Sida 1 av 2

Elcyckel motor funderingar

Postat: 3 april 2011, 18:08:22
av AAndreeee
Tjenna, jag har funderat på att bygga en elcyckel till sommmaren! Men det verkar som om det är rätt så dyrt med navmotorer och andra borstade motorer. Skulle det funka med en större motor för radiostyrt från hobbyking (givetvis borstlös) ? typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=5141
Eller kanske till och med lite mindre och billigare ? typ denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=3890
Styrning kan man ju köpa ett fartreglage till och använda en servotestare som "gashandtag" efter lite modifikationer (tumgas).

så vad tror ni ?

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 3 april 2011, 19:12:31
av Icecap

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 3 april 2011, 19:47:52
av AAndreeee
Tyvärr hittar jag inte svar på min fråga i den tråden. :(

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 3 april 2011, 20:13:42
av bearing
Ja, det går nog. Växla ned motorn ordentligt. Jag har läst att en del får problem med att elektroniken hamnar ur synk. Därför verkar det vanligt att man monterar hallgivare på motorn, och använder elektronik som är gjord för motorer med hallgivare.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=44369
http://www.endless-sphere.com/forums

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 4 april 2011, 00:14:38
av Sonar
Sant att BLDC "sensorless" motorer KAN hamna ur synk vid låga varv, för elbilar å sånt rekommenderas därför "sensor" BLDC motorer som tidigare nämndes, använder hall-givare för att kontrollern skall "veta" var på varvet ankaret befinner sig.

I flyg och helis däremot så funkar sensorless bara prima, den behöver lite varv på motorn innan den synkar m.h.a "back-emf" principen.
Men i en cyckel så har du ju kanske varv på motorn redan när du slår på, om du nu inte gasar från helt stillastående förståss ;) , så det skall nog funka med sensorless där.
Om man kollar på effekten i sån motor (rc-heli) så ger dom fullt tillräckligt med effekt, problemet KAN bli att den inte blir av med värmen på ett effektivt sätt, den behöver som tidigare nämndes i tråden , en ganska stor utväxling för att jobba i sitt rätta varvtalsområde.
Effekten i min rc-heli (hurricane 550) motor är ca. 2300W och effektuppbyggnaden är brutal :) , sticker som ett skott rakt upp på nolltid :mrgreen:

Men som sagt, värmen kan bli ett problem i en cyckel, detta tar ihjäl motorn ganska effektivt, magneterna tappar kraft och lindningarna kan brinna.

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 4 april 2011, 17:25:40
av Electricguy
Icecap. du behöver inte skrika och verka otrevlig mot folk bara för att du missbrukar forumets sökfunktion....

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 6 april 2011, 16:26:02
av Andy
Sonar skrev:Sant att BLDC "sensorless" motorer KAN hamna ur synk vid låga varv, för elbilar å sånt rekommenderas därför "sensor" BLDC motorer som tidigare nämndes, använder hall-givare för att kontrollern skall "veta" var på varvet ankaret befinner sig.

I flyg och helis däremot så funkar sensorless bara prima, den behöver lite varv på motorn innan den synkar m.h.a "back-emf" principen.
Men i en cyckel så har du ju kanske varv på motorn redan när du slår på, om du nu inte gasar från helt stillastående förståss ;) , så det skall nog funka med sensorless där.
Om man kollar på effekten i sån motor (rc-heli) så ger dom fullt tillräckligt med effekt, problemet KAN bli att den inte blir av med värmen på ett effektivt sätt, den behöver som tidigare nämndes i tråden , en ganska stor utväxling för att jobba i sitt rätta varvtalsområde.
Effekten i min rc-heli (hurricane 550) motor är ca. 2300W och effektuppbyggnaden är brutal :) , sticker som ett skott rakt upp på nolltid :mrgreen:

Men som sagt, värmen kan bli ett problem i en cyckel, detta tar ihjäl motorn ganska effektivt, magneterna tappar kraft och lindningarna kan brinna.

Kan värmen verkligen bli ett problem på denna typen av motor? :humm:
Vid ett tillfälle här på EF när jag ifrågasatte den höga verkningsgraden på borstlösa motorer fick jag påtalat av ”kunnig” att den ligger på typ 95 % eller mer, det borde ju i så fall inte bli mycket värme att tala om. :)

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 6 april 2011, 16:53:43
av Electricguy
Är väl snarare driver och batteripack som blir varmt.

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 6 april 2011, 16:56:31
av netrunner
Jo då, enligt Drive calc så är det inget problem att få 200W i värme i motorn.

Man ska välja en motor med extremt lågt KV värde. Med 170KV så blir det 170RPM per volt.

Så med 2 Volt, då är den rätt svag, så blir det 340RPM. Kräver kanske 1:50 i nedväxling.

Den svåra biten ligger i drivningen motor -> cykelhjul.

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 10 april 2011, 17:46:57
av AAndreeee
Det ska bli en el-mountain bike, gärna med lite drag i så man kan ha kul i skogen! räcker det med den större motorn jag länka då tro ?
Drivningen blir remdrift blir nog enklast så, eller är kedja bättre ?

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 10 april 2011, 20:27:41
av netrunner
Både remdrift och kedja är bra.

När den större motorn får 48V så håller den 8160rpm.

Om du kör 50km/h med 26" hjul så håller hjulet 416rpm. Förhållande 1:19,6

Om du kör 30km/h med 26" hjul så håller hjulet 250rpm. Förhållande 1:32,6

Det är således problem att växla ner motorn så mycket att den blir användbar. Växellådor är dyra och ineffektiva.

Hittar du en kombination av remskiva 1:32 så posta länken här.

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 12 april 2011, 19:17:30
av AAndreeee
Om man använder en slirkoppling då också ?

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 12 april 2011, 19:17:35
av AAndreeee
Om man använder en slirkoppling då också ?

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 12 april 2011, 19:39:08
av bearing
Istället för ordentlig utväxling?

Re: Elcyckel motor funderingar

Postat: 12 april 2011, 19:50:36
av AAndreeee
nej, komplettera utväxlingn med en slirkoppling. Ursäktar att jag var otydlig.