Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Missade att svara på vilka VSD:er jag har. Det är de enklare VSD-E. Men hat uppgraderat firmwaren till den som kom för ett litet tag sedan, som tillåter högre hastigheter på motorerna.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

Jo det där felmeddelandet är ju rätt självförklarande.
Systemet funkar så att Mach3 genererar "segment" med rörelser, varje segment innehåller hastighetsdata för respektive axel och motsvarar en tid av 1/kernel frequency. Så om du har controller frequency satt till 1000Hz så motsvarar varje segment 1ms. Smoothsteppern har en buffert för ett visst antal segment (vet inte HUR många just nu) så ju snabbare du ställer controller frequency desto oftare måste Mach3 se till att putta in data i bufferten. Fylls inte bufferten på i tid går det "torr" och du får det felmeddelandet.

Om datorn du har är långsam och du dessutom "stör" den genom att skaka på fönster så blir CPU'n upptagen med att flytta runt fönstret på skärmen istället för att hjälpa Mach3 med att genererar data till Smoothsteppern, bufferten går torr.

Förstår inte riktigt vad du menar med "bra koppling mellan hall och enkoder" och hur man kan ha en "halvkass" koppling. Antingen så har hall-givarna kontakt med drivsteget eller inte.

Det är verkligen svårt att se/höra/bilda sig en uppfattning baserat på filmen. Är det så att du har backlash compensation?

Posta koden.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Med bra/dålig koppling menar jag att hallsensorerna kanske inte fungerar som de skall. Så att när identifieringen av rotorläget mot faserna sker så kan det bli mer eller mindre bra, beroende på hur mycket fel rotorn står mot det läge där den ger bäst resultat. Alltså det är lite av ett longshot, men vad som är riktigt logiskt kan det annars vara? Motorn går bra efter en del power-on, går åt fel håll efter andra power-on och ibland lite halvkackigt typ som att den försöker rusa först när den skall köra iväg men sedan drar ner hastigheten och hittar tracking.

Jag borde inte ha någon backlashkompensation. Är det något som kan bli inställt automatiskt. Vad jag kan komma ihåg från när jag mätte upp maskinen hade jag väldigt lite backlash. Skruvarna kastade lite vid linjärgång ca +-6µm, dvs ibland blev 1mm istället 1.003mm och ibland 0.997mm beroende på vart på skuven jag körde.

NC-filen är bifogad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

Äh, jag kanske missförstår vad du menar men om du har hall-givare aktiverat så används ju dom hela tiden, inte bara i början. Om du INTE har hall-givare aktiverat så gör den en wake-and-shake.

Din kod består ju av tiotusentals rörelser, var och en bestående av allt från några hundradelar till någon tiondels rörelse.... "Jobbig kod".
Du har inte G64, har du det på annat ställe eller SER du att G64 ÄR aktiverat? Om inte så kör du ju i exact stop mode och DÅ är det inte konstigt att det "hackar" med den koden.

Hur fungerar det med lite "renare" kod?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag fick en genomgång av en av huvuddesignerserna bakom Technosofts motordrivare, då speciellt för BLDC och han sa att hallgivarna bara används vid uppstart för att få "motion less start", sedan ignorerades de. Som han förklarade att det fungerade så förstod jag det som att det är det enda rätta sättet att göra. Men Granite Devices kanske inte gör så ändå.

Jag kan inte se att G64 är aktiverat någon stans, men Mach3 är inställd på att köra "Constant Velocity" och inte "Exact Stop", så det borde väl vara den inställningen?

"Renare" kod går såklart mjukare, det är ju när motorerna accelererar och bromsar in som hackigheten kommer. Kör den konstant hastighet går det fint.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Fasen, jag trodde jag hade löst det. Under tabben Settings (Alt-6) så finns det två settings. "CV Distance" och "CV Feedsrate", det växlade mellan bra och dåligt när jag slog de av och på, inställda på 1 resp 500. Men det visade sig vara en slump. Det påverkade inget alls.

Om jag slår om till "Exact Stop" så får jag ett helt annat körsätt på maskinen, den vibrerar mer i kurvorna och kör långsammare. Så det är i CV jag kör.

Att det skall behöva vara såhär klurigt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ingen som vågar stoppa in G-koden i sin fräs och prova hur koden går där? Det hade varit trevligt att veta om det är fräsen eller koden jag skall ge mig på. Jag fixar hellre felet än symptomet även om det blir mer arbete.

Skall låna hem en servodrivebox från jobbet i helgen och se om jag får tid att ställa in den för iaf en av mina axlar och se vad de drivarna säger. De är lite mer avancerade än VSD:erna.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Jag har kollat i nc-filen och konstaterar att det är mystiska matningar... I block 90 har du F318.3 (jag undrar om styrsystemet gillar decimaler i matningen, men det hör inte hit för ögonblicket) och sedan kommer det i block 61890 F2500 för att i block 61920 åter bli 318.4 (det är bara 3 block senare) och förflyttningen är några få mm. Detta upprepas på femtioelva ställen i filen! Detta tyder på att MC inte är rätt konfigurerat.
Detta program verkar vara gjort i Mastercam och i vilket fall som helst FILTRERA koden INNAN postprocessning så det blir, helst cirkelsegment där det går, men iallafal så alla löjligt små förflyttningar kombineras till längre med given kordaavvikelse.

Jag ska se om jag kan provköra efter att ändrat matningarna.

Edit: När jag plottat detta så tycker jag det borde gjorts som ett underprogram som upprepats på 15 ställen, förutsatt givetvis att "fickorna" är lika som de ser ut att vara.

Och efter provkörning: Jag har (förstås) ändrat matningen så det är 300 i alla block utom Z. Jag har inga problem att köra med dubbla matningen men visst hörs det att det är dålig kod, men den missar inget. MEN jag har, som jag tidigare nämnt, inte stegmotorer utan Simplexmotion. Men var det du som hade riktiga servon på denna maskinen (jag orkar inte läsa igenom för att ta reda på detta)? Hursomhelst... min maskin har inga problem med din kod. Upplysningsvis kör jag från min laptop och via Smothstepper ethernet. Det felmeddelandet du visade ovan har jag dock fått någon gång, fast det var länge sedan nu. Tack vare H.O förstår jag emellertid nu vad det beror på... Tack för det.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Kort svar nu, uppdaterar senare.

Ja jag har servon. 600W 85voltare.

Anledningen att koden hoppar mellan 300 och 2000 i hadtighet är för att jag satt att den skall köra snabbmatning mellan operationerna som ibland är korta när man kör dynamisk fräsning. Det funkar faktiskt fint just de övergångarna. Det är i fräsningen som det hackar.

Som jag förstår det är det koden jag skall ge mig på i första hand.

Provade att koppla in Elmo motion-drivare idag. De går ruskigt fint.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Först och främst, tack Gunnar för att du tog dig tid att titta på koden och provköra den. Det är väldigt bra att någon med mer erfarenhet tittar på problemet.

Jag kopplade som sagt in en Elmo Cello-drivare på ena axeln och provkörde lite. Dock inte mot Mach3 med step och dir eftersom det var ännu ett steg med jobb att få till det. Men axeln går väldigt fint efter en snabb och enkel autotuning i Elmos mjukvara. De är klart ett snäpp bättre än de billigare drivare som jag provat. Men då körs Elmos drivare i bandvagnar, stridsflygplan och slagskepp också.

Det som jag fick fram var att hallgivarna verkar vara felaktiga på något vis. Så jag fick köra utan dem. Men autotuningen var så enkel att jag inte tror att jag har problem med friktion eller dålig upplinjering av skruv och skenor. Autotuningen brukar vara svår att få att gå igenom annars.

Sedan visade det sig att jag hade glapp i kontakten till bromsen. Tror dock inte att det varit problemet. För bromsen är riktigt stark och jag tror inte motorn kan snurra alls när bromsen är i. Fixade glappet nu iaf.

Så fokuset verkar bli att förstå varför G-koden blir som den blir. Tack igen Gunnar för insikten. Jobbar vidare med det.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Jag har MastercamX6 och din fil kommer från X9 om jag ser rätt, men jag gissar att även X9 har detta gamla utseende på parametersidorna så här kommer det jag har använt på en mässingsdetalj av ungefär samma storlek som EN av de 15 som ingår i din fil.

Cut parameters är väl inget att säga om... jag använde en Ø4mm treskärig när detta gjordes.
Cut parameters.jpg
Entry motion brukar jag använda Helix och med radie lika eller mindre än fräsradien, för att inte få en tapp i mitten.
Output 3D-arcs mode använder jag alltid, men det beror ju på om maskinen (styrsystemet) accepterar detta.
Plunge angle kan man ofta ha högre än 2grader, men med 2 är man på säkra sidan.
Entry motion.jpg
Arcfilter tolerance: Total tolerance väljer man ju efter det resultat man vill ha, i detta fall 0,05mm som delas upp automatiskt i de två deltoleranserna ovanför, och överst 3:1 eller 2:1 tycker inte jag spelar någon roll.
Create Arcs in XY (-planet) förstås.
Minimum arc radius, är enligt min mening fullständigt meningslöst att ha för liten. Jag hade 0,1 i detta fall men hade lika väl kunnat ha 1mm. Det råkar bara vara så att jag har mitt defaultvärde satt till 0,1

Någon annan som kör Mastercam får naturligtvis kommentera om han tycker annorlunda!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Ursäkta att det här dröjde, jag har haft fullt upp de senaste kvällarna. Men nu har jag provat att köra.

Mina inställningsmöjligheter ser rätt så olika ut dina, men jag har vissa delar motsvarande. Tex "cut tolerance", att öka på den verkar vara helt avgörande. Eftersom det är dynamisk fräsning så blir väggarna ändå inte speciellt fina, så jag kör alltid ett finskär på väggarna. Om jag sparar 0.5mm på väggarna vid dynamiska fräsningen så borde jag i teorin kunna sätta "cut tolerance" på 0.5mm också. Men med lite marginal provade jag att köra med 0.1mm.

Resultatet är att hackandet är helt borta. Check på den! Tackar så mycket Gunnar för din tid och hjälp.

Nu har jag inte kört skarpt en riktig bit utan luftkörde bara, men det var ingen skillnad med eller utan skarpkörning när jag hade hackigheterna.

Lite känns det som att det är en bugg någon stans eftersom det verkar som att maskinen försöker stanna och starta vid varje litet segment, men löser det här problemet så är det super.

Nästa steg:
Ta tag i motordrivaren för X-led som inte funkar vid uppstart ibland. Jag misstänker att hall-givarna dragit vid något tillfälle. Kommer ihåg att vi hade problem på jobbet med en sån här motor som var felkopplad, det kan vara just den som hamnat just här.
Min teori är att jag löser problemet genom att ställa in servodrivaren så att den inte använder hallgivare. Jobbigt bara att drivarlådan är så sjukt tung eftersom nätagget till drivarna sitter där också.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Bry dig inte om CUT TOLERANCE utan bara TOTAL TOLERANCE. Den första ändrar sig om du ändrar FILTER RATIO, och som jag sa så vet varken jag eller fan vad den parametern verkligen gör för skillnad. På http://www.emastercam.com/board/forum/1 ... ial-forum/ (Det i särklass största och livaktiga Mastecamforumet med massor av verkliga cam-proffs som är väldigt hjälpsamma) råder det oxå delade meningar om detta...
Jag blir osäker på om du använder "Stock to leave" längst ner till höger på första bilden, men vill du köra ett finskär (vilket ofta inte behövs vid dynamisk fräsning med små ingrepp) så fyll i 0,1mm och kör finskäret efter detta, och vad gäller Total tolerance så kan du prova med 0,01 eller 0,005, maskinen går bara bättre men det tar lite längre tid att generera koden. Just filtreringen före postprocessningen är värd att läsa om i hjälpen och testa lite själv, den påverkar slutresultatet i mycket hög grad.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag verkar inte ha någon filter ratio. Finns ingen sån där setting 3:1 eller 2:1.
GunnarW
Inlägg: 117
Blev medlem: 14 februari 2014, 18:45:17
Ort: Växjö

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av GunnarW »

Eftersom du har en flera år nyare utgåva så kanske de har tagit bort den funktionen då... men filter har du väl kvar iallafall?! Läs i hjälpen!
Vad exakt heter fräsoperationen du använder? Vi kanske tittar på olika... och det är därför vi inte "hittar" varandra. Den jag har visat heter "2D Dynamic high speed toolpath Dynamic area mill".
Skriv svar