Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

DW: Han har adressen ebay.com. Jag har kan ju inte säga att jag handlar av honom. Jag har köpt en spindel som jag inte fått än.

Kan man länka till honom såhär? http://shop.ebay.com/technical.jrs/m.html
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Har fått ett trackingnummer nu på spindeln, men det verkar inte vara aktiverat, jag får ingen träff på det iaf. Om han nu angivit rätt bolag som den fraktas med.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Batman »

Var har du köpt servomotorerna?
Användarvisningsbild
cobree
Inlägg: 294
Blev medlem: 19 april 2009, 11:25:49
Ort: Lidköping vid Vänern
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av cobree »

Hej Robotservice priser är utan moms, och han riktar sig givetvis till företag i första hand men säljer även till privatpersoner, jag och Mikael på robotservice har känt varandra sedan länge, han har tyvärr lite mkt att göra ibland. Jag har själv ett projekt nu med deras drivers och jag tycker dem är enkla att konfigurera och justera in motorparametrar.

Hemsidorna är till samma företag, han håller på att bygga upp robotservice.se, vilket jag hjälper till med..... så klagomål då kan ni skriva till mig :D
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Batman: Vi slängde en massa maskiner på jobbet, så jag var där och skruvade från "skrotet". Vi har nog ett gäng till motorer som ligger i förråd. Vet inte om vi säljer fortfarande. Kan vara så att vi bara har nytt kvar, och då tog vi iaf förut 50% av nypris för saker som låg i kartong. Tror det blir 2-3000:- för de här motorerna om någon är intresserad. Men jag måste höra efter igen...

Jag skall nog ta och ringa upp Mikael på robotservice när det börjar närma sig beställning av drivare.
Batman
Inlägg: 97
Blev medlem: 11 december 2010, 15:05:42
Ort: Umeå

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Batman »

Ok, jag är inte ute efter några motorer just nu. Försöker mer att hitta olika källor för eventuellt framtida behov.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Skall visst få spindeln imorgon, 255:- vill DHL ha för tull och moms. I kontanter och exakt summa.

Jack hade trots att jag påpekat att jag inte ville ha den levererad till min urålderliga adress utan till min nya, ändå skickat till den gamla. Så det blev en re-routing av paketet till jobbet istället. Så man slipper vara hemma och ta emot också.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nu har jag fått spindeln och VFD:n. De var inte så hemskt dåligt packade ändå. Ser ut att ha klarat av frakten.

Var av nyfikenhet tvungen att skruva upp VFD:n direkt för att se om min har RS485-interfacekretsen. Men det såg man ju inte rakt av vart den skulle saknas ifrån. Någon som vet vart den skall sitta/saknas?

De verkar inte ha lyckats med kretskortsdesignen direkt, det är en hel del patchar på kortet, främst runt optokopplarna. En resistor och en diod(?) på varje.

Verkar inte vara helt enkelt att skärma av inkommande och utgående kablar heller, man kanske får tillverka en låda runt VFDn som skärmar in bra. Och displayen går ju att ta loss och snäppa in i den lådans vägg istället.

Jag borde säkert bänktesta den ganska så snart så att jag kan skicka tillbaka om något inte fungar. Någon som gjort detta tidigare som jag kan ta lärdom av?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag är skitkass på kinesiska. Hoppas att det finns en manual till VFD:n online också...

Edit: Hittade en engelsk manual som kanske kan stämma. https://docs.google.com/fileview?id=0B2 ... YjYw&hl=en

Slängde ihop ett par snabba kablar och försökte följa instruktionen för hur man skall "programmera" den. Det var inte lätt, men till slut så spann den upp i 50 Hz. Provade 150 Hz också. Den låter inte alls farligt. Borde motsvara 9000 rpm med 150 Hz. Hmm, det står att spindeln är gjord för 8000-24000 rpm. Jag antar att 400Hz på invertern motsvarar 24000 rpm då. I så fall borde lägsta frekvens man skall köra vara 134 Hz.

Ni som har mer koll på motorer än jag, är det så man skall tänka?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Gjorde lite mätningar idag på störningarna från spindelmotorn. Jag tog ett oscilloskop, satte ena pekfingret på en av probarna. Dvs min kropp agerar antenn. Jorden på proben lät jag flyta. Fick in en klar 50Hz signal med ca 200mV peak-to-peak. Så tröck jag in kontakten till VFDn i uttaget och satte handen på spindelmotorn. Då försvann 50Hz signalen helt eftersom jag jordat ihop min kropp med jorden där störningen kommer ifrån. Sedan varvade jag upp spindeln med 150 Hz. Man ser klart switchningarna som en peak med avtagande ringning efteråt. Ca 500-800mV peak-to-peak. Jag tror inte att det skall vara någon fara med de störningarna så länge man inte har ingångar som har väldigt hög ingångsimpedans. Typiskt en switch som slutar direkt på Gaten på en MOSFET vore kanske inte så bra, eller in på en operationsförstärkare, men ett enkelt filter på den skulle lösa det också. Annars är optokopplare väldigt bra på att ta bort störningar, eftersom de bygger på att det går ström genom lysdioen i dem, och inte på snabba transienter i spänning. Vill man vara säker eller om man har en riktigt snabb optokopplare så kan man ju filtrera signalen ändå, för att vara helt säker.

Sedan har jag tänkt om lite när det gäller fortsättningen på min fräs. Jag hade tänkt att köpa hem granite device-enheterna var nästa steg. Men jag tror jag skall börja i datoränden istället. Kanske skaffa en dator, men iaf köpa smoothstepper om det är den jag kommer fram till att jag skall ha, och så kanske mach 3 på det. Så att jag kan börja exprimentera med att få till spindelstyrningen som jag redan har. Och kanske se till att jag förstår hur man tar in switchar typ ändlägesgivare. När det fungerar kan jag gå vidare med att köpa servomotorstyrningen.
ToPNoTCH
Inlägg: 4896
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av ToPNoTCH »

Agwan skrev:I så fall borde lägsta frekvens man skall köra vara 134 Hz.

Ni som har mer koll på motorer än jag, är det så man skall tänka?
Ingen koll, men jag har satt 100Hz som minimum på min, givet vad jag kom fram till när jag fick hem min och räknade på det.

Jag skall erkänna att jag inte kört den i 100Hz i flera timmar i sträck, men jag märker ingen skillnad i värme etc. gentemot högre frekvens.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Det vore intressant att ta reda på varför spindeln har en minimumhastighet. Ok, kör man skitsakta så tappar man styrkan helt. Men man borde lätt kunna köra 1000 rpm iaf.

Om det nu inte är något värmeproblem av någon anledning.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Wohoo, Smoothstepper levererad idag. Det gick faktiskt riktigt snabbt och smidigt.

Det börjar bli dags att fundera på hela elsystemet.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Det tog några månader, men nu har jag nätagget hemma på arbetsbänken. 1500W 80V. Återstår att testa om det är rätt.

Jag borde verkligen börja skissa på el-systemet nu. Jag har väntat på att nätagget skulle komma så att jag kan mäta och se hur stor låda jag behöver ha det i.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Så, äntligen lyckats köpa en RS-485-interfacekrets och monterat. Skall försöka göra hela uppkopplingen så att jag kan styra varvtalet från PCn. Då har jag iaf en del av systemet "klart".
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar