Elbil

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5309
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Inlägg av MNorrgren »

men varför inte göra det enkelt... köp en begagnad batteridriven gräsklippare, det är bra ös i vissa av dem o de går på 12 volt och är på rätt många watt. de drar visserligen en del men inte värre än att man kan köra ett bra tag på ett par serirekopplade bilbatterier...
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Inlägg av arvidb »

bengt-re skrev:Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm

Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
Jag har tittat på sådana tidigare, då för att använda som spindelmotor till fräs. Det som stör mig är att det är nästan omöjligt att hitta riktiga data över "modellmotorer": varvtal-moment-kurvor (eller ens maxmoment och varvtal!), uteffekt m.m. Jag tänker ju inte lägga 2000:- på en motor som jag inte vet något om!

Hur kom du fram till 3 kW förresten? Maximal ineffekt? Max "spänning" är 32 celler, 1 cell = 1.2 V? I så fall 38.4 V. Max ström 75 A, vilket ger maximal (tillfällig) ineffekt 2.88 kW. Men det säger väldigt lite om den faktiska uteffekten.

Arvid
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

gvs skrev:Gissa om man blir sugen på en elbil... ekonomin sätter dock gränser.
Får bli en elcykel. Är på jakt efter en elmotor på 0,5-1kW. Hittade en perfekt i pappas batteridrivna gräsklippare, tyvärr var den inte till salu :(
Någon som har några tips på området att komma med?
Hmm... elcykel... då förväntar vi oss något mer anorlunda i så fall:

Den ska vara framhjulsdriven i alla fall hoppas jag, klart överlägset bakhjulsdrift (snacka om 80-tal).

Nu kommer den att vara mycket tyst, villket inte är vad man vill i trafiken så du får nog bygga en sampler/tongenerator så att den låter som en "V12 turbo disel"

Eller varför inte tvåhjulsdrift? EL-värme i stolen? Lysrörs framlyckta? :P

Men ska du har växellåda/remdrift och tjafs? Ta en sladdlös borrmaskin 12V och montera valfritt hjul i chucken, tryck det lilla hjulet mot fram/bakdäck! Tycker du inte att kraften räcker så ta fler! Om du inte tycket att batteriet räcker så byt till bilbatteri. Pilla ut elektoroniken från borrmaskinen så är det klart. Du kan inte klaga på att det blir dyrt i alla fall:

borrmaskiner 99kr (Jula) x 10st
bilbatteri 65Ah 349kr (Biltema) x 2st
Laddare 99kr (Netto) x 2st
skrot / beg. lampsladd = gratis :wink:
Klorex
Inlägg: 80
Blev medlem: 2 mars 2005, 08:53:15

Inlägg av Klorex »

Eller så smiter man in på elektronik skroten, sist jag var där låg ett 20 tal 12v skruvdragare o skräpade där. Batterier får man nog skaffa på annat sätt dock.

Bara en tanke...

Det finns ju fäljar med nav-dynamo. Detta blir väl en dc-motor iaf. Men de e klart du kanske räknade med mer än 3w :D annars måste det blåsa åt rätt håll.

Men ballast vore det ju att ha en motor i vardera nav med lagom utväxling. Lite trångt blir det nog tyvärr...
fesoj_92
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:31:59

Inlägg av fesoj_92 »

tror ni en e-scooter motror orkar driva mej+en 15,5 tums cyckel (ja väger va 35kg) d e en sån där e-scooter man står upp på
fesoj_92
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:31:59

Inlägg av fesoj_92 »

oj d e klart men tror ni man kan få den att gå i typ 25 när e-scootern bara går i 16 (men d e små hjul)
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor
Inlägg: 1839
Blev medlem: 9 november 2005, 21:20:43
Ort: Kiruna

Inlägg av Zyxel615 »

Jag har sett många dubbelposter i mina dar. Men två inlägg samma minut??
fesoj_92
Inlägg: 85
Blev medlem: 18 januari 2006, 21:31:59

Inlägg av fesoj_92 »

om du läser båda så ser du att d inte e d :lol:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Klorex skrev: Det finns ju fäljar med nav-dynamo. Detta blir väl en dc-motor iaf.
Knappast. Det är säkert en alternator. Det finns ignen anledning att ha DC.
Användarvisningsbild
Macce
Inlägg: 4301
Blev medlem: 29 maj 2003, 16:40:58

Inlägg av Macce »

fesoj_92: Om ingen annan har svarat på ens inlägg och man har något att tillägga, skall man trycka på Redigera-knappen, inte skapa ett nytt inlägg.
GFEF
Inlägg: 2371
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Inlägg av GFEF »

En generator fungerar lika bra som motor i nästa alla gånger.

Likströmsgeneratorer för bilar
har två anslutningar huvudströmen till rotoren och manetiserings ström till
statoren.

En likströms maskin med separat manetisering ström konstruerade för
konternurlig drift.

Anslut till ett batteri via 2 motstånd en motor

Om ingående axel drives runt bestämmer manetisering ström hur stor
spänning huvud lindningen på rotoren skall lämna vid samma varvtal = likströmsgenerator
Millox
Inlägg: 559
Blev medlem: 10 december 2005, 22:10:43
Ort: Östhammar

Inlägg av Millox »

Fast mycket sannolikt är cykeldynamon bara en roterande magnet med lindningar i statorn. Därför kommer det aldrig att funka att köra den med likspänning, och faktiskt kommer det vara svårt att få den att rotera öht. Man måste ha till elektronisk kommutering, och inte ens det hjälper då magneten är perfekt orienterad med statorn.

Att få tag på en likspänningsgenerator till bilar idag är väl inte så himla lätt heller. Mer vanligt är att man använder en växelspänningsgenerator och likriktar för att få ut likspänning. Man kan ju dock löda bort diodbryggan och köra den som en eesm. En ganska kul uppgift för nån som har lite tråkigt och som vill lära sig motorstyrning ;-)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

En dynamo kna inte fungera som du beskriver. Dynamo är nämligen en likströms generator. Men å andra sidan har jag aldrig sett en dynamo på en cykel. Och beskrivningen stämmer bra på en cykelgenerator.

Vill man hitta en likströmsgenerator till bilar så skulle jag fråga på ett VW forum. Det är mång som har sånna liggande i lådor. Mest 6V som är utbytta mot 12V men även 12V som är utbytta mot växelstöm.

Jag har planer på att använda en växelstöms generator som motor. Hoppas att det blir något av det bara. En kompis använde en sån som startmotor i 12V elverk. Generatorn fick agera både startmotor och generator.
Användarvisningsbild
funkis
Utsparkad, på semester
Inlägg: 1158
Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
Ort: Lite här och lite där!

Inlägg av funkis »

quote: Originally posted by bengt-re:
Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm

>Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs >kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
>tt hitta riktiga data över "modellmotorer": varvtal-moment-kurvor (eller ens >maxmoment och varvtal!), uteffekt m.m. Jag tänker ju inte lägga 2000:- >på en motor som jag inte vet något om!

Flyg folket brukar mäta motorerna med att ta en våg spänna fast motorn i denna och gasa på helt enkel och således får man fram drag momentet
för olika propellrar vid olika ampere och volt och varvtal, etc.

gör ett diagram över mätningarna och du får en kurva.

Fyller i vidare i Bengt re's förslag, jamenar skall man
få nått vettigt "som inte brinner upp efter en tids körande
med bra verkningsgrad så skall man köra med en borstlös
syncron motor.

Man kan göra det enkelt, du kan bygga dig en förvuxen
PAPS't fläkt motor i navet, de är 4 järn poler men drivs av en
simpel flip flopp funktion. Med eller utan hall sensor.

/funkis
gvs
EF Sponsor
Inlägg: 1688
Blev medlem: 18 oktober 2003, 14:20:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Bara för att fortsäta en lång diskussion...
Dessa borstlösa modellmotorer, skulle de gå att köra som generator? om jag har fattat det rätt så är det vanliga synkronmaskiner så det borde ju gå.... Då man inte vill få ut trefas, hur gör man då? har sett diverse mystiska kopplingar med kondingar mellan faserna. Hur dimensionera?
Skriv svar