johan
PTC

Inlägg av PTC »

Är det mängden varmvatten eller tiden som är kärnan i problemet?
Pejlaren

Inlägg av Pejlaren »

Farsgubben skruvade ur säkrningen till belysningen i badrummet på den tiden det begav sig. Effekten av det blir mörkt (om det nu blir det) kanske räcker för att få stopp på duschandet? I mitt fall hade det väl ingen större effekt, men lillbrorsan som var/är mökrrädd hade det desto större effekt på... :badgrin:

Men någon form av elktromagnetventil direkt på duschs-slangs-asnlutningen måste ju funka.
chrimprider

Inlägg av chrimprider »

hmm e de inte enklast att förklara ditt problem för ungdomarna ?? så de får se din sida av problemet ???

jag hade problem med avloppet som svämmade över när de använde för mycket papper..
det slöt med att grabben fick upp hela "skiten" bakvägen genom golv brunnen när stod och duschade en gång.... inte så mysigt men sen var det väldigt lätt att vara pedagogisk så de förstod följderna av att proppa dasset med papper..

har inte haft några som helst problem sen dess. ;)
johano

Inlägg av johano »

Hehe, känner igen det där med avloppet.

Jag o brorsan hade väl i ärlighetens namn en tendens att använda
lite mycket papper när vi var små, men det avhjälptes rätt effektivt
av att vi fick hjälpa farsan att gänga ihop rensfjädern till K50:n när
han fick rensa.

Att få ta hand om problemet är ett effektivt sätt att lära sig :-)

/johan
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det hela handlar om ansvarstagande. Sätt in en äggklocka i duschrummet och berätta om konsekvensen av att duscha för länge och att det är viktigt att ni träffar en överenskommelse om att de alltid startar äggklockan och slutar duscha när klockan ringer.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Om inte det hjälper så kan en lösning vara att koppla en separat VV-beredare till duschen, den vi har i garaget (som frugan och jag fick lov att dela på under tiden vi rustade vårat badrum) är på bara 30 liter och jag lovar att man slutar duscha när varmvattnet tar slut vilket det gör snabbt :lol:
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Duschtimer

Inlägg av maDa »

Ja, nog bättre att prova med äggklockan först..

Men annars får de nog bli magnetventil och timer. 10min dusch, 10min paus. Du själv kan ju ha en "bypass" nyckelbrytare :p
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Farsan drog blandningsventilen så att det bara kom kallvatten några gånger när han tyckte att det räckte, och utan termostatblandare i duschen så fick det ganska snabba resultat, man visste aldrig när varmvattnet försvann utan helt plötsligt så stog man ju där i full panik med 7 gradigt vatten och försökte ta sig ifrån duschen på alla tänkbara sätt ;)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Finns timerventiler att kopa, fungerar utan elanslutning.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Skaffa en Leakomatic och ställ in den så den nyper...
Paxmax

Inlägg av Paxmax »

Hade samma lite av problem, för långa duschar. Jag kom rätt långt planeringen: alla har varsin RFID nyckelbricka som hängs på. Då aktiveras resp användares penga ackumulator. Mäter vattenflödet och utvattentemp som blir = kronor och ören för vattenvolym och deltaT vatten in i hus kontra duschvatten ut... i ditt fall blir det bara flödet / tid som är mest intressant -kör med en skitjobbig pipig summer som eskalerar typ sno från brandvarnare.
Efter mycket planering kom jag på att den snabbaste fixen var och slänga ut dottern. Sagt och gjort :mrgreen:

Nääääee :lol: så kan man inte göra... hon flyttade in hos pojkvännen!! :lol: (väntar bara på att han snart skickar duschvattenräkningen till oss)
Skriv svar