Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Nä det är bra att tänka på. Jag har redan 24V utdraget till spindeln som är till för att användas om jag kör 3D-skrivarhuvud. Det är DC, så om jag sätter en lampa på den så borde det inte blinka.

tecno: Nu tror jag mig ha fattat hur man mäter upp på ett bra sätt de pilar som du visade. Detta är mitt resultat:
styckematvarden.png
Måtten är som det står i tusendelar eller µm om man vill det. Jag började mäta vid punkt 0 och gick sedan runt i en cirkel punkt 1-7 och så tillbaka och mätte på punkt 0 igen. Ni ser koordinaterna jag mätte på. Jag nollade om varje gång vid punkt 0. Jag började på skruvstycket, det är därför jag får -mått på koordinaterna i X-led. Jag verkade ha en låg punkt där jag började, för vad jag kunde se var alla måtten +mått. Värsta felet på skruvstycket 44 tusendelar.

Undra hur bra det är på andra hobbymaskiner och hur bra det är på proffsmaskiner.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag har beskyllt mina Granite Devices motordrivare för att jag verkar ha ojämn gång på min maskin. Men nu börjar jag fundera. För jag har problem med att min ethernet smoothstepper klagar på att den inte får data snabbt nog ibland. Då stannar fräsningen och jag får börja om några steg tillbaka. Som förslag i felmeddelandet så föreslår de att man sänker hastigheten på kerneln i smoothsteppern. När jag gjorde det tycker jag att den går ännu mer ojämnt. Jag körde kerneln på 1kHz förut, nu 500Hz.
Kan det vara så att det är datorn som är för seg och att det är den jag behöver byta? Då kanske jag kan höja kernelhastigheten istället och få jämnare gång.

Någon som har en ethernet smoothstepper som kan dela sina erfarenheter eller någon annan som är kunnig på området?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Kolla på nätverkskortets inställningar under 'Link Speed', fm står den på Autonegotiate så testa att ställa om den till en fast hastighet.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Det fanns visst en utility från tillverkaren av SmootStepper som ställer in allt så som det skall vara. Körde den nu och lät den göra sin magi.

Jag vet inte om det är någon riktig skillnad än, jag ställde upp kernel speed till 4kHz och då fick jag felmeddelande efter ett tag, sedan ställde jag ner till 2kHz och det funkade med en liten stunds körning.

Dock får jag nödstopp av något lite då och då. Mach3 klickar in i nödstoppsläge utan några meddelande. Jag tror det kommer från motordrivarna. Tyckte jag fick oftare när jag ställde upp accelerationen högt. Men jag har något annat vajsing med motordrivarna också. Oftast när jag startar upp systemet och kör första gången så funkar inte x-axeln. Antingen går den åt fel håll och rycker i nödbromsen eller så accelererar den som attan och drar i nödstopp. Om jag då spänningscyklar SmootSteppern och motordrivarna, deras digitaldelar, så kan det funka nästa gång utan problem, ibland behövs en omstart till.

Jag försökte nu filma hackigheten som jag upplever på servomotorerna. Jag kör längs en rät linje med halvcirklar på. Men det är svårt att se, kanske att det går precis innan jag slutar filma, men det hörs väl. Lyssna själv här: https://youtu.be/4RZU0JQSsBw

Vad tror ni, några idéer? Skulle vilja prova med andra motordrivare, men det är ett jäkla jobb att göra i ordning det.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Äh, tittade nu igen på filmen, det syns inte att den hackar. Det är för högfrekvent. Det syns tydligt live.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Vad visar LED's för felmeddelande i dina VSD?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Det fanns visst en utility från tillverkaren av SmootStepper som ställer in allt så som det skall vara.
OK, så vad blev det för inställning av nätverks kortet i PC:n?
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

VSD:erna visar nog inget fel. Har inte LED:arna utdragna så att jag kan se dem. Men det är bara att klicka på RESET i Mach3 så startar allt igen. Kan titta mer ikväll och se om något blinkar, det går att snegla in i en liten spalt.

Jag klickade runt bland inställningarna för nätverkskortet men hittade ingen inställning för länkhastighet. Får gå på det igen ikväll också, efter en google på det.

Edit: Googlade, tror jag vet hur jag skall sätta nu. Det är 100MBit duplex jag skall låsa den till va?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Om reset i Mach hjälper så lär det ju inte vara nåt i VSD:na som har hängt upp sig, det gör det hos mig så det hjälper bara att power toggla VSD:na så är man på banan igen. Vad det är som orsakar detta har jag inte kommit på.

Duplex är det jag menar att du ska prova med ja.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Jag tror inte VSD:erna hänger sig utan de får nog trackingfel isf. De klarar helt enkelt inte av att hålla sig tillräckligt nära börvärdet, jag kommer ihåg att jag satt någon inställning på hur långt fel det får vara innan de rycker i nån felsignal som förmodligen är nödstopp. När Mach3 väl stoppar tänker jag mig att VSD:erna hinner gå ikapp och släpper felflaggan så att Mach3 kan starta igen så snart man trycker reset. Jag ser inte vad det skulle vara annars. Jag tror inte att jag har glitch i nödstoppen eller ändlägesbrytarna. Hade varit intressant att få veta vad mach3 tycker är felet.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av tecno »

Jag tror inte att det är nåt fel med Mach utan kommunikationen mellan Mach och SS om det inte är ett fel i SS?
H.O
Inlägg: 5683
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av H.O »

Om det är following error så ska du kunna se det på LED-indikeringen på VSD-(är det A eller E du har?).

Beroende på hur det är kopplat så kan mycket väl Reset i Mach3 göra att VSD nollställer eventuella fel och startar på nytt - så funkar det här i alla fall. Just VSD-A har ju den "featuren" att när man re-enablar drivern efter ett following error så gör den en automatiskt en error recovery, dvs flyttar motorn till den position den BORDE vara på.

Tyvärr (i mitt fall) verkar denna funktionen inte gå att stänga av vilket är rätt kass när man t.ex kör på ett gränsläge.....det går liksom inte att komma därifrån - för så fort drivern enablar försöker den köra till en position som "på" gränsläget. Endast en hård reset av drivaren funkar.....ja ja, det var OT

Du kan ställa in hur stort felet mellan är- och börvärde med hjälp av tuning-programmet för VSD'n.

Inget av detta borde såklart göra att den "hackar", så själva grundprobleet är kvar. Att det problemet GÖR att du får following error är såklart möjligt.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Startar upp maskinen nu för att se vad det blev för inställningar. Men jag kom att tänka på en grej medan jag väntar på boot. Jag har alltid haft "problem" med att två av VSD:erna alltid släpper bromsen på motorerna så fort de kommer igång medan den tredje gör som den skall och låser bromsen när nödstoppen går i. Jag har gått igenom kablaget ett antal gånger under åren och även kollat igenom efter inställningar i motordrivarna för det, men hittar inget fel eller någon setting. Förstår inte det.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Hittar inte någon inställningsmöjlighet på nätverkskortet, det verkar inte finnas på den här datorn. Det är något Nvidia nätverkskort. Kollar jag på min vanliga dator så finns inställningsmöjligheten där.

Bootade upp systemet här och fick direkt felet som jag brukar ha när jag måste starta om SmoothSteppern och VSD:erna. Det blev tracking error på X-axeln. Men efter spänningscykling så får jag inte det när jag kör normalt. Håller på att torrköra igenom ett program nu för att se om det kommer det felet som kommer mitt i körningar ibland.
Agwan
Inlägg: 1617
Blev medlem: 15 september 2009, 09:05:14

Re: Anders fladbäddsfräs (projekttråd)

Inlägg av Agwan »

Får inga fel mitt i körningen nu. Möjligen är det så att motordrivaren för X inte riktigt lyckas hitta kopplingen mellan encoder och hallgivare när den startar upp, så att ibland går den baklänges och ibland lite halvkackigt rätt. Jag märker att ibland när jag startar upp så får jag nödstopp från den drivaren om jag kör för fort, men inte så fort som mer än max vad motorn skall klara. Typ håller jag mig på 300 i feedrate så funkar det, men 600 funkar inte och maskinen klarar 2700 och jag har låst den på max 2000.

Så då har jag den här gången fått en bra koppling mellan hall och encoder medan de gånger jag kan köra men den krashar mitt i körningarna fått en halvkass. Kan det möjligen bero på i vilket läge motorn står när jag startar upp?

Fick bättre film på hackigheten nu: https://www.youtube.com/watch?v=KShQPe2 ... e=youtu.be
Kan det bero på G-koden? Att jag genererar ut G-koder som inte funkar bra med min maskin eller med Mach3? Kan någon ta mina G-koder och köra på sin maskin och se hur det funkar?

Om jag kör fräsning i bra fart och tar tag i Mach3-fönstret med musen och skakar i några sekunder så stannar SmoothSteppern och jag får det här felet som jag också pratat om innan:
2015-09-07 22.09.05.jpg
Det kan nog bli bättre med en snabbare dator, men förut fick jag det rätt så ofta, nu efter att ha kört SS:ens automatiska inställningsprogram känns det stabilare än tidigare. Det sker inte om jag inte skakar en massa på fönstret.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar