Elbil
Jag har tittat på sådana tidigare, då för att använda som spindelmotor till fräs. Det som stör mig är att det är nästan omöjligt att hitta riktiga data över "modellmotorer": varvtal-moment-kurvor (eller ens maxmoment och varvtal!), uteffekt m.m. Jag tänker ju inte lägga 2000:- på en motor som jag inte vet något om!bengt-re skrev:Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm
Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
Hur kom du fram till 3 kW förresten? Maximal ineffekt? Max "spänning" är 32 celler, 1 cell = 1.2 V? I så fall 38.4 V. Max ström 75 A, vilket ger maximal (tillfällig) ineffekt 2.88 kW. Men det säger väldigt lite om den faktiska uteffekten.
Arvid
Hmm... elcykel... då förväntar vi oss något mer anorlunda i så fall:gvs skrev:Gissa om man blir sugen på en elbil... ekonomin sätter dock gränser.
Får bli en elcykel. Är på jakt efter en elmotor på 0,5-1kW. Hittade en perfekt i pappas batteridrivna gräsklippare, tyvärr var den inte till salu
Någon som har några tips på området att komma med?
Den ska vara framhjulsdriven i alla fall hoppas jag, klart överlägset bakhjulsdrift (snacka om 80-tal).
Nu kommer den att vara mycket tyst, villket inte är vad man vill i trafiken så du får nog bygga en sampler/tongenerator så att den låter som en "V12 turbo disel"
Eller varför inte tvåhjulsdrift? EL-värme i stolen? Lysrörs framlyckta?
Men ska du har växellåda/remdrift och tjafs? Ta en sladdlös borrmaskin 12V och montera valfritt hjul i chucken, tryck det lilla hjulet mot fram/bakdäck! Tycker du inte att kraften räcker så ta fler! Om du inte tycket att batteriet räcker så byt till bilbatteri. Pilla ut elektoroniken från borrmaskinen så är det klart. Du kan inte klaga på att det blir dyrt i alla fall:
borrmaskiner 99kr (Jula) x 10st
bilbatteri 65Ah 349kr (Biltema) x 2st
Laddare 99kr (Netto) x 2st
skrot / beg. lampsladd = gratis
Eller så smiter man in på elektronik skroten, sist jag var där låg ett 20 tal 12v skruvdragare o skräpade där. Batterier får man nog skaffa på annat sätt dock.
Bara en tanke...
Det finns ju fäljar med nav-dynamo. Detta blir väl en dc-motor iaf. Men de e klart du kanske räknade med mer än 3w annars måste det blåsa åt rätt håll.
Men ballast vore det ju att ha en motor i vardera nav med lagom utväxling. Lite trångt blir det nog tyvärr...
Bara en tanke...
Det finns ju fäljar med nav-dynamo. Detta blir väl en dc-motor iaf. Men de e klart du kanske räknade med mer än 3w annars måste det blåsa åt rätt håll.
Men ballast vore det ju att ha en motor i vardera nav med lagom utväxling. Lite trångt blir det nog tyvärr...
En generator fungerar lika bra som motor i nästa alla gånger.
Likströmsgeneratorer för bilar
har två anslutningar huvudströmen till rotoren och manetiserings ström till
statoren.
En likströms maskin med separat manetisering ström konstruerade för
konternurlig drift.
Anslut till ett batteri via 2 motstånd en motor
Om ingående axel drives runt bestämmer manetisering ström hur stor
spänning huvud lindningen på rotoren skall lämna vid samma varvtal = likströmsgenerator
Likströmsgeneratorer för bilar
har två anslutningar huvudströmen till rotoren och manetiserings ström till
statoren.
En likströms maskin med separat manetisering ström konstruerade för
konternurlig drift.
Anslut till ett batteri via 2 motstånd en motor
Om ingående axel drives runt bestämmer manetisering ström hur stor
spänning huvud lindningen på rotoren skall lämna vid samma varvtal = likströmsgenerator
Fast mycket sannolikt är cykeldynamon bara en roterande magnet med lindningar i statorn. Därför kommer det aldrig att funka att köra den med likspänning, och faktiskt kommer det vara svårt att få den att rotera öht. Man måste ha till elektronisk kommutering, och inte ens det hjälper då magneten är perfekt orienterad med statorn.
Att få tag på en likspänningsgenerator till bilar idag är väl inte så himla lätt heller. Mer vanligt är att man använder en växelspänningsgenerator och likriktar för att få ut likspänning. Man kan ju dock löda bort diodbryggan och köra den som en eesm. En ganska kul uppgift för nån som har lite tråkigt och som vill lära sig motorstyrning
Att få tag på en likspänningsgenerator till bilar idag är väl inte så himla lätt heller. Mer vanligt är att man använder en växelspänningsgenerator och likriktar för att få ut likspänning. Man kan ju dock löda bort diodbryggan och köra den som en eesm. En ganska kul uppgift för nån som har lite tråkigt och som vill lära sig motorstyrning
En dynamo kna inte fungera som du beskriver. Dynamo är nämligen en likströms generator. Men å andra sidan har jag aldrig sett en dynamo på en cykel. Och beskrivningen stämmer bra på en cykelgenerator.
Vill man hitta en likströmsgenerator till bilar så skulle jag fråga på ett VW forum. Det är mång som har sånna liggande i lådor. Mest 6V som är utbytta mot 12V men även 12V som är utbytta mot växelstöm.
Jag har planer på att använda en växelstöms generator som motor. Hoppas att det blir något av det bara. En kompis använde en sån som startmotor i 12V elverk. Generatorn fick agera både startmotor och generator.
Vill man hitta en likströmsgenerator till bilar så skulle jag fråga på ett VW forum. Det är mång som har sånna liggande i lådor. Mest 6V som är utbytta mot 12V men även 12V som är utbytta mot växelstöm.
Jag har planer på att använda en växelstöms generator som motor. Hoppas att det blir något av det bara. En kompis använde en sån som startmotor i 12V elverk. Generatorn fick agera både startmotor och generator.
- funkis
- Utsparkad, på semester
- Inlägg: 1158
- Blev medlem: 28 januari 2006, 16:15:54
- Ort: Lite här och lite där!
quote: Originally posted by bengt-re:
Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm
>Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs >kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
>tt hitta riktiga data över "modellmotorer": varvtal-moment-kurvor (eller ens >maxmoment och varvtal!), uteffekt m.m. Jag tänker ju inte lägga 2000:- >på en motor som jag inte vet något om!
Flyg folket brukar mäta motorerna med att ta en våg spänna fast motorn i denna och gasa på helt enkel och således får man fram drag momentet
för olika propellrar vid olika ampere och volt och varvtal, etc.
gör ett diagram över mätningarna och du får en kurva.
Fyller i vidare i Bengt re's förslag, jamenar skall man
få nått vettigt "som inte brinner upp efter en tids körande
med bra verkningsgrad så skall man köra med en borstlös
syncron motor.
Man kan göra det enkelt, du kan bygga dig en förvuxen
PAPS't fläkt motor i navet, de är 4 järn poler men drivs av en
simpel flip flopp funktion. Med eller utan hall sensor.
/funkis
Tipset om du har råd är att skaffa en borstlös motor. http://www.mft.nu/motors/borstl/axi5330-18.htm
>Där har du nästan 3kW som väger dryga 600gram... svårslaget... iofs >kostar de 2000 spänn plus ett rätt dyrt drivsteg, men jisses sicket drag..
>tt hitta riktiga data över "modellmotorer": varvtal-moment-kurvor (eller ens >maxmoment och varvtal!), uteffekt m.m. Jag tänker ju inte lägga 2000:- >på en motor som jag inte vet något om!
Flyg folket brukar mäta motorerna med att ta en våg spänna fast motorn i denna och gasa på helt enkel och således får man fram drag momentet
för olika propellrar vid olika ampere och volt och varvtal, etc.
gör ett diagram över mätningarna och du får en kurva.
Fyller i vidare i Bengt re's förslag, jamenar skall man
få nått vettigt "som inte brinner upp efter en tids körande
med bra verkningsgrad så skall man köra med en borstlös
syncron motor.
Man kan göra det enkelt, du kan bygga dig en förvuxen
PAPS't fläkt motor i navet, de är 4 järn poler men drivs av en
simpel flip flopp funktion. Med eller utan hall sensor.
/funkis
Bara för att fortsäta en lång diskussion...
Dessa borstlösa modellmotorer, skulle de gå att köra som generator? om jag har fattat det rätt så är det vanliga synkronmaskiner så det borde ju gå.... Då man inte vill få ut trefas, hur gör man då? har sett diverse mystiska kopplingar med kondingar mellan faserna. Hur dimensionera?
Dessa borstlösa modellmotorer, skulle de gå att köra som generator? om jag har fattat det rätt så är det vanliga synkronmaskiner så det borde ju gå.... Då man inte vill få ut trefas, hur gör man då? har sett diverse mystiska kopplingar med kondingar mellan faserna. Hur dimensionera?