Tänkte se ifall ni kunde hjälpa mig lite med ett projekt jag tänkte påbörja men änsålänge bara är i idestadiet(därav postning i denna del av forumet).
Jag råkat vara av den typen som alltid dräglar stort så fort nån i en sci-fi film trycker på nån panel för att öppna dörren och dylikt. Och efter lite research på nätet och i plånboken, så har jag upptäckt att touchscreens inte är att tänka på. Jag letade vidare och hittade en liten rolig pryl som kände av ifall nått störde dess magnetfält lr hur det nu var den fungerade, dock kostade den typ 100 spänn per knapp. Efter lite mer tänkande så kom jag på den tanken att man kanske skulle kunna använda LDRs för att "fuska" sig till en touchpanel. Vad man gör är helt enkelt ett pyttelitet hål i layouten till panelen så att ljuset kommer ner till LDRn och när man så "täpper" igen hålet med sina stora fingrar så blir det mörkt för den stackars LDRn och så drar ett relä lr nått så tex en lampa slocknar etc. För att visa vilka "knappar" som är påslagna resp. avslagna så tänkte jag köra med micro-axial-lampor som vid avslaget läge bara lyser med 20% lr liknande.
För att visualisera lite så kladdade jag lite i paint.
frågor:
Kommer detta fungera överhuvudtaget???

Om "knapparna" lyser svagt när dom är avstängda, kommer dom då ge tillräckligt med lyse för att panelen inte ska triggas när det blir mörkt i rummet?
Funderar på ifall man ska göra en "strut" så att ljuset träffar hela ytan på LDRn, men behövs det?
tja det var väl det jag hade på hjärtat just nu

Tacksam för svar, och gärna synpunkter.
/Hylsan