Stereo-DAC med volymkontroll

Berätta om dina pågående projekt.
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Stereo-DAC med volymkontroll

Inlägg av cyr »

Intensivt audio-byggande hos mig just nu, här är veckans andra DAC :)

Den här gången är det för hemmastereon, och istället för USB-anslutning är det vanligt digitalt interface från ljudkortet som gäller. Designen är inte så vansinnigt finslipad, jag tyckte det var bättre att bygga nåt för en gångs skull istället för att planera i all evighet. Komponentvalet är mest baserat på vad jag redan hade hemma (vilket iofs var ganska bra grejer som jag samlat på mig för ett mer omfattande projekt).

Det mesta av elektroniken sitter på ett kretskort som är 7x7cm. Tyvärr glömde jag ta en bra bild av hela kortet i färdigt skick, så den här får duga:

Bild

Vänster sida är digital och höger är analog. På den digitala sidan finns, uppifrån och ner:
  • - Oscillator, 49.152MHz (CTS CB3LV, < 1ps RMS jitter)
    - Samplerate-converter (SRC4190).
    - PIC16F628A
På höger sida:
  • - Själva DAC:en (PCM1793)
    - Analogt filter, byggt runt OPA2134.
Längst ner, på gränsen mellan analogt och digitalt jordplan, sitter volymkontrollen (PGA2311).

Ljudet kommer in via den övre 10pins headern, samplas upp till 192KHz och går vidare till DAC-chipet. Filtret efter DACen är i princip taget direkt ur databladet, fast med lite andra komponentvärden eftersom utbudet av ytmonterade plastkondensatorer inte är så stort (på elfa...). Jag tvivlar om jag hade hört skillnad på t.ex. NP0-keramiska men det kändes fel på något sätt.

Volymkontrollen vid utgången (PGA2311) kan ställas digitalt mellan -95.5dB och +31.5dB i steg om 0.5dB. PICens främsta uppgift är just att ta hand om volyminställningarna, och den nedre 10pins headern ska anslutas till en frontpanel med vars hjälp volymen kan ställas in. Jag har ingen volymkontroll på förstärkaren, så det är ganska viktigt att ha en här :)

Bild

På bilden ovan ser man nätdelen, som är byggd efter principen "använd de delar som finns till hands och så många som får plats". Själva trafon är extern som ni ser, en AC/AC-adapter jag hittade i en kartong...

Bild

Första testet (pågår just nu). På kopplingsdäcket sitter en gammal CS8412 (S/PDIF-mottagare) som givetvis är temporär. Jag har faktiskt tänkt skippa S/PDIF helt och istället skicka ljudet i I2S-format från ljudkortet, får se hur det går...

Det fattas en hel del innan bygget är klart, men jag var ju tvungen att posta något idag för att det skulle bli två DACar samma vecka :wink:

Avslutar med en bild på displayen som ska monteras på fronten.

Bild

Det är en 8 teckens LED-display inköpt från ebay. I princip samma som elfa 75-528-62 eller 75-528-96 fast gul. Den ska visa volyminställningen och korta statusmeddelanden som t.ex. "MUTE".
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Wow! Overkill?

Jag är imponrad!

Ingen balanserad analogutgång? :wink:
Användarvisningsbild
El-Björn
Inlägg: 89
Blev medlem: 16 januari 2005, 02:28:16
Ort: Kungälv

Inlägg av El-Björn »

Man blir lika imponerad varje gång du visar något av dina byggen!
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

$tiff skrev:Wow! Overkill?
Tja, jag vet inte. En lagom blandning av overkill och extremt fulhack kanske, hehe...
Användarvisningsbild
Illuwatar
Inlägg: 2256
Blev medlem: 10 november 2003, 14:44:27
Skype: illuwatar70
Ort: Haninge
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Snyggt jobbat - har själv funderat på att göra något sådant men det blev aldrig av. Hoppas du lägger upp schema så kanske jag bygger en också. Fast jag vill helst att S/PDIF-stödet finns kvar (skall inte användas till ljudkort). Det borde gå att ha både ingångar för S/PDIF och I2S samtidigt så man kan välja?
Användarvisningsbild
DeVille
Inlägg: 2359
Blev medlem: 29 mars 2004, 15:04:22
Ort: Dalsländska skogen.
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ruskigt snyggt! Blir alltid avundjuk när man ser dina fina kretskort,
inte en salig röra av virtråd, som mina projekt brukar bli. :cry:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Eftersom det blir ett separat kort med "ingångssteget" så är det ju ganska lätt att bygga ett med antingen SPDIF eller I2S, eller båda. Både coax och optisk om man vill också...

Men frågan är vad man ska använda för mottagar-chip, CS8414 kanske (finns på elfa och klarar 96kHz).
Användarvisningsbild
Fagge
Inlägg: 3930
Blev medlem: 27 maj 2003, 13:59:51
Ort: Blekinge

Inlägg av Fagge »

Alltid lika kul å se ytmonterade skapelser :tumupp:
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Idag slängde jag ihop frontpanelen...

Bild

Förutom displayen sitter där en knapp (mute), en kvadraturencoder/rotationssensor/jogratt (vad heter det egentligen???) för volymen, samt en IR-mottagare.

Bild

För att spara pinnar så matas data och adress till displayen via två skiftregister.

Nu återstår "I2S-över-LVDS" modulen (sändare på ljudkortet och mottagare i DACen), lite mer PIC-kod, och lådan...
evert2
Inlägg: 2182
Blev medlem: 18 april 2004, 22:47:56
Ort: Jönköping

Inlägg av evert2 »

tjusigt...vad använder du för kvadraturencoder/rotationssensor/jogratt ?
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Elfa 35-847-60

Beställde fel för jag skulle ha en utan "hack", men det gick lätt att modifiera märkte jag.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Inlägg av GeekJoan »

CYR, när jag startar ett elektronikbolag som bara tillverkar massa coola grejer så ska du fan jobba hos mig!
Användarvisningsbild
Jine
Inlägg: 1794
Blev medlem: 21 juli 2004, 20:25:56
Skype: Jim.Nelin
Ort: Trångsund, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jine »

Haha :D Det låter som ett bra betyg :P

.. Och så kan jag köpa :P
Flog
Inlägg: 71
Blev medlem: 20 november 2004, 14:27:13
Ort: Mölndal

Inlägg av Flog »

Mycket inspirerande. Vill bygga mig ett rörsteg i trean som projekt. Efter sommaren.
Kommer nog ge mig på en liknande info display till den förstärkaren.
Vad fick du ge för din display? De på elfa var något dyra...
cyr
Inlägg: 2712
Blev medlem: 27 maj 2003, 16:02:39
Ort: linköping
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Jag köpte 2st displayer på ebay för $20.

Eventuellt så är den andra till salu, har inget direkt planerat för den...
Skriv svar