Sida 1 av 1
Ersättning av batteri på mopeden
Postat: 3 maj 2005, 15:11:20
av DragonOrb
Hej !
Har en Honda MT-50, på dom fungerar batteriet som spänningsregulator och likriktare. Elsytemet är ombyggt till 12 volt.
Såg en sida som sålde ganska stora kondesatorer som ersätning för batteriet för att spara vikt osv.
Lamporna den ska driva är: framlampa 12volt 35/35 Watt och baklampa 12 volt 15Watt
Det är sammalagt 50Watt.
Iaf tänkte bygga en egen med följande komponenter.
Spänningsregulator med inspännings ca 0-15 volt och 12volt ut 50watt
Likriktare
Någon kondensator
Säkring
Så jag skulle behöva lite förslag på komponenter
Postat: 3 maj 2005, 15:17:40
av Schnegelwerfer
Hur mycket laddspänning ger generatorn på mopeden (eller det kanske inte direkt är en generator, men du förstår nog hur jag menar)?
Länka gärna till den sidan som sålde kondensatorer, jag tycker att hela den idén verkar konstig.
Eller de kanske tar bort batteriet, och använder enbart kondensatorerna för glättning?

Postat: 3 maj 2005, 15:22:43
av Macce
Är väl en sak hur bra det fungerar med kondingar, och en sak hur mycket pengar de får in av moppekåta fjortisar
SP-Elektroniikka i Finland säljer iallafall kondingar på 1F 22V till bilbruk. Den har tom en mätare på sig så man ser hur mycket laddning den har.
Postat: 3 maj 2005, 15:30:31
av DragonOrb
Generatorn ger ca 14-15 volt på högvarv.
Brände 12-voltslamporna när jag vred på gashandtaget

.
Men en kondensator reglerar väll inte spänningen?
Finns det inga spänningsregulatorer som klarar av 50watt ?
Postat: 3 maj 2005, 15:37:58
av Schnegelwerfer
50W@12V blir ca. 4,2A
Det blir inte 50W effekt som utvecklas i spänningsregulatorn, utan maximalt (15-12)*4,2 = 12,6W.
Det är ganska mycket effekt, men med ordentlig kylning kan det kanske gå. Det blir kanske svårt att hitta någon spänningsregulator som klarar av detta, man får nog använda extra effekttransistorer som tar upp effekten.
Det kanske även finns färdiga regulatorer för MC eller liknande som man kan använda.
Postat: 3 maj 2005, 15:44:14
av bengt-re
Vill inte vara teknikdödare, men.... Ett litet 12V blysyrebatteri är en enkel och billig spänningsregulator...

Postat: 3 maj 2005, 15:48:57
av Schnegelwerfer
Jo, men då är man ju tillbaka på ruta 1 igen...

Postat: 3 maj 2005, 15:53:51
av Fagge
Men vad är det för fel på ruta 1?. Vittsen är väll att inte smälla lamporna, & då kostar ett slutet blybateri 100-200:-, & en sån fetekondning kostar väll närmare 1000 lappen. Å andra sidan kan han ta med sig kondningen när det blir bil dax!.
Postat: 3 maj 2005, 15:56:40
av Schnegelwerfer
Nej, jag förstod inte heller vitsen med att byta ut batteriet mot en kondensator för att spara vikt.
Något kilo mer eller mindre lär ju inte göra någon skillnad...
Postat: 3 maj 2005, 16:21:09
av bengt-re
*ler* Bättre att banta bort ett kilo på magen då..

Postat: 3 maj 2005, 18:29:15
av DragonOrb
Det är även för att batteriet sitter normalt monterat i luftburken som jag sprängt i luften
Kondensatorn kanske man kan skippa.
Men inga förslag på spänningsregulator/likriktare ?
Annars om någon kan knåpa ihop ett kopplingschema för att använda transisistor
Postat: 3 maj 2005, 18:39:39
av DeeJayPA
du måste nog använda dig av en shuntregulator om du ska köra utan batteri.. samma typ som används på skoter och enduro.
Den jobbar så att den kortsluter ner spänningen(med en tyristor) när den blir för hög.
enda typen av regulator som jag kan tänka mig är lämplig för ändamålet..
har för mig att det sitter ett typ effektmotstånd original på honda för att hålla nere spänningen.. men kommer inte ihåg hur dom hadde löst det.
Intresant länk
http://forum.snowrider.se/forum_posts.a ... 1943&PN=18
Postat: 3 maj 2005, 19:08:12
av Macce
De verkar inte känna till skillnaden mellan ström och spänning...

Postat: 3 maj 2005, 20:10:01
av DeeJayPA
Vad vet jag om variator och styrstål
