QT -nybörjare.
Postat: 20 april 2011, 15:21:11
Försöker begripa mig på QT idag. Fattar inte så mycket dock.
Jag använder QT Creator, och har gjort följande enkla övning:
Understanding signal and slot in Qt
Här har jag alltså gjort två "grejer" och de kan prata med varandra...dvs siffan överförs till LCD-displayen.
Men jag vill ju veta hur jag bearbetar denna siffran.
Hur gör jag om jag har två sliders A och B t.ex. och vill visa A - B på LCD?
Jag måste alltså någonstans i C++ koden lägga in ställen där jag hämtar in data från silders och knappar etc. för att kunna bearbeta data och sedan skicka ut till LCD.
Om jag fattat det hela rätt måste jag skapa en egen funktion som kallas SLOT och som kan både ta emot och skicka signaler. Det är här jag inte hittar någon begriplig information hur jag ska göra.
Jag försöker begripa den här wikin också : Signals and Slots in Qt
Och här finns då exempel på connection mellan två objekt:
Det fattar jag ju. Men i mitt eget exempel så existerar ju ingen C++ kod för denna connection - bara ett xml-dokument.
Och i min klass - fil ser det ut så här:
Trots att jag läser en masa tutorials så förstår jag inte det allra enklaste?
Jag använder QT Creator, och har gjort följande enkla övning:
Understanding signal and slot in Qt
Här har jag alltså gjort två "grejer" och de kan prata med varandra...dvs siffan överförs till LCD-displayen.
Men jag vill ju veta hur jag bearbetar denna siffran.
Hur gör jag om jag har två sliders A och B t.ex. och vill visa A - B på LCD?
Jag måste alltså någonstans i C++ koden lägga in ställen där jag hämtar in data från silders och knappar etc. för att kunna bearbeta data och sedan skicka ut till LCD.
Om jag fattat det hela rätt måste jag skapa en egen funktion som kallas SLOT och som kan både ta emot och skicka signaler. Det är här jag inte hittar någon begriplig information hur jag ska göra.
Jag försöker begripa den här wikin också : Signals and Slots in Qt
Och här finns då exempel på connection mellan två objekt:
Kod: Markera allt
connect(slider, SIGNAL(valueChanged(int)), spinBox, SLOT(setValue(int)));
Och i min klass - fil ser det ut så här:
Men jag misstänker att jag ska kunna skapa en egen slot i den filen????#include "mainwindow.h"
#include "ui_mainwindow.h"
MainWindow::MainWindow(QWidget *parent) :
QMainWindow(parent),
ui(new Ui::MainWindow)
{
ui->setupUi(this);
}
MainWindow::~MainWindow()
{
delete ui;
}
Trots att jag läser en masa tutorials så förstår jag inte det allra enklaste?